حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
بسم رب المهدی(عج)
مقاله پنج پاراگرافی
موضوع: معاد
محمد مهدی صوفی فتیده 
طلبه پایه دوم مدرسه علمیه بقیه الله عج
تیتر: مرگ پدیده ای طبیعی است که بشر از اول آفرینش تا به کنون با آن دست و پنجه نرم میکند. موضوع مبحث ما در این مقاله جهان پس از مرگ و معاد است.
همانگونه که در ذیل اشاره شده بعد از مرگ جهانی وجود دارد و مرگ پایان زندگی نمیباشد. بلکه بعد از مرگ فقط پیکر و جسم ما میمیرد ولی روح ما همچنان زنده تست تا قیامت بر پا شده و به حساب اعمال وی رسیدگی شود. 
کافران این مسئله ی معاد را قبول ندارند و میگویند مرگ پایان زندگی است ، در حالی که سخت در اشتباهند و مرگ دروازه ی ورودی به جهانی دیگر برای جاودانه شدن است تا هر کسی که در دنیا هر عملی انجام داده با توجه به همان عملش یا در بهشت یا در جهنم جاودانه میشود.
-1 آیه در مورد معاد:
مسئله معاد به اندازه ای مهم بوده که در قرآن سوره ای به نام قیامت داریم که به معنای همان معاد است که در اینجا به آیه ی ۵ ایین سوره اشاره میکنیم:
بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿۵﴾
(انسان شک در معاد ندارد) بلکه او می‏خواهد (آزاد باشد و) مادام العمر گناه کند. (۵)
روایت در زمینه معاد:
«پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:
وَالّذی بَعَثَنی بالحقِّ لتَموُتُنَّ كَما تنامُونَ ولَتُبْعَثُنَ كَما تَستَیقِظونَ وَ ما بَعدَ المَوتِ اِلاّ جَنَّةٌ أَونارٌ.
قَسم به آن کس که مرا به حق فرستاده همان گونه که می‌خوابید همان گونه می‌میرید و همان‌طور که بیدار می‌شوید روز قیامت برانگیخته خواهید شد و بعد از مردن، منزلگاهی جز بهشت یا جهنم نخواهد بود. (بحار، ج ٧، ص ٤٧)
کلام امام خمینی:
به‌معنای «بازگشتن»، «رستاخیز» یا «دوباره‌برخاستن» (پس از مرگ) در روز قیامت است که اعمال آنها در پیشگاه الهی سنجیده می‌گردد و به کیفر یا پاداش درستکاری یا بدکاری خود می‌رسند. باور به معاد یکی از اصول دین اسلام است. برخی معاد را تنها جسمانی یا تنها روحانی می‌دانند. معاد یکی از اصول دین اسلام و یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. آیه ۱۵۶ سورهٔ بقره به این موضوع اشاره دارد که همگی به سوی پروردگار در حرکتی هستند.
کلام مقام معظم رهبری در همین زمینه:
راه نجات بشریت امروزه فقط معاد باوری است، زیرا  انسان اگر معاد باور باشد از انجام گناه خودداری میکند و این همه اختلاس، کم فروشی ، گران فروشی ، و… در مملکت اسلامی رایج نمیشود و همین باعث و عامل پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.
نتیجه:
همانگونه که در مباحث بالا مطرح گشت ، معاد امر بسیار مهم و از اصول دین بوده و در واقع همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: هرکسی معاد باور باشد ازانجام گناه خود داری کرده و همین امر باعث پیشرفت کشور و اسلام میشود ، و   امر مهم تر از آن نیز جمع کردن توشه در دنیا برای معاد است.
در نتیجه در این دنیا باید اولاً معاد باور بود تاخوب زندگی کرد و ثانیاً  خوب زندگی کرد تا در آخرت و قیامت موجب پشیمانی نشود این فرصت از دست رفته…

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.