حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
سْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
آیین نامه انضباطی مدرسه علمیه
شکر و سپاس شایسته پرورگار متعال است که به ما توفیق ورود به عرصه تفقه و دین شناسی عنایت فرمود و ما را راهی کوی دلدادگان حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه فداه) و جزء سربازان آن عزیز غایب از نظر قلمداد نمود.
اکنون ضمن آنکه قدوم شما را به این فضای نورانی خیر مقدم می گوئیم، با عنایت به اینکه مدرسه علمیه محیطی است معنوی و بر اساس روایات محل نزول ملائک الهی است، لازم است بر حسن سلوک و تقید به انجام واجبات وترک محرمات، همتی مضاعف صورت گیرد؛ باشد که عنایت خاصّه حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه فداه) شامل حال گردد. دراین راستا شما را به مقررات و مواردی جلب می نمائیم که همگی در جهت خیر و صلاح و لازمه پیشرفت علمی و معنوی طلاب عزیز است که در کلیه دوران تحصیل لازم است خود را موظف به اجرای آن دانسته و در جهت رشد و شکوفایی خود و حفظ قداست و شئونات حوزه مقدسه به آن عمل نمائیم.(إن شاء الله)
۱٫ از آنجا که اساس تشکیل این مدرسه بر تربیت عالمان متخلق به اخلاق حسنه و اساتید اخلاق می باشد ، لذا طلاب عزیز کلیه شئون اخلاقی و تربیتی و زمینه های عبادی و معنوی را مورد توجه کامل قرار داده و خود را موظف به رعایت آنها می دانند؛ پس بر خود لازم می دانیم در مسیر رشد و تعالی معنوی و اخلاقی، همه نسبت به هم مسئول بوده و یار و یاور یکدیگر باشیم و با رفتارهای نیکو الگوی دیگران بوده و با تذکرات به جا و شایسته، دوستانمان را همراه کرده و در مواقع لزوم با کمک مسئول مدرسه در جهت اصلاح گام برداریم.
۲٫ ضمن آگاهی از مسائل اجتماعی و سیاسی و حضور در صحنه دفاع از انقلاب و ولایت فقیه در مواقع لزوم، از طرح هر گونه بحث و منازعات سیاسی در مدرسه اجتناب می ورزیم .
۳٫ در امور شخصی دیگران تجسس و دخالت نمی کنیم ؛ در مواردی که خلاف مقررات مدرسه یا مسائل اخلاقی و تربیتی باشد ابتدا با تذکر دوستانه سعی در رفع مشکل می نماییم و در صورت اصرار بر خطا فقط به مسئول مدرسه اطلاع می دهیم و از طرح با دیگران و اشاعه آن جداًاجتناب می نمائیم .
۴٫ با توجه به اینکه مدرسه محیطی عمومی است ، از انجام هر عملی که موجب سلب آرامش وآسایش مدرسه و دوستان باشد اجتناب می نمائیم و برای داشتن محیطی معنوی و دوست داشتنی از برخورد های فیزیکی و شوخی بدنی خودداری می کنیم.
۵٫ اولین شرط داشتن محیط با نشاط و دوست داشتنی، رعایت نظم و انضباط است، همگان خود را موظف می دانیم بر حضور به موقع در مدرسه و کلاس،و در انجام کلیه امور این اصل اساسی را مورد توجه قرار می دهیم .
۶٫ حضور کلیه طلاب در طول هفته در مدرسه بصورت شبانه روزی می باشد و هرگونه مرخصی و خروج از مدرسه به هر عنوان (گرچه کوتاه مدت) فقط با اجازه مسئول مدرسه انجام می پذیرد.
۷٫ مدرسه به منزله خانه طلاب تلقی می گردد لذا کلیه وظایف و مسئولیت های آن از قبیل نظافت شخصی (تخت، کمد و وسائل شخصی) و نیز اماکن عمومی (مطابق برنامه ای که اعلام می شود) به عهده طلاب است و انتظار می رود به خوبی انجام پذیرد.
۸٫ تعیین حجرات و تخت های خوابگاهی به عهده مسئول خوابگاه و استاد راهنما می باشد ؛ طلاب می توانند پیشنهادات خود در این زمینه را با مسئول مطرح نمایند .
۹٫ ورود میهمان به مدرسه فقط با اجازه و هماهنگی مسئول مدرسه خواهد بود .
۱۰٫ حفظ و نگهداری اموال به عهده خود طلاب می باشد بدین منظور لازم است کلیه وسایل نام نویسی و علامت گذاری شود و نسبت به لباس ها و وسائلی که مالک آنها مشخص نیست ، مسئول مدرسه وکالت دارد هر طور صلاح بداند عمل کند.
