حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

آرشیو روزانه : 23/11/1401

1 سال قبل

شرح خطبه 163 نهج البلاغه

حضرت مباحث توحیدی دقیق ، و بسیار لطیفی را بیان می‌دارند.

// حمد مختص خدایی که، خالق عباد است.و اوست که مخلوقات را خلق کرد.

// حمد مختص خدایی که زمین را برای سکونت مهیا کرد.
« اَلَمْ نَجْعَلِ الاَرضَ مِهاداً نبا – ۶»
آیا ما زمین را مایه آرامش برای شما مهیا نکردیم.

// حمد مختص خدایی که ،سیل در رودخانه ها جاری کرد.
مسیری درست کرد، مهندسی شده که آب از قله کوه جاری واز سطح زمین گذر کند و رودها را پر کند.
«وسَلَکَ لکم فیها سُبُلاً طه – ۵۲»

1 سال قبل

شرح خطبه 162 نهج البلاغه

سوال کننده ای از بنی اسد از حضرت سوال میکند
شما با جایگاه بلند که حق خلافت باشما بود چگونه عده ای آنرا غصب کردند

حضرت فرمود :
حق سوال داری وقتی پرسش کردی حاکم باید پاسخگو باشد پاسخ تو را میدهم
گرچه این سوال تو در موضع درست خود نبود
اصل سوال توخوب بود اما هر جایی، جای آن نیست .هر کاری هر حرفی را در جای خود قرار دهید.
طلب پرسش کردی آماده باش تا جواب دهم .

دو عامل باعث شد که خلافت از خاندان ما گرفته شود .
۱- استبداد خلفا ، با اینکه ما اعلی بودیم
استبداد ، خودرایی همراه با تفرقه است این استبداد جامعه را متلاشی میکند.

1 سال قبل

شرح خطبه 161 نهج البلاغه تاثیر محیط و وراثت بر شکل گیری شخصیت انسان ذیل

حضرت ابتدای کلام را سفارش تقوی فرمود
/ توصیه میکنم شما را به تقوای الهی و طاعت خدا.
بین تقوی و طاعت تفاوتی هست
تقوی مقدمه طاعت است
انسان باید متقی باشد تا به آن روح عبودیت برسد.
تقوی در مورد محرمات است آنجا که گناه است حرکت نمی‌کنیم و توقف میکنیم بازدارندگی دارد .
و طاعت در مورد واجبات و مستحبات .
طاعت نوعا یک فعل است که انجام میدهیم .قدم برمی داریم.

/ بدرستیکه تقوی نجاتی هست برای فردای قیامت و محل نجات ابدی شما تقوی ست.
تقوی ، عامل رسیدن به بهشت نیست ،تقوی خودِ بهشت است نه ! مقدمهٔ بهشت.
همانطور که طبق وعده قرآن تبهکار خود آتش جهنم است .

1 سال قبل

عفت در اخلاق اسلامی و تبیین ارتباط آن با قوای اربعه نفس پژوهشگر علی صدرا مافی

در اخلاق اسلامی می خوانیم نفس دارای چهار قوه اصلی می باشد که سایر قوای انسان نیز تحت فرماندهی این چهارقوه می باشند. هر گاه این چهار قوه در حال اعتدال باشند انسان می توانند نفس خود را به کمال برساند.
یکی از قوه ها قوه شهویه است که انسان را به سوی منافع و مشتهیات می کشاند.
هر گاه این قوه به حد اعتدال برسد و عقل بر آن غالب شود حالتی در نفس پدید می آید به نام عفت. عفت همان حد اعتدال یافته قوه شهویه است که انسان را از مشتهیات قبیح و مضر باز می دارد.
حیا محصول عقل است و عقل به واسطه حیا بر قوه شهویه تسلط میابد. و آن به این صورت است که انسان به واسطه حیا ترس و خجالت دارد از اینکه مورد ذم و شماتت خداوند و مومنین قرار بگیرد و به همین جهت از مشتهیات قبیح و مضر خود دست کشیده و عفت می ورزد.

1 سال قبل

?معجزه امام سجاد عليه السلام?

? امام باقر عليه السلام: حضرت زين العابدين براي حج خارج شد. به بيابانى بين مكه و مدينه رسيد، به راهزنى برخورد، راهزن به امام فرمود پائين بيا فرمود منظورت چيست، گفت مي خواهم تو را بكشم و هر چه دارى ببرم فرمود من موجودى خود را با تو تقسيم مي كنم و برايت حلال مي نمايم، دزد گفت: نه، فرمود پس آنقدر به من بده كه به منزل برسم، باز امتناع كرد، به او فرمود خدايت كجاست؟