حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
?بسمه تعالی?
❌ بخل ❌
❇️خداوند متعال بر اساس حکمت و رحمت خود نعماتی را در این دنیا بر ما ارزانی داشته؛ مواجهه ما با این نعمات ۳ گونه است: جود، بخل، اسراف
➕بخل عبارت است از استفاده و بهره برداری نکردن از نعماتی که خداوند متعال برای رشد در این دنیا به ما ارزانی داشته، مانند بنّایی که قرار است با مسالحی که در اختیار دارد دیواری بسازد و دست مزد خود را بگیرد ولی به جای کار روی دیوار، شدیدا به مسالح علاقه مند شده و آن ها رها نمیکند… تصور این مسئله در ذم بخل کافی است. نعمت برای استفاده (درست و در راه خدا) است و کسی که به آن دل ببندد و در راستای هدف اصلی آن را به کار نگیرد به خود و دیگران ظلم بزرگی کرده.
???
? پدری به هر کدام از سه فرزند کوچک خود یک اسباب بازی هدیه میدهد و از ایشان میخواهد تا با همسالان خود در مهمانی بازی کنند.
?? جواد که پسر بزرگترِ مرد است در اسباب بازی خود دیگران را شریک میکند و همراه با ایشان از بازی و سرگرمی لذت میبرد.
??‍♂️ در سوی دیگر، حامد که پسری مغرور است در گوشه ای از اتاق با چهره‌ای عبوس به تنهایی نشسته و حتی خودش هم از اسباب بازی اش استفاده نمیکند.
??‍♂️ مجید پسر شلوغ خانواده در میان اتاق مدام درحال دویدن است و اسباب بازی خود را کاملا فراموش کرده چرا که در دقایق اول بازی با استفاده نادرست، کاملا آن را نابود کرده.
?? پدر که بعد از مهمانی با فرزندان خود صحبت میکند، به هر یک از ایشان تذکری میدهد، اولا جواد را تحسین میکند که به درستی از وسیله اش استفاده کرده ولی به او تذکر میدهد که مبادا به این اسباب بازی وابسته شود… با حامد برخودی تند میکند که چرا از وسیله‌ای که او برای استفاده و بهره برداری او خریده هیچ استفاده‌ای نکرده و دیگران را هم محروم کرده؛ برخورد پدر با مجید هم جالب است، پدر از دست او هم ناراحت است که چرا قدر و ارزش هدیه پدر را ندانسته و آن را از بین برده؟…
✅ قصه پر غصه مواجهه ما با نعمات الهی در این دنیا به همین سادگی است.
آنان که با جود و بزرگی از نعمات بهره می‌برند و فایده میرسانند، بخیلانی که نعمات الهی را بدون استفاده نگه میدارند و آنها را میگندانند و مسرفینی که بیهوده نعمات پروردگار را تلف کرده و استفاده غلط از آن میکنند.
✏️ رضا عابدینی
? (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام               ?????
@maalemqom
?????
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.