مراسم رونمایی و تقدیراز مجله علمی ترویجی (محاسن) پذیرش حوزه علمیه حضرت بقیه الله (عج) لیست کانون های علمی پژوهشی حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج قم اهداف و راهبردهای مدرسه علمیه حضرت بقیهالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه ۲ طرح حفظ دارالقرآن مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عجل الله فرجه آیین نامه امتحانات دوره ای مدرسه اطلاعیه مهم
امیرالمومنین صلوات الله علیه در این خطبه به یک مشکل اجتماعی فحاشی و بد زبانی اشاره کرده و یا ران خود را بر حذر می دارند.
در جریان جنگ صفین معاویه آب را بر لشکریان حضرت بست و هر عمل غیر اخلاقی را انجام می داد.
بعضی از یاران عصبانی شده ناسزا گفتند.
حضرت از اینکار بازداشت و در قبال منع، پیