حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? جاهلیت دوم ?
⚔️ خلیفه دوم ، عمر بن خطاب ⚔️
? مقام ابراهیم سنگی است که حاجیان بعد از طوایف طبق آیه شریفه «واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی» در آنجا نماز میگذارند. ?
?حضرت ابراهیم و اسماعیل «علیهما السلام» ، وقتی ساختمان خانه خدا را بنا کردند و بالا آوردند ، پا روی آن سنگ گزاردند تا سنگ و گل را بالا ببرند. این سنگ به کعبه چسبیده بود ولی عرب بعد از حضرت ابراهیم و اسماعیل آن را در جای کنونی قرار دادند. 
?وقتی پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و اله) مبعوث گردیدند و مکه فتح شد ، آن را به همانگونه که در زمان پدرانش ، حضرت ابراهیم و اسماعیل بود ، به کعبه چسباند.
?اما هنگامی که عمر روی کار آمد، آن را در جای کنونی (که عرب جاهلی قرار داده بود) نهاد ? ؛ در حالی که در زمان پیغمبر صلی الله علیه و آله و ابوبکر به کعبه متصل بود.
? در سال هفدهم هجری چنانکه در « کامل ابن اثیر» و دیگر مورخان در حوادث این سال آمده ، عمر با ضمیمه کردن خانه های عده ای از مردم در اطراف مسجد الحرام بودند ، مسجد الحرام را توسعه داد. این عده از فروش خانه های خود امتناع ورزیدند ، ولی عمر آنها را خراب کرد و پول آن را در بیت المال نهاد تا بعداً آمدند و آن را گرفتند.
? منبع : کتاب اجتهاد در مقابل نص
? نویسنده : سید عبدالحسین شرف الدین (ره)
? حسین حسنی
(موسسه پژوهشی معالم)
( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» )
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.