بسم الله الرحمن الرحیم
مقاله پنج پاراگرافی
موضوع: رزق و روزی
تیتر:
خداوند رزق و روزی همه ی انسان ها را مشخص کرده است و از انسان خواسته است تا صبر پیشه کرده و قناعت کند، زیرا به آن چه که خداوند برایشان تعیین کرده، می رسند. همچنین خداوند از ما می خواهد تا از کسب روزی حرام اجتناب کرده و با تلاش و کوشش به رزق و روزی حلال دست یابیم. روزی حرام باعث ایجاد پلیدی قلب و حال بد می شود و انسان را به طمع می اندازد. بنابراین بهتر است در هر شرایطی به روزی حرام روی نیاوریم و با صبر و بردباری به کسب روزی حلال بپردازیم.
آیه:
آیه ی 60 سوره ی عنکبوت : وَکَأَیِّنْ مِنْ دَابَّهٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
و (در کار رزق به خدا توکل کنید نه بر سعی خود که) چه بسیار حیوانات که خود بار روزی خود نکشند، خدا (بدون هیچ کوشش) به آنها و هم به شما روزی میرساند، و او شنوا (ی دعای محتاجان) و دانا (به احوال بندگان) است.
2) 17تغابن ، 18 حدید ، 245 بقره : إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعِفْهُ لَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ
روایت:
هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود.
بحـارالانـوار(ط-بیروت)ج 75،ص 356 و 357 ، ح 12
کلام امام خمینی (ره):
باید دانست که امثال این احادیث شریفه که ظاهر در آن است که رزق مقسوم و مقدّر است، چنانچه آیات شریفه قرآنیه نیز دلالت بر آن دارد، منافات ندارد با اخباری که امر به تحصیل معیشت فرموده و تأکید در کسب و تجارت نموده، بلکه ترک آن را مکروه شمرده اند و بر ترک آن ملامت نموده اند، و کسی را که به طلب رزق قیام نکند از کسانی شمرده اند که دعای آنها مستجاب نشود و خداوند روزی آنها را نرساند. و احادیث در این باب بسیار است و ما به ذکر یک حدیث اکتفا می نماییم.
عن محمّد بن الحسن، شیخ الطّائفة، قدّس سرّه، بإسناده عن علیّ بن عبد العزیز قال قال أبو عبد الله، علیه السّلام: ما فعل عمر بن مسلم؟ قلت: جعلت فداک، أقبل علی العبادة و ترک التّجارة. فقال: ویحه! أما علم أنّ تارک الطّلب لا یستجاب له دعوة؟ إنّ قوما من أصحاب رسول الله، صلّی الله علیه و آله، لمّا نزلت:
«و من یتّق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب،»[1] أغلقوا الأبواب و أقبلوا علی العبادة، و قالوا: قد کفینا. فبلغ ذلک النّبیّ، صلّی الله علیه و آله، فأرسل إلیهم فقال: ما حملکم علی ما صنعتم؟ فقالوا: یا رسول الله، تکفّل الله لنا بأرزاقنا، فأقبلنا علی العبادة. فقال: من فعل ذلک لم یستجب له. علیکم بالطّلب.[2] راوی گوید: «جناب صادق، علیه السلام فرمود: «عمر بن مسلم چه کرد؟» عرض کردم: «فدایت شوم، اقبال به عبادت کرده و ترک تجارت گفته.» فرمود:
«وای بر او! آیا نمی داند که کسی که ترک طلب کند دعایش مستجاب نمی شود؟
وقتی آیه شریفه و من یتّق الله … الآیة نازل شد. یک طایفه از اصحاب رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، درها را به روی خود بستند و مشغول عبادت شدند و گفتند:
کفایت امر ما شد. این خبر به حضرت رسول، صلّی الله علیه و آله، رسید. آنها را خواست و فرمود: چه چیز شما را واداشت به این کار؟ گفتند: یا رسول الله خداوند روزی ما را متکفل شد، ما نیز اقبال به عبادت کردیم. فرمود: کسی که این چنین کند، مستجاب نشود دعای او. بر شما باد طلب.» وجه عدم منافات بین اخبار آن است که پس از طلب نیز ارزاق و جمیع امور در تحت قدرت حق است، نه آن است که طلب ما خود مستقل در جلب روزی باشد.
کتاب شرح چهل حدیث.
کلام رهبری:
یکی از مسائلی که حضرت آیتالله خامنهای در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش (۱۳۹۸/۱۱/۱۹) مطرح کردند توجه به «رزق لایحتسب الهی» بود، ایشان با استناد به آیه ۲ و ۳ سوره طلاق، بیعت نیروی هوایی طاغوت با امام در سال ۵۷ را از مصادیق رزق لایحتسب معرفی کردند و فرمودند:
«ممکن است دشمن از جایی ضربه بخورد که انتظار ندارد، و شما که بندهی خدا و مؤمن بِالله و در راه صراط مستقیم هستید، از جایی برایتان عایدی به وجود بیاید که «رزق لایُحتَسَب» باشد و انتظارش را نداشته باشید. به نظر من این خیلی نکتهی اساسیای است که ما توجّه کنیم همهی حوادث عالم بر اساس محاسبات مادّی و دنیایی نیست؛ این هم جزو محاسبات است که گاهی اوقات خدای متعال یک راه میانبُری را به وجود میآورد.»
نتیجه گیری:
با توجه به مطالب بیان شده، انسان باید در پی کسب رزق حلال باشد
زیرا در قرآن و روایات به وفور آمده است که خداوند رزق بندگان را تضمین کرده است و همچنین آمده که دنبال کسب روزی از طریق حلال باشید.
از همین رو انسان اولاً باید تلاش برای کسب روزی اهل و عیالش کند زیرا با خانه نشینی و دعا روزی به خودی خود نمی آید ، ثانیاً باید دنبال کسب روزی حلال باشد زیرا به محض ورود مال حرام به زندگی ، بد بختی و فاجعه شروع شده و انسان را خسر الدنیا و الآخره میکند ….
پس بهترین راه انسان بودن است یعنی اولاً تلاش برای کسب روزی ، ثانیاً کسب روزی حلال…
ثبت دیدگاه