حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
شرح خطبه 207 نهج البلاغه
موضوع: امام حسن در نهج البلاغه+ضرورت حفظ جان حسنین+شهادت حسن مرا از پا در می آورد+آیا نسل از طریق دختر منتقل میشود؟
بسم الله الرحمن الرحیم 
خلاصه خطبه‌ ۲۰۷ : 
از کتاب فیض الاسلام خطبه ۱۹۹ : 
این خطبه در ایام صفین ایراد شده و راجب حفاظت از امام مجتبی علیه السلام است.
در این ایام امام مجتبی جوان سی ساله رشید، در مکتب امام با شجاعت تربیت شده، در صفین با آن دلاوری که داشت مدام حمله میکرد.
امیرالمومنین صلوات الله علیه این حالت اورا می دید به اطرافیان می فرمود ،حسن را نگه دارید.بر او می ترسم که دشمن او را به شهادت برساند.
« اَملِکوا عنیٖ هٰذَالغلام » سیدرضی رضوان الله علیه در مورد این جمله حضرت میگوید از فصیح ترین کلام عرب است که در جایی پیدا نمی شود.
گاه کسی میگوید پسر مرا حفظ کنید ،اما حضرت فرمود «اَملکوا عنی »
انسان مال و ملکی در تملک او باشد با تمام قدرت از دستبرد، ضرر و آفت حفاظت میکند.
حضرت فرمود: از طرف من آنگونه که املاک و دارایی خود را همه جانبه حفظ میکنید حسن مرا حفظ کنید.
« لا یُهَُدُنی » اکر حسن در این کارزار به شهادت برسد تمام قوای پدر او از هم می پاشد.علی در هم کوبیده و نابود خواهد شد.
« فانَنیٖ انفَسُ بهٰذینِ الحسن والحسین » بشدت مضایقه میکنم و حریصم از اینکه حسنین از دست بروند و بسیار روی آنها حساسم که بمیرند.
هر پدری نسبت به فرزندچنین ترحم و علاقه ای دارد.
اما قصه من وحسن محبت پدر و فرزندی نیست، می ترسم اگر حسنین به شهادت برسند نسل پیامبر منقطع شود.
« لئَلا یَنقطِعَ بهِما نسلُ رسول الله » 
من دنبال هدایتم و فرزندم را برای هدایت می خواهم .
علاقه دارم به فرزند تا او مکتب اسلام را در جامعه پیاده کند.
علاقه ای که انتساب به رسول الله است و موجب هدایت.
شبهه مطرح می شود.حسنین علیهما السلام در این سن دارای فرزند بودند اگربه شهادت می رسیدند نسل قطع نمیشد.
پاسخ : هر چه نسل فاصله بگیرد اثر گذاری آن کمتر است.
حسنین نوهٔ بلافصل پیامبر بودند، تاثیر این دو امام در جامعه بیشتر از امام زادگان واجب التعظیم خواهد بود. نسل آنها هم به اهل بیت میرسد ولی تاثیر در جامعه یکی نیست.
حسنین به مکتب پیامبر عارفترند تا فرزندان آنها که امام نیستند.
شما بروید گویا نسل پیامبر قطع شده است.
 
شبهه دوم : حسنین را نسل پیامبر معرفی میکند در حالیکه عرب،  نسل را از طرف پسر استمرار می دهند.
این روشی بود که قران آنرا ابطال کرد.
در جریان مباهله ؛ « نَدعُ ابنائنا و ابنائَکم » حسنین ابناء پیامبرند.
طبق رسم عرب نباید پسر پیغمبر باشند.
ولی قران رد می‌کند به رسم عرب هم کارندارد.
فرزند صالح ابن انسان است و فرزند نا خلف از اهل انسان نیست.
در قران چندین پیامبر را از نسل ابراهیم خلیل علیه السلام یاد میکند و در انتها عیسی بن مریم را از نسل ابراهیم معرفی میکند در حالیکه عیسی از طریق مادر به حضرت ابراهیم می رسد.
