حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? حسود و حسادت ?


? آیه ای از قرآن :
 «إِن تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ؛ اگر به شما خوشى رسد آنان را بدحال مى‌‏کند و اگر به شما گزندى رسد بدان شاد مى‌‏شوند و اگر صبر کنید و پرهیزگارى نمایید نیرنگشان هیچ زیانى به شما نمى‏‌رساند یقیناً خداوند به آن‌چه مى‏‌کنند احاطه دارد».
?منبع : سوره آل عمران آیه 120


? روایتی در این باره :
پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:
اقَلُّ النّاسِ لَذّةً اَلحَسود.
آدم حسود كمترین لذت و خوشی را از زندگی می‌برد . 
? منبع : بحار، ج ٧٧، ص ١١٢


? کلامی از امام خمینی(ره) :
سعی کنید همه‌تان، همه قوای انتظامیه سعی کنند که هماهنگ بشوند، سعی کنند که به آن موازینی که در ارتش هست، موازینی که در سپاه پاسداران هست، موازینی که در سایر قوای انتظامیه هست، عمل بکنند. خیال نکنند که اطاعت از ما فوق طاغوتی است.
خیر، اطاعت از ما فوق در جمهوری اسلامی و در لشکر اسلام، حکم اسلام است، حکم خداست. اطاعت از فرماندهان، که به یک تعبیر «اولی الامر» هستند، این در قرآن واجب شمرده می‌شود و واجب است این. این جوانهای دل پاک و صاف ما گول نخورند از شیاطینی که می‌آیند با آنها صحبت می‌کنند. هر که با شما صحبت کرد راجع به بی‌نظمی و بی‌اطاعتی، دنبالش نروید، ببینید این کی است و از کجا آمده و الهام از کجا می‌گیرد. بدانید که این الهام از غیر مسلمین می‌گیرد، این الهام از اشخاصی می‌گیرد که نمی‌خواهند و نمی‌توانند ببینند که یک کشوری روی پای خودش ایستاده و می‌ایستند. شما الآن مورد حسادت همه اجنبیهایی [هستید] که می‌خواستند ایران را و می‌خواهند ایران را ببلعند، شما مورد حسادت آنها هستید. آنها توطئه می‌کنند که شما را از هم جدا کنند. پاسبانها را از ژاندارمری، ژاندارمری و پاسبان را از ارتش و ارتش هم بین خودشان از هم گسیختگی پیدا بکنند. اگر این طور باشد، خطر برای همه‌تان هست.امام خمینی (ره)؛ 15 خرداد 1359
?منبع : http://emam.com/-/SxHuAA


? کلامی از حضرت امام خامنه ای(حفظه الله) : 
من همیشه به مردهای جوان توصیه می‌کنم، که شما در معاشرت با نامحرم و حتی محارم کاری نکنید و حرفی نزنید که زنانِ خود را وادار به حسادت کنید .به دختران جوان هم سفارش می‌کنم، که در برخورد با مردهای بیگانه، کاری نکنید و حرفی نزنید که حسّ حسادت و غیرت شوهرانشان را تحریک نمایند.
این حسادتها بدبینی می‌آورد و پایه‌های محبّت را سُست می‌کند و از ریشه می‌سوزاند . 
?منبع : https://khl.ink/f/21437


? داستانی در این موضوع : 
در زمان خلافت هادی عباسی مرد نیکوکار ثروتمندی در بغداد می زیست. در همسایگی او شخصی سکونت داشت که نسبت به مال او حسد می‌ورزید. آنقدر درباره او حرف‌ها زد تا دامن او را لکه دار کند نشد . 
تصمیم گرفت غلامی بخرد و او را تربیت کند و بعد مقصد خود را به او بگوید . روزی بعد از یک سال به غلام گفت: چقدر مطیع مولای خود هستی؟ گفت : اگر بگوئی به آتش خود را بیانداز، انجام دهم، مولای حسود خوشحال شد. گفت: همسایه‌ام ثروتمند است و او را دشمن دارم، می‌خواهم دستورم را انجام دهی .
گفت: شب با هم بالای پشت بام همسایه ثروتمند می‌رویم تو مرا بکش، تا قتلم به گردن او بیفتد و حکومت او را به خاطر قتلم قصاص کند و از بین ببرد.
هر چه غلام اصرار در انجام ندادن این کار کرد، تاءثیری نداشت. نیمه شب به دستور مولای حسود گردن مولایش را بالای بام همسایه محسود ثروتمند زد؛ و زود به رختخواب خود آمد.
فردا قتل حسود بر بام همسایه کشف شد. هادی عباسی دستور بازداشت ثروتمند را داد و از بازپرسی کرد؛ بعد غلام را خواست و از او جویا شد.
غلام دید که مرد ثروتمند گناهی ندارد؛ جریان حسادت و کشتن را تعریف کرد. خلیفه سر به زیر انداخت و فکر کرد و بعد سر برداشت و به غلام گفت:
هر چند قتل نفس کرده ای، ولی چون جوانمردی نمودی و بی گناهی را از اتهام نجات دادی ترا آزاد می‌کنم و او را آزاد کرد، و زیان حسادت به خود حسود باز گشت.
? منبع : https://article.tebyan.net/265469/%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%D9%88%D8%AF


? نتیجه گیری و تحلیل شخصی :
حسادت در آیین و منطق قرآن صفتی مذموم است و در روایات و آیات مذموم بودن آن به طور صریح بیان شده !
به طوریکه جناب حافظ می فرماید :
بمیر تا بِرَهی ای حسود ، کاین رنجی است
که از مشقت آن جز به مرگ نتوان رَست
خب طبیعتاً باید برای حسودی فکری کرد و راه علاج آن را جستجو و تتبع در روایات کرد .
یکی از راه هایی که می شود سرطان حسودی را در درمان کرد این است که انسان به کسی که حسودی می کند ، به آن شخص هدیه بدهد یا اگر نمی‌تواند حداقل در خفا برای او دست به دعا بردارد .



نام طلبه : #سید_مهدی_موسوی
پایه تحصیلی : پایه سوم
(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته

پیام رسانهای ایتا و تلگرام
‏@maalemqom

وب سایت :
www.mnj.ir
www.maalemqom.ir

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.