مراسم رونمایی و تقدیراز مجله علمی ترویجی (محاسن) پذیرش حوزه علمیه حضرت بقیه الله (عج) لیست کانون های علمی پژوهشی حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج قم اهداف و راهبردهای مدرسه علمیه حضرت بقیهالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه ۲ طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه آیین نامه امتحانات دوره ای مدرسه اطلاعیه مهم
لاق اقسامی دارد یکی از آنها ۳طلاقه شدن زن هست❓
این مورد در صورتی است که که مرد همسرش را ۲بار طلاق رجعی داده و دوباره به همسرش رجوع کرده و در بار3️⃣سوم طلاق داده و در اینجا نمیشود رجوع کرد مگر با محلل واین نوع طلاق فقط با طی این پروسه امکان پذیر هست.✅
حال در زمان ابوبکر بدعتی در دین انجام شد❗️❗️❗️❓
چه بود❓
این بود که ابوبکر خلیفه اهل تسنن حکمی صادر کرد که بر خلاف قانون شرع بود و سه طلاقه در مجلس واحد امکان پذیر است??
(اجتهاد در مقابل نص ، سید عبدالحسین شرف الدین (ره)
?اجتهادات عمر و اتباع وی در مقابل نصّ صريح قرآن و سنّت نبوی (ص )?
◀️ طبرانى از عبداللّه بن نافع از هشام بن سعد نقل كرده است كه گفت : مردى نزد پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – آمد و گفت : يا رسول اللّه ! فلانى مُرد، تشريف بياوريد بر او نماز بگزاريد.
عمر گفت : او مردى ناپاك بود، نماز بر او مخوان !
آن مرد گفت : يا رسول اللّه ! در آن شبى كه به صبح آورديد و عده اى پاسدارى مى كردند، اين مرد هم در ميان آنها بود.
پيغمبر اكرم – صلّى اللّه عليه وآله – برخاست ، من هم دنبال حضرت رفتم تا كنار قبر وى آمد و نشست و چون كار دفن او به انجام رسيد، سه بار به وى آفرين گفت . سپس فرمود: مردم او را به بدى ياد مى كنند، ولى من او را به نيكى ياد مى كنم .
عمر گفت : ولى او اهل اين حرفها نبود!
طلاق سوم و آنچه عمر بعد از آن پديد آورد
طلاق سومى كه زن مطلقه براى طلاق دهنده جز با محلل شرعى ، حلال نمى شود، سومين طلاقى است كه قبل از آن مرد دو بار به زن طلاق داده خود رجوع كرده باشد.
به اين معنا كه يك بار طلاق داده و رجوع نموده بار دوم طلاق داده و رجوع كرده است ، سپس براى سومين بار كه طلاق دهد، ديگر براى او حلال نخواهد شد مگر اينكه شخصى به عنوان “محلّل” با زن مطلقه همبستر شود. اين همان “سه طلاقه” معروف است كه زن براى شوهر حلال نمى شود مگر اينكه شوهر ديگرى با وى تماس بگيرد. چنانكه در قرآن مجيد آمده است :
«اَلطَّلاقُ مَرَّتانِ فَاِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ اَوْ تَسْريحٌ بِاِحْسانٍ»
? همانطور كه گفتيم ، خداوند متعال نماز فريضه چهار ركعتى را در سفر به حكم كتاب خود ((قرآن مجيد)) و به زبان ?پيغمبر? صلّى اللّه عليه وآله و سلم در احاديث معتبر و صحيح ، تشريع نموده كه قصر باشد. و – چنانكه گفتيم – اجماع امت اسلام نيز بر اين است . بدون اينكه در اين خصوص اختلافى ميان مسلمين باشد. ?
فقط ?عثمان? و ?عايشه? بودند كه مخالفت نمودند، و به تواتر رسيده است كه آنها نماز را در سفر، تمام مى خواندند ??
☝️وقتى خداوند متعال لشگر اسلام را در روز حنين و جنگ قبايل هوازن پيروز گردانيد و فتحى آشكار نصيب ایشان كرد، منادى پيغمبر اعلام نمود كه اسيران را نكشيد.
?عمر خطاب از كنار يكى از اسيران به نام [ابن اكوع] -كه در بند بود- گذشت. اين مرد را قبيله هذيل در روز فتح مكه فرستاده بودند تا به نفع آنان جاسوسى كند و اخبار پيغمبر و اصحاب را آنچه مىشنود و مىبيند به آنان اطلاع دهد.
وقتى عمر او را ديد -چنانكه شيخ مفيد در ارشاد، مى نويسد- گفت: اين دشمن خدا ميان ما آمده بود تا جاسوسى كند، اينك كه اسير شده او را بكشيد. يكى از انصار هم گردن او را زد. وقتى اين خبر به پيامبر (صلّیاللهعليهوآله) رسيد آنها را مورد ملامت قرار داد و فرمود: مگر من سفارش نكردم كه اسيران را نكشيد؟!