حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? بسمه تعالی ?
?كشتن اسيران جنگ حنين!?
☝️وقتى خداوند متعال لشگر اسلام را در روز حنين و جنگ قبايل هوازن پيروز گردانيد و فتحى آشكار نصيب ایشان كرد، منادى پيغمبر اعلام نمود كه اسيران را نكشيد.
?عمر خطاب از كنار يكى از اسيران به نام [ابن اكوع] -كه در بند بود- گذشت. اين مرد را قبيله هذيل در روز فتح مكه فرستاده بودند تا به نفع آنان جاسوسى كند و اخبار پيغمبر و اصحاب را آنچه مى‌شنود و مى‌بيند به آنان اطلاع دهد.
وقتى عمر او را ديد -چنانكه شيخ مفيد در ارشاد، مى نويسد- گفت: اين دشمن خدا ميان ما آمده بود تا جاسوسى كند، اينك كه اسير شده او را بكشيد. يكى از انصار هم گردن او را زد. وقتى اين خبر به پيامبر (صلّی‌الله‌عليه‌وآله) رسيد آنها را مورد ملامت قرار داد و فرمود: مگر من سفارش نكردم كه اسيران را نكشيد؟!
? بعد از قتل اين مرد -به گفته شيخ مفيد در ارشاد- افراد ديگرى را هم كشتند؛ مانند جميل بن معمر بن زهير. پيامبر اكرم (صلّی‌الله‌عليه‌وآله) خشمگين شد وبه دنبال انصار فرستاد و فرمود: چرا او را كشتيد؟ با اينكه نماينده من به شما اطلاع داد كه اسيران را نكشيد.
آنها هم عذر آوردند كه ما به گفته عمر او را كشتيم. حضرت روى خود را از عمر بگردانيد تا اينكه عمير بن وهب از وى شفاعت كرد و ایشان عمر را بخشيد.
❌ از جمله كسانى كه در حنين كشته شدند، زنى از قبيله هوازن بود كه خالد وليد او را كشت . پيامبر (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) از كشتن وى سخت ناراحت شد؛ زيرا حضرت ، بر وى گذشت و ديد كه مردم اجتماع كرده اند و او را نظاره مى كنند. به يكى از اصحاب فرمود: خالد را ملاقات كن و بگو پيغمبر تو را از كشتن بچه و زن و مزدور برحذر داشته است. اين را محمدبن اسحاق در سيره خود نقل كرده است.
?احمد حنبل به نقل از البداية والنهاية در آخر غزوه حنين ، مى‌نويسد: ابو عمر عبدالملك بن عمرو وی مغيرة بن عبدالرحمن از ابو الزناد روايت مى كند كه گفت: مرقع بن صيفى از جدّش رباح بن ربيع برادر حنظله كاتب نقل كرد كه چون پيغمبر از جنگى كه پيشقراول آن خالد وليد بود بازگشت، رباح و همراهانش از كنار زنى گذشتند كه پيشقراولان او را كشته بودند. سپس اجتماع نموده به تناسب اندام وى مى نگريستند، تا اينكه پيغمبر در حال سواره سر رسيد، مردم كنار رفتند تا پيامبر (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) آن كشته را بنگرد. حضرت فرمود: اين زن نبايد كشته مى شد. سپس فرمود: خالد را پيدا كن و بگو بچه ها و مزدوران نبايد كشته شوند. ابو داود و نسايى و ابن ماجه اين روايت را در ضمن حديث مرقع بن صيفى نقل كرده اند.
✒️(کتاب اجتهاد در مقابل نص نوشته علامه عبدالحسین شرف الدین عاملی (https://www.valiasr-aj.com/lib/almorajeat_farsi/html/mogha014.htm#link99))
?رضا عابدینی
?(موسسه پژوهشی معالم)
?زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
?تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.