ولی قران او را به عنوان فرزند می داند 
« ووهَبنا اسحق و یعقوب ….و زکریا و یحیی و الیاس و عیسی  انعام – ۸۳,۸۵ »
پیامبر راهم چون پسر نداشت مقطوع النسل می خواندند.
ولی در منش قرانی فرزند صالح فرزند است چه از طرف دختر باشد ، چه از طرف پسر.
اللهم انصُر علی من عادانا
مرحوم مجلسی رحمة الله از امام صادق از قول پیامبر صلوات الله علیهم نقل کردند،
در باب شرافت و ثواب گفتن و شنیدن فضائل مولی الموحدین امیر المومنین ،( ع) 
اِنَ اللهَ جَعلَ لِاَخی فضائلَ علیٕ لا تُحصیٰ کَثرةً 
خدا برای برادرم علی فضائلی قرار داده که این فضائل به شمارش در نمی آید.
مَن قَرأَ فضیلةً مِن فضائلهِ مُقراً بها غَفرَاللهُ ما تَقدَمَّ مِن ذنبهِ و ما تَاَخَّر.
اگر کسی فضائل علی را قرائت کند در حالیکه آنها را باور و اعتقاد داشته باشد .
خداوند تمام گناهان گذشته او را می بخشد.
ومَن کَتبَ فضیلةً مِن فضائلهِ لَم تَزَلِ الملائکة یَستَغفِرونَ لَهُ ما بَقیَ مِن تِلکَ الکتابَ 
اگر کسی فضیلت بیشمار علی را بنویسد ،
شروع کرد بنوشتن ، تا زمانیکه این اثر و کتابت باقیست. یک عده کثیری از ملائک برای طلب استغفار میکنندو یاد او را گرامی می دارند.
ومَن سَمِعَ فضیلةٕ مِن فضائلهِ غَفَرَ اللهُ الذُنوبَ اکْتَتَبَها بالسَّمعِ 
اگر کسی فضیلتی بشنود ،خدا تمام گناهان او را که به سبب گوش انجام داده می بخشد.
…….کتاباً مِن فضائلهِ غَفرَ اللهُ الذنُوبَ اکْتَتَبَها بِالنَّظَر 
اگر فردی به فصائل علی چنین نگاه کند .گناهانی که به سبب چشم مرتکب شده ،بخشیده می شود.
ثم قال‌: آنظَر لعلیٕ عباده
نگاه کردن به‌چهرهٔ وجه اللهی علی عبادت است.
ولا یَقبَلُ اللهُ ایمانَ عبدٕ الاّ بِولایتهِ والْبَراءَ مِن اعدائهِ
خداوند ایمان شخصی را نمی پذیرد مگر اینکه ،
اولاً ؛ ولایت علی را بپذیرد.
ثانیاً ؛ نسبت به دشمنان بیزار باشد و از دشمنان برائت بجوید.
مقام عظیمی است برای افرادی که میخوانند می شنوند و می نویسند.
السلام علی ساقی اولیائه مِن حوض النَّبی
مناقب امیرالمومنین صلوات الله و سلامه علیه
در کمال الدین از امام هشتم روایتی نقل شده از اجداد طاهرین تا به رسولخدا صلی الله علیه وآله که فرمود:
اَنَا سیّدُ خلقَ اللّهُ عزَّ و جلَّ 
من آقای تمام مخلوقاتم.
واَنَا خیرٌ مِن جبرئیل و میکائیل و حَملَةِ العرش و جمیعِ الملائکةِ المقربین 
من از جبرئیل و از حاملان عرش و از این سلسله ملائک مقرب بهترم.
و جمیعِ انبیاءِ المرسلین 
واز همهٔ انبیای مرسل بهترینم.
اَنَا صاحبُ الشفاعةِو الحوضِِ الشریف
اَنَا و علیٌ ابَواهُ هذه الاُمة
ما  هر دو پدران این امتیم.
اگر کسی من و علی را بپذیرد و قبول کند، کانَّ خدا را قبول کرده.
و اگر ما را انکار کند ،کانَّ خدا را انکار کرده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.