حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

شرح خطبه 150 نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم 
در بخش دوم خطبه ۱۵۰ :
حضرت مردم را به سه بخش تقسیم میکند که در دوران حیات پیامبر ( ص) مردم اینگونه رفتار می کردند. 
۱- عده ای هستند که روزگار عمر آنها طولانی و زمان زیادی در عصر پیامبر زندگی کردند ولی روش آنها بر مدار خطا و گناه بود 
این دسته افراد را قران میگوید با سنت استدراج به آنها مهلت میدهیم .تا خزی و خواری را روی هم انباشته کنند و عصیان خود را کامل کنند .
« اَنما نُملی لهم خیرٌ لانفسِهم ٬ اِنما نملی لهم لیزدادوا. اثماً  ولهم عذابُُ مهین ال عمران -۱۸۸»
این مهلت دادن به آنها بنفع آنها نیست ٬ بلکه مهلت بخاطر ازدیاد و انباشته کردن خطا و گناهشان می باشد در پایان به عذاب خوار کننده گرفتار می شوند 
 
« سنستدرجُهم من حیث لا یعلمون واُملی لهم انَّ کیدی متیناعراف. – ۱۸۷ »
–   عده ای بودند در عصر پیامبر و همه دورانها چنین افرادی هستند 
که نسبت به فتنه ها مماشات میکنند از فرصت استفاده نمیکنند در فتنه خواهان برقراری ارتباط و دوستی دارند . 
وقتی با فتن مواجه میشوند دست تسلیم بالا برده و اظهار صلح میکنند .
علت این کار آنها دین گریزی نیست بلکه تنبلی و سستی آنهاست .
انقدر جسم انها در کاهلی و تنبلی  پرورش یافته که روح انان نیز تاثیر گرفته و روحی فشل ٬ کسل و خمودی دارند .
 –  عده ای هستند که بدلیل وارستگی ٬ بخاطر صبوری بر خدا منت نمیگذارند .
صبر آنها با دسته دوم که از روی تنبلی دست بکار نمی شدند فرق دارد .
در وسط میدان بلا تلاش می کنند آنچه را که میخواهند محقق نشد برآن صبر میکنند .
در عین تلاش و کوشش صبوری میکنند تا امر بوقوع برسد .
فلا تستعجِلُ و ماهو کائنُُ مرصد 
منت گذاشتن مومن بر خدا ٬  بخاطر صبر خود ٬ 
اینهم مذمت شده است .
حضرت فرمود 
گروه سوم مجاهدان مومن دارای دو ویژگی ممتاز هستند . بر خلاف دو گروه اول که از آنها فقط نام برد . برای گروه مجاهدین توصیفاتی بیان فرمود .
۱- شمشیر خود را با بصیرت و بینایی حمل میکنند .
بخاطر مستی از جاه و مقام و قدرت نمی جنگند بلکه‌ از روی عقل و اندیشه صلاح بدست دارند .
دینداری و بصیرت و عقاید ٬ آنها را به سمت جهاد میکشد و عاقلانه کار میکنند .
ویژگی دوم مجاهدین بصیر 
اطاعت میکنند پروردگار خود را به امر واعظ 
واعظ درونی | عقل و فطرت 
واعظ بیرونی | پیامبر و شریعت 
اطاعت مجاهدین مومن آنجاست که تحت امرواعظ ربانی هستند  .نه هر واعظ شیطانی .
برای انان طاعت ذیل واعظ معنا پیدا می کند .
دو خصوصیت برجسته 
عقل سرشار دارند و مطیعند .

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.