حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

آرشیو روزانه : 23/11/1401

1 سال قبل

خطبه 168 نهج البلاغه پخش و دانلود موضوع: پرونده قتل عثمان + چراامیر المومنین قاتلان عثمان را مجازات نکرد + عدالت بالاتر است یا حکومت؟!

ابتدا ذکر بیان مطالبی لازم است.

اهمیت خطبه در اینست که اتفاق سهمگینی می افتد و حضرت مدیریت میکند این مدیریت عالمانه از طرفی سبب شبهه می شود.
جریان خلافت عثمان :
عثمان با خلافهای خود موقعیت را برای شورش آماده کرد.
دلسوزی حضرت از طریق صحبت ، نامه نگاری ، به وکالت از طرف مردم اورا از مسیر اشتباه باز بگرداند .
اما اطرافیان مثل مروان ، رای اورا بر می گرداندند.
بلاخره فتنه شروع شد ،خانه اورا محاصره کردند.
تلاش حضرت برای شکست محاصره بجایی نرسید و عثمان کشته شد.
بعد مدتی حضرت به خلافت رسید.

1 سال قبل

خطبه 167 نهج البلاغه ​موضوع: ویژگی های قرآن + حرمت مومن+ گاهی واجب است دل مسلمان را بشکنیم

تعابیر خیر و شر در قران :

خدای متعال کتابی نازل کردکه هدایت گر است.
کاملاً خیر و شر ، در آن تبیین شده.
این خیر و شر بیّن شده ،همان هدایت قران است.
«اِنّا هَدَیناهُ السبیلَ اِمّا شاکراً و اِمُا کفوراً انسان — ۳ »
ما به انسان طریق ( حق و باطل) ارائه نمودیم
مردم یا هدایت را میپذیرند و شاکر می شوند،
یا کفران میکنند.

اگر طالب هدایتید راه خیر را پیش بگیرید.
راه مستقیم که راه خیر و راه قران است، سرانجامش به بهشت است.

1 سال قبل

شرح خطبه 166 نهج البلاغه بخش اول موضوع: تربیت فرزند + فانهم خلقوا لزمان غیر زمانکم + ویژگی های تربیت جاهلی + سقط جنین +مثل افعی نباشید

حتماً کوچکترها و فرزندان شما ، بزرگتران شما را باید الگو بگیرند.
شعری که حضرت زهرا در لالایی امام حسن میخواند .
اِشبَه اَباکَ یاحَسن
وَاخْلَعْ عنِ الحقِ رَسَن
حسن جان شبیه پدرت باش
و ریسمان از حق باز کن

هم از جهت امام بودن امیر المومنین و هم این اصل، که کوچکترها از بزرگتران الگو بگیرند.تا بتوانند حرکت کنند.

فرزندان آنگونه که ما میخواهیم نمی شوند؛ آنگونه که هستیم میشوند.فرزند ما مسیری را میرود که ،ما در عمل طی میکنیم.
نه ،آنچه که از آمال و آرزو دلمان می خواهد .
کوچکتر باید پیرو سیرهْ بزرگتر خود باشد.

1 سال قبل

شرح خطبه 165 نهج البلاغه بخش اول موضوع: نگاه توحیدی در کیفیت خلفت پرندکان+ عجائب خلقت طاووس

امیرالمومنین (ع) در باب توحید و نظم عالم ، و از مصادیق توحید، خلقت پرندگان را بیان می‌دارند:

خدا مخلوقاتی را خلق کرد بدون سابقه قبلی ، مخلوقاتی که هر کدام عجیبند وهر کدام ویژگی منحصر بفرد دارند.

— بعضی مخلوقات حَیَوانند ( رشد و نمو دارند) انسان , حیوانات ،گیاهان
— بعضی مخلوقات مواتند ( جامدند) مانند سنگ ، کلوخ ،صخره.
— بعضی ساکنند مثل کوه ، گرچه در مجموعه عالم حرکت میکند ولی ظاهراً ساکن است
— بعضی مخلوقات در حال حرکتند ،مثل خورشید و ستارگان

همهْ این مخلوقات با اصناف مختلف نشانه چیست؟
همه یک ویژگی مشترک دارند.

تمام عالم را با همه شگفتی ها آفرید:
یک شواهد آشکار اقامه کرد که بگوید :

1 سال قبل

شرح خطبه 164 نهج البلاغه موضوع: گلایه امیر المومنین از عثمان+ آیا عثمان داماد پیامبر است؟! +تعداد فرزندان پیامبر

کلام حضرت خطاب به عثمان:

امیرالمومنین صلوات الله علیه بر عثمان وارد شد فرمود :
من ،خود نیامدم .مردم پشت در منتظر ومرا به عنوان نماینده فرستادند.
من الان جایگاه حقوقی دارم نه حقیقی.
سفیر مردم هستم. اما، نمیدانم بتو چه بگویم ،چون تو همه چیز را میدانی.
بخدا قسم یک شی یی را نمیدانم که تو ، به آن جاهل باشی و آنرا ندانی.

هر چه را که من میدانم تو هم میدانی پس ،به کدام عمل پسندیده تو را دعوت کنم.
از اوضاع کنونی کاملا با خبر هستی.
مردم به ستوه آمدند.

به کدام امر تو را راهنمایی کنم در حالیکه همهْ امور برایت واضح است .چیز مجهولی و ناشناخته ای نیست.
با اینکه میدانی امابه خطا میروی .
این خطا رفتن تو ، باعث شورش عمومی بر ضد تو می شود.

حضرت در برخورد با عثمان سه روش تربیتی ،را استفاده میکنند.
۱- در مواجهه با دیگران ، در رابطه با آگاهی از خطای او و راهنمایی کردن ، ابتدا ،اورا متهم نکنی.
با کلمات « توکه آگاهی ». «توکه با خبر ی چرا به خطا میروی ». «همه چیز برای تو واضح و روشن است بیراهه میروی برای تو خیلی زشت است »
اثر تربیتی و تاثیر اینگونه کلمات خیلی بیشتر است از متهم کردن و…..
یک شبهه ای هم از گفتار حضرت پیش آوردند که ، [هرچه من می دانم تو عثمان هم میدانی ]
به این نتیجه رسیدند که علم علی ، با علم عثمان مساویست.