حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
موضوع: ماه رمضان  
حسین عزیزی پایه 1 مدرسه علمیه بقیه الله
خداوند در آیه 185 سوره بقره این گونه می فرماید
شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.
(روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى که قرآن، براى راهنمایى مردم، و نشانه‏ هاى هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهاى دیگرى را به جاى آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزارى کنید!
امام رضا علیه السلام در مورد روزه می فرماید:
إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَی فَقْرِ الْآخِرَة
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند. 
(وسایل الشیعه ج 10 ، ص 9 ، ح 12701 )
سخن حضرت امام خمینی (ره ) در مورد ماه رمضان
با حلول ماه مبارك رمضان، ماه عبادت و سازندگي، ماه تجديد قواي معنوي، شهراللّه‏الاعظم كه در آن عموم مسلمين در صف واحد متوجه به موضع قدرت لايزال و تجهيز در مقابل قواي طاغوتي هستند، لازم است با توحيد قدرت و قدرت واحده در مقابل طاغوت هاي زمان و چپاولگران بين المللي بپاخيزند و از ممالك اسلامي دفاع كنند و دست خائنان را كوتاه و اميد آنان را قطع كنند. 
(در ديدار مسلمانان و مستضعفان ايران و جهان؛ سوم مرداد 1358
 
سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد ماه رمضان
سعى کنیم از این فضاى معنویّت و صفا که در ماه رمضان در سطح جامعه عمومیّت دارد، براى ارتباطات صحیح و معنوى میان خودمان و دیگران استفاده کنیم و تصمیم‌هاى درست بگیریم، اقدامهاى درست بکنیم؛ خوشبینى را، اعتماد را، ایجاد محبّت را، خیرخواهى نسبت به یکدیگر را در ارتباطات خودمان دخالت بدهیم، و این بهره را از ماه رمضان ببریم که در روابط اجتماعى و روابط انسانى یک تلطیفى به‌وجود بیاوریم. 11/04/1393
نتیجه:
 
روزه از جمله عبادت هایی است که همه دین های الهی با راه های گوناگون آن را انجام می دادند و یکی از رکن های اصلی دین ها به شمار می آید 
روزه باعث می شود انسان از شیطان دور شود و در مسیر اهل بیت و ائمه معصومین قرار بگیرد و از هر فساد و مریضی دور شود. 
خدای متعال برای اینکه خوبی ها را به ما یادآوری کند، یک ماه را در نظر گرفته است این ماه که مهمانی خدا به حساب می آید با عشق و علاقه یک انسان مومن به خدا باعث می شود تا خوبی های بیشتری در این ماه نصیب انسان شود. 
روزه گرفتن دارای فواید زیادی است از جمله باعث نزدیک شدن به خداوند است و همچنین باعث می شود اخلاص انسان ها بیشتر شود و هم اینکه نفس آدم تقویت بشود و اراده و ایمان ما هم قوی بشود. 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.