مراسم رونمایی و تقدیراز مجله علمی ترویجی (محاسن) پذیرش حوزه علمیه حضرت بقیه الله (عج) لیست کانون های علمی پژوهشی حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج قم اهداف و راهبردهای مدرسه علمیه حضرت بقیهالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه ۲ طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه آیین نامه امتحانات دوره ای مدرسه اطلاعیه مهم
در باب توحید می فرماید :
حمد و سپاس مخصوص خدایی ست که اوصاف ٬ از کنه معرفت او نا توان هستند .
حمد و سپاس مخصوص خدایی ست که صفات
نمی توانند کنه معرفت او را بیان کنند .
با هیچ الفاظی نمی توانیم به معرفت خدا ٬ و کنه ذات خدا برسیم .
وقتی اوصاف لفظ باشد
الفاظ محدود است
خطبه ۱۵۴ در فضائل اهل بیت علیهم السلام
فرمود :
انسان عاقل ٬ به سبب باز بودن چشم قلبش آینده را می بیند .
این آینده یک آینده ی نزدیک تا قبر را می بیند و هم نگاه دور بردی دارد و بعد قبر را هم می بیند .
برای فردای خود تصمیمهای عاقلانه میگیرد . میفهمد بعد از مرگ خبری هست .
وقتی کسی چشم قلب او باز باشد محدود در دنیا نیست . قیامت را می بیند .
چشم دل انسان اگاه ٬ پستی ها و بلندیها را می بیند .
میفهمد که دنیا ٬ با سختی وگرفتاری ٬ با فقر و غنا ٬ با مرض و سلامت ٬ مخلوط شده ٬ بابینایی پشت سر میگذاردً
امیر المومنین سلام الله علیه در مسیر مدینه به کوفه در جنگ جمل خطبه ۱۵۳ را ایراد فرمودند :
حضرت برای گمراهان چهار صفت بیان می دارند .
۱- عمر آنها به غفلت سپری می شود .غفلت بر آنها غالب است .
۲- پیوسته همنشین گنهکاران هستند .
۳- در زندگی هدف مشخصی ندارند .
در ابتدای خلافت حضرت ایراد شده بحث انحرافات جامعه از نشناختن جایگاه توحید است .
در بخش دوم
در بیان اهل بیت علیهم السلام می فرماید :
حضرت خودرا میفرماید که خورشیدی طلوع میکند .این طلوع با یک درخشش زیبا در وسط آسمان در بالاترین نقطه ی دل مردم قرار گرفته و نور حکومتش تمام مردم دوران را در بر می گیرد .و روشن میکند .
هر چیزی که در دوران خلفای پیشین منحرف شده در حکومت ما به اعتدال می رسد .
خداوند چنین تدبیر کرده در عوض خلفای سابق یک قوم جدیدی را روی کار آورد .
امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ۱۵۱
بعد ار حمد و ثنای الهی٬ و استعانت گرفتن از خدا در برابر دخالت ٬ تحرکات ٬ و نیرنگ شیطان ٬ شهادت میدهند به وحدانیت خدا و نبوت نبی مکرم ( ص) و اشاره دارند به فقدان پیامبرکه جبران ناپذیر است .
در فواید و اثرات بعثت نبی مکرم فرمود :
بلاد و سرزمینها ٬ جان و روح مردم ٬ و عالم از وجود پیامبر روشنایی گرفت .سراج منیری بود که خود نور بود و نور بخشبد .
« اناارسلناکَ شاهداً و مبشراً و نذیراً و داعیاً الی الله باذنه و سراجاً منیراً احزاب -۴۸ »
برای آشنا شدن به چگونگی روشنایی عالَم ٬ باید دوران جاهلیت را شناخت
و اینکه٬ جریان جاهلیت چگونه بود .
که بعثت سبب روشنایی شد .