حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
وقتی یکی پیشرفت می کنه و به جایی میرسه دوستاش میگن حقش بود لیاقتشو داشت حاصل تلاشش بود ????
دشمناش میگن پارتی داشته و شانس داشته الکی الکی ببین به کجا رسیده???
به نظرتون یوسف کدومش بود.?????
به نام خدای حکیم
سلام
خداوند حکیم در قرآن کریم می فرماید
وَ لَمّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
و چون یوسف به رشد و قوّت خود رسید به او حُکم نبوّت یا حکمت و علم دادیم و ما اینگونه نیکوکاران را پاداش می دهیم.
سوره یوسف آیه 22
«اشد» از «شد» به معنای «گِره محکم»، اشاره به استحکام جسمی و روحی است. این کلمه در قرآن به چند معنا آمده است گاهی به معنای بلوغ به کار رفته در آیه 34 سوره اسراء آمده: به مال یتیم نزدیک نشوید تا زمانی که به سنّ بلوغ برسد. گاه به معنای چهل سالگی است (سوره احقاف آیه 15) و گاهی به معنای سن قبل از پیری است (آیه 67 سوره غافر) اینجا نیز به معنای داشتن قدرت و ظرفیت است.
 
از این آیه می توان نکات زیر را به دست آورد
1-علم و حکمت، ظرفیّت وآمادگی می خواهد.
2-ترفیعات الهی بدون فوت زمان و در وقت خود صورت می گیرد. (همین که به ظرفیت رسید به او حکمت دادیم)
3-حکمت، غیر از علم است. علم، دانش است، ولی حکمت، بینش و بصیرتی است که انسان را به حقّ می رساند.
4-علوم انبیا، اکتسابی نیست. (خدا به او حکمت داد)
5-وجود علم و حکمت در کنار یکدیگر، بسیار ارزشمند و کارساز است.
6-دلیلِ عزل و نصب ها را برای مردم بیان کنید.
7-باید احسان کنیم تا لایق دریافت پاداش خاصّ الهی باشیم. (ما به احسان کننده ها چنین پاداشی می دهیم)
8-نیکوکاران، در همین دنیا نیز کامیاب می شوند.
9-هر کس که توان علمی و جسمی داشته باشد، مشمول لطف الهی نمی شود، بلکه محسن بودن نیز لازم است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.