۱۱٫ هزینهء وعده های غذایی روزانه و اردوهای فرهنگی و آموزشی به عهده طلاب می باشد.
۱۲٫ باتوجه به اینکه وعده های غذایی طبق برنامه، برای جمیع طلاب تهیه می شود کلیه طلاب موظف به تبعیت از برنامه جمعی خواهند بود
۱۳٫ لازم است در اجتماعات و مراسم مذهبی ادعیه و جلسات اخلاق و … همگان شرکت نمایند و آن را جزو برنامه های رسمی مدرسه قلمداد نمایند .
۱۴٫ طلاب عزیز ارتباط خود با مراکز علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ، مذهبی و … و نیز شرکت در جلسات و هیئات و همچنین فعالیت های گروهی خارج از مدرسه را به اطلاع مسئول مدرسه رسانده و با مشورت ایشان برنامه های خود را تنظیم می نمایند.
۱۵٫ با توجه به اینکه امکان ارتباط تلفنی از سوی مدرسه فراهم گردیده ، طلاب محترم از استفادهء تلفن همراه در مدرسه جداً اجتناب می نمایند و در صورت نیاز به استفاده در خارج از مدرسه، هنگام ورود تلفن همراه خود را به مسئول مربوطه تحویل می دهند.
۱۶٫ لازم است طلاب در حفظ آراستگی ظاهر کوشا بوده و در اصطلاح موی سر و صورت و پوشش مناسب، در مدرسه در کلیه کلاس ها و برنامه های رسمی (مراسم ، نماز، جلسات و …) با لباس رسمی و ترجیحاً با عبا و در خوابگاه با لباس راحت حتماً با پوشش عبا خواهد بود و در هنگام خواب و ورزش پوشیدن لباس راحت بلامانع می باشد .
۱۷٫ طلاب فقط وسائل مورد نیاز را در مدرسه همراه خواهند داشت و از آوردن وسائل غیر ضروری مانند دستگاه های الکترونیکی دستگاه های پخش حافظه های الکترونیکی و… خودداری خواهند نمود .
۱۸٫ اموال مدرسه که به عنوان امانت در اختیار طلاب عزیز می باشد جزء بیت المال است، بنابر این هر گونه خسارت عمدی و سهوی موجب ضمان شرعی است و باید جبران گردد و از اسراف جداً اجتناب شود.
۱۹٫ طلاب محترم هرگونه انتقاد یا پیشنهاد را با رعایت کلیه آداب و دستورات دینی فقط با مسئول مدرسه در میان گذارده و از طرح آن در غیر این موارد خودداری نمایند.
۲۰٫ ارتباط اولیای بزگوار با مدرسه در جهت رشد و تعالی فرزندان بسیار مؤثر است لذا لازم است گزارشات مربوط به درس و اخلاق فرزندانشان را از اساتید بزرگوار جویا شوند و نیز در جلساتی که به منظور تبادل نظر پیرامون مسائل آموزشی و تربیتی طلاب برگزار می گردد شرکت نمایند ، و در صورت بروز مشکلات جسمی، روحی و روانی و … این موارد را به مدرسه اطلاع دهند تا در اولین فرصت نسبت به رفع آنها اقدام شود.
۲۱٫ با توجه به این که مدرسه از مشاورین مورد تایید مرکز مدیریت حوزه بهرمند است در صورت نیاز به مشاوره های تحصیلی و خانوادگی، با مشاور مدرسه سعی در حل آن گردد.
۲۲٫ مقررات آموزشی مطابق آئین نامه های ابلاغی از سوی مرکز مدیریت و منطبق با شرایط مدرسه انجام می پذیرد؛ و برنامه های فرهنگی و اردوها و نیز برنامه های ورزشی مدرسه جزئی از برنامه های تربیتی مدرسه می باشد که رضایت اولیای گرامی در شرکت در این امور مورد انتظار است.
۲۳٫ در پایان طلاب عزیز متعهد می گردند در جهت ارتقاء سطح علمی و اخلاقی و تربیتی مدرسه تمام توان خود را به کار بسته و کلیه مقرارت و مواردی که از سوی مسئولین مدرسه از آن ها خواسته می شود را در محیط مدرسه و خارج محیط مدرسه که به طور گروهی انجام می پذیرد با دقت اجرا نمایند تا با تعامل دوستانه و صمیمیتی که در مدرسه ایجاد می گردد محیطی دوست داشتنی ، خداپسندانه و متعالی ایجاد نمایند.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.