حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

آرشیو روزانه : 23/11/1401

1 سال قبل

?مالک اشتر و عایشه?

?مالک اشتر از مدینه به عایشه که در مکّه بود نوشت:(اما بعد،تو همسر پیغمبر هستی. پیغمبر(صلَّ الله علیه و آله) به تو امر نموده که در خانه ات بمانی،اگر چنین کردی برای بهتر از کار دیگر است،ولی چنانکه امتناع ورزیدی و خواستی قیام کنی و در میان مردم ظاهر شوی و احترام خود را از دست بدهی، با تو چندان نبرد میکنم تا تو را به خانه ات برگردانم،به جایی که خدایت برای تو خواسته است.)

1 سال قبل

?تبانی حفصه و عایشه بر ضدپیغمبر?

?خداوند متعال می فرماید:(وَ اِن تَتظاهر عَلَیه فَاِنَّ الله هُوَ مولیهُ وَ جِبریلُ وَ صالِحُ المُومِنینَ والمَلائِکةُ بَعدَ ذلکَ ظَهیرُ”تحریم۴”)یعنی اگر بر ضد او (پیغمبر) همدستی کنید(شما دو نفر عایشه و حفصه)،
خدا و جبرئیل و مومنین شایسته نگهداراویند، و بعد از آن فرشتگان مددکارِ او می‌باشد.

?در آیه بعد می فرماید:(ععسی رَبُّهُ اِن طَلَقَکُنَّ اَن یُبدِلَهُ اَزوازوا خَیرَاً مِنکمنکن مُسلِماتِِ مُومِناتِِ”تحریم۵”) یعنی اگر شما را طلاق دهد شاید خدا را بهتر از شما(مسلمان و با ایمان)عوض بدهد.

1 سال قبل

?جابجا نمودن مقام ابراهیم!?

?مقام ابراهیم که حاجیان بعد از طواف،طبق آیه شریفه:(وَاتَّخَذُوا مِن مَقامِ ابراهیمِ مَُصَلّیً “بَقَره۱۲۵”) در آنجا نماز می گزارند حضرت ابراهیم و اسماعیل علیها السلام وقتی ساختمان خانه خدا را بنا کردند و بالا آوردند پا روی آن سنگ گذاردند تا سنگ و گل را بالا ببرد.

1 سال قبل

? تبرّک جستن ممنوع است?

?قراین بسیارى نشان مى دهد که اجتهاد در مقابل نص آن گونه که در عصر و زمان ما امر قبیح و غیر قابل قبولى شمرده مى شود، در اعصار نخستین اسلام چنین نبوده، و به تعبیر دیگر آن تعبّد و تسلیم مطلقى که ما امروز در برابر سخنان پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و آیات قرآن مجید داریم در آن اعصار به این قوّت و شدّت نبوده است❕❗️

1 سال قبل

قاعده «تبعیة مقام الإثبات لمقام الثبوت» – شیخ حامد خادم الذاکرین

بحث در مورد قاعده ای است که اصولیین در مواضع مختلفی از آن بهره گرفته اند و آن قاعده عبارتست از «تبعیة مقام الإثبات لمقام الثبوت». بحث در مورد این قاعده را در سه مرحله پی می گیریم. مرحله اول توضیح مراد از قاعده، مرحله دوم مدرک قاعده و مرحله سوم تطبیقات قاعده.