✨بسمه تعالی✨
❌جاهلیت دوم❌
??خلیفه ثالث عثمان بن عفان ??
⚪️ نماز عثمان در سفر
✅ نماز چهار رکعتی در سفر قصر میشود و دو رکعت است؛ خواه این کوتاه شدن نماز در حال خوف یا درحال امن باشد. مشروعیت نماز قطع به دلیل کتاب و سنت و اجماع مسلمین ثابت شده است.
? قال الله تعالی:
? «واذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلاه ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا ان الکافرین»
➖ {هرگاه راه سپردید ، گناه ندارید که نماز را کوتاه کنید ، اگر ترسیدید است که کافران شما را تعقیب کنند.}
⁉️ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد:
«با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟»
▪️ پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
✍? «نماز قصر صدقه ای است که خداوند به شما ارزانی داشته است ؛ صدقه خدا را بپذیرید.»
✴️ «مسلم» در «صحیح» خود از «عبدالله عمر» روایت می کند:
✍? «پیغمبر (صلی الله علیه و آله) دو رکعت خواند، ابوبکر و عمر هم دو رکعت خواندند، عثمان نیز در اوایل خلافتش دو رکعت می خواند ولی بعدها چهار رکعت خواند.»
⭕️ این نخستین موضوعی بود که مردم به عثمان اعتراض کردند. مورخان آن را از حوادث سال۲۹ هجری شمردهاند.
? نکته: عایشه نیز مثل عثمان نماز در سفر را کامل میخواند.
? توجیه های اهل سنت در مورد عمل عثمان و عایشه و جواب های داده شده:
▫️ وقتی «فاضل نوری» در شرح «صحیح مسلم» به حدیثی در این مورد می رسد، میگوید:
✍? «علما در تأویل و اجتهاد عایشه و عثمان اختلاف نمودند.»
۱️⃣ توجیه اول:
✍? «عثمان امیر المومنین! عایشه امالمومنین است! گویی هر دو در منزل خود نماز می گذارند.»
❌ سپس می گویند: «محققین را رد کردند؛ زیرا پیغمبر (صَلَّیٰاللَّهُعَلَْیهِوآلِهِ) از آنها سزاوار تر بود ؛ همچنین ابوبکر و عمر.»
۲️⃣ توجیه دوم:
✍? بعضی هم میگویند: «عثمان در مکه با خانواده خود بود.»
❌ این را هم رد کردند. «چون پیغمبر اکرم (صَلَّیٰاللَّهُعَلَْیهِوآلِهِ) با زنانش مسافرت می کرد و نمازش قصر بود.»
۳️⃣ توجیه سوم:
✍? بعضی هم گفتند: «به خاطر اعرابی که در حضر بودند و عثمان نماز را تمام می خواندند تا مبادا آنها تصور کنند که نماز در حضر و سفر مطلقا قصر است.»
❌ این را هم رد کردهاند. «چون این معنا در زمان پیغمبر اکرم (صَلَّیٰاللَّهُعَلَْیهِوآلِهِ) هم بوده و اشتهار نماز در عصر عثمان بیش از زمان پیغمبر بود.»
۴️⃣ توجیه چهارم:
✍? و گویند علت تمام خواندن نماز این بود که: «عثمان و عایشه بعد از حج در مکه نیت اقامت کرده بودند.»
❌ این را هم باطل دانستند. به دلیل اینکه: «اقامت در مکه برای مهاجرین بیش از سه روز حرام بوده است.»
۵️⃣ توجیه پنجم:
✍? گفته اند: «عثمان زمینی در منا داشت.»
❌ این را هم مردود دانسته است. «زیرا این معنا مقتضی و اقامت نیست.»
۶️⃣ توجیه ششم:
✍? سپس «نوری» می گوید: «حقیقت این است که عثمان و عایشه قصر و اتمام را جایز می دانستند و آنان یکی از دو جایز را گرفتند.»
❌ مولف می گوید: «از این است که مخالفت عثمان و عایشه با نصوص شرعی منحصر به این موارد نبوده ؛ به خصوص که این مسئله چیزی نیست که محرمات الهی حک شود و خون ها ریخته شود و مال و ناموس کسی مانند سایر مواردی که عثمان و عایشه تعویل و اجتهاد کردند ، مباح گردد.»
▫️یعنی، تنها دلیل اجتهاد عایشه و عثمان، مقابله کردن نصوص الهی است و حتی این اجتهاد ها تا جایی میرسید که موجب هتک محرمات الهی و ریختن خون مردم نیز میشد.
? برگرفته از ترجمه کتاب اجتهاد در مقابل نص، مورد هفتاد و دوم
(https://www.valiasr-aj.com/lib/almorajeat_farsi/html/mogha016.htm#link126)✏️ نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین (ره)
? حسین کافتری
? موسسه پژوهشی معالم
✳️ «زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته»
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام و واتساپ
@maalemqom
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
ثبت دیدگاه