..هو العلیم..
⚔️ خلیفه سوم ، عثمان بن عفان ⚔️
? نماز چهار رکعتی در سفر قصر میشود و دو رکعت است ؛ خواه این کوتاه شدن نماز در حال خوف یا درحال امن باشد. مشروعیت نماز قطع به دلیل کتاب و سنت و اجماع مسلمین ثابت شده است.
? قال الله تعالی: ? «واذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلاة ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا ان الکافرین» ? ، یعنی: «هرگاه راه سپردید ، گناه ندارید که نماز را کوتاه کنید ، اگر ترسیدید است که کافران شما را تعقیب کنند.»
? ➖ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد: «با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟»
➕ پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نماز قصر صدقه ای است که خداوند به شما ارزانی داشته است ؛ صدقه خدا را بپذیرید. »
? «مسلم» در «صحیح» خود از «عبدالله عمر» روایت می کند: «پیغمبر (صلی الله علیه و آله) دو رکعت خواند ، ابوبکر و عمر هم دو رکعت خواندند ، عثمان نیز در اوایل خلافتش دو رکعت می خواند ولی بعدها چهار رکعت خواند.»
? این نخستین موضوعی بود که مردم به عثمان اعتراض کردند. مورخان ? آن را از حوادث سال۲۹ هجری شمردهاند.
? نکته: «عایشه نیز مثل عثمان نماز در سفر را کامل میخواند.»
? توجیه های اهل سنت در مورد عمل عثمان و عایشه و جواب های داده شده:
وقتی «فاضل نوری» در شرح «صحیح مسلم» به حدیثی در این مورد می رسد ، می گوید:
? «علما در تأویل و اجتهاد عایشه و عثمان اختلاف نمودند.» ?
1️⃣ گفتند: «عثمان امیر المومنین ! عایشه امالمومنین است ! گویی هر دو در منزل خود نماز می گذارند.» ❌
سپس می گویند: «محققین را رد کردند ؛ زیرا پیغمبر (صلی الله علیه و آله) از آنها سزاوار تر بود ؛ همچنین ابوبکر و عمر.»
2️⃣ بعضی هم میگویند: «عثمان در مکه با خانواده خود بود.» ❌
این را هم رد کردند. «چون پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با زنانش مسافرت می کرد و نمازش قصر بود.»
3️⃣بعضی هم گفتند: «به خاطر اعرابی که در حضر بودند و عثمان نماز را تمام می خواندند تا مبادا آنها تصور کنند که نماز در حضر و سفر مطلقا قصر است.» ❌
این را هم رد کردهاند. «چون این معنا در زمان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم بوده و اشتهار نماز در عصر عثمان بیش از زمان پیغمبر بود.»
4️⃣ و گویند علت تمام خواندن نماز این بود که: «عثمان و عایشه بعد از حج در مکه نیت اقامت کرده بودند.» ❌
این را هم باطل دانستند. به دلیل اینکه: «اقامت در مکه برای مهاجرین بیش از سه روز حرام بوده است.»
5️⃣ گفته اند: «عثمان زمینی در منا داشت.»❌
این را هم مردود دانسته است. «زیرا این معنا مقتضی و اقامت نیست.»
6️⃣ سپس «نوری» می گوید: «حقیقت این است که عثمان و عایشه قصر و اتمام را جایز می دانستند و آنان یکی از دو جایز را گرفتند.»❌
مولف می گوید: 《از این است که مخالفت عثمان و عایشه با نصوص شرعی منحصر به این موارد نبوده ؛ به خصوص که این مسئله چیزی نیست که محرمات الهی حک شود و خون ها ریخته شود و مال و ناموس کسی مانند سایر مواردی که عثمان و عایشه تعویل و اجتهاد کردند ، مباح گردد .》
یعنی: ?(یعنی تنها دلیل اجتهاد عایشه و عثمان ، مقابله کردن نصوص الهی است و حتی این اجتهاد ها تا جایی میرسید که موجب هتک محرمات الهی و ریختن خون مردم نیز میشد.)?
?منبع : کتاب اجتهاد در مقابل نص
? نویسنده : سجاد کریمی
(موسسه پژوهشی معالم)
?( زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله « عجل الله تعالی فرجه الشریف » قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری « دامت برکاته» )?
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
???
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
ثبت دیدگاه