مراسم رونمایی و تقدیراز مجله علمی ترویجی (محاسن) پذیرش حوزه علمیه حضرت بقیه الله (عج) لیست کانون های علمی پژوهشی حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج قم اهداف و راهبردهای مدرسه علمیه حضرت بقیهالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه ۲ طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه آیین نامه امتحانات دوره ای مدرسه اطلاعیه مهم
همينكه قرارداد صلح ? بر اساس آن شروط، بين دو طرف منعقد گرديد، عمربن خطّاب – كه غيرتش تحريك شده بود – از جا پريد و در حالى كه آثار خشم و نفرت در سرش هويدا بود نزد ابوبكر آمد و گفت : ابوبكر! مگر اين مرد پيغمبر خدا نيست ؟⁉️
ابوبكر گفت : چرا هست .‼️
? عمر گفت : مگر ما مسلمان نيستيم ؟⁉️
ابوبكر گفت : چرا هستيم .
? پرسيد: مگر آنها مشرك نيستند؟⁉️
ابوبكر گفت : چرا مشرك هستند.
ابن حجر عسقلانى در جلد چهارم ((الاصابه ))? ، شرح حال ابو عطيه مى نويسد: ✒️ بغوى و ابو احمد حاكم از طريق اسماعيل بن عياش و طبرانى از طريق ديگر، و هر دو از بحير بن سعد از خالد بن سعدان از ابو عطيه روايت مى كنند كه : در محضر پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله -، مردى وفات يافت ، يكى از اصحاب – يعنى عمر – گفت : يا رسول اللّه ! بر او نماز مخوان!‼️
?خداوند متعال نماز فريضه چهار ركعتى را در سفر به حكم كتاب خود ((قرآن مجيد)) و به زبان پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – در احاديث معتبر و صحيح ، تشريع نموده كه قصر باشد.
?چنانكه گفتيم – اجماع امت اسلام نيز بر اين است . بدون اينكه در اين خصوص اختلافى ميان مسلمين باشد. فقط عثمان و عايشه بودند كه مخالفت نمودند، و به تواتر رسيده است كه آنها نماز را در سفر، تمام مى خواندند!
از جمله مواردى كه عمر از پيش خود تشريع كرد و در مقابل نص ، اجتهاد نمود دستور گزاردن ((نماز تراويح )) بود?
?زيرا نماز تراويح را پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – نياورد، و در زمان آن حضرت نيز نبود، در زمان ابوبكر هم سابقه نداشت . خداوند متعال ، اجتماع و مردم را براى اداى نماز مستحبى ، غير از نماز استسقا (نماز براى طلب باران كه بايد به طور دستجمعى و جماعت خواند) فرا نخوانده است .
فقط نمازهاى واجب است كه خداوند در پنج نوبت بدان دستور داده و خواندن آنها با جماعت ، مستحب است . و همچنين نماز طواف ، نماز عيد فطر و قربان ، نماز آيات و نماز ميت است كه مشروع مى باشد، به جماعت و به طور دستجمعى خوانده شود.
?خداوند متعال و پيغمبر اكرم – صلّى اللّه عليه وآله – متعه زنان تشريع كردند. و مسلمانان نيز در عصر رسول خدا – صلّى اللّه عليه وآله – به آن عمل مى كردند. و تا پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – زنده بود اين عمل هم مشروع و معمول بود. در زمان خلافت ابوبكر نيز به آن عمل مى كردند. وقتى ابوبكر درگذشت و عمر به جاى او نشست ، باز هم مسلمانان متعه زنان را حلال مى دانستند و معمول مى داشتند.