مراسم رونمایی و تقدیراز مجله علمی ترویجی (محاسن) پذیرش حوزه علمیه حضرت بقیه الله (عج) لیست کانون های علمی پژوهشی حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج قم اهداف و راهبردهای مدرسه علمیه حضرت بقیهالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه ۲ طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه آیین نامه امتحانات دوره ای مدرسه اطلاعیه مهم
حضرت مباحث توحیدی دقیق ، و بسیار لطیفی را بیان میدارند.
// حمد مختص خدایی که، خالق عباد است.و اوست که مخلوقات را خلق کرد.
// حمد مختص خدایی که زمین را برای سکونت مهیا کرد.
« اَلَمْ نَجْعَلِ الاَرضَ مِهاداً نبا – ۶»
آیا ما زمین را مایه آرامش برای شما مهیا نکردیم.
// حمد مختص خدایی که ،سیل در رودخانه ها جاری کرد.
مسیری درست کرد، مهندسی شده که آب از قله کوه جاری واز سطح زمین گذر کند و رودها را پر کند.
«وسَلَکَ لکم فیها سُبُلاً طه – ۵۲»
سوال کننده ای از بنی اسد از حضرت سوال میکند
شما با جایگاه بلند که حق خلافت باشما بود چگونه عده ای آنرا غصب کردند
حضرت فرمود :
حق سوال داری وقتی پرسش کردی حاکم باید پاسخگو باشد پاسخ تو را میدهم
گرچه این سوال تو در موضع درست خود نبود
اصل سوال توخوب بود اما هر جایی، جای آن نیست .هر کاری هر حرفی را در جای خود قرار دهید.
طلب پرسش کردی آماده باش تا جواب دهم .
دو عامل باعث شد که خلافت از خاندان ما گرفته شود .
۱- استبداد خلفا ، با اینکه ما اعلی بودیم
استبداد ، خودرایی همراه با تفرقه است این استبداد جامعه را متلاشی میکند.
حضرت ابتدای کلام را سفارش تقوی فرمود
/ توصیه میکنم شما را به تقوای الهی و طاعت خدا.
بین تقوی و طاعت تفاوتی هست
تقوی مقدمه طاعت است
انسان باید متقی باشد تا به آن روح عبودیت برسد.
تقوی در مورد محرمات است آنجا که گناه است حرکت نمیکنیم و توقف میکنیم بازدارندگی دارد .
و طاعت در مورد واجبات و مستحبات .
طاعت نوعا یک فعل است که انجام میدهیم .قدم برمی داریم.
/ بدرستیکه تقوی نجاتی هست برای فردای قیامت و محل نجات ابدی شما تقوی ست.
تقوی ، عامل رسیدن به بهشت نیست ،تقوی خودِ بهشت است نه ! مقدمهٔ بهشت.
همانطور که طبق وعده قرآن تبهکار خود آتش جهنم است .
در اخلاق اسلامی می خوانیم نفس دارای چهار قوه اصلی می باشد که سایر قوای انسان نیز تحت فرماندهی این چهارقوه می باشند. هر گاه این چهار قوه در حال اعتدال باشند انسان می توانند نفس خود را به کمال برساند.
یکی از قوه ها قوه شهویه است که انسان را به سوی منافع و مشتهیات می کشاند.
هر گاه این قوه به حد اعتدال برسد و عقل بر آن غالب شود حالتی در نفس پدید می آید به نام عفت. عفت همان حد اعتدال یافته قوه شهویه است که انسان را از مشتهیات قبیح و مضر باز می دارد.
حیا محصول عقل است و عقل به واسطه حیا بر قوه شهویه تسلط میابد. و آن به این صورت است که انسان به واسطه حیا ترس و خجالت دارد از اینکه مورد ذم و شماتت خداوند و مومنین قرار بگیرد و به همین جهت از مشتهیات قبیح و مضر خود دست کشیده و عفت می ورزد.
? امام باقر عليه السلام: حضرت زين العابدين براي حج خارج شد. به بيابانى بين مكه و مدينه رسيد، به راهزنى برخورد، راهزن به امام فرمود پائين بيا فرمود منظورت چيست، گفت مي خواهم تو را بكشم و هر چه دارى ببرم فرمود من موجودى خود را با تو تقسيم مي كنم و برايت حلال مي نمايم، دزد گفت: نه، فرمود پس آنقدر به من بده كه به منزل برسم، باز امتناع كرد، به او فرمود خدايت كجاست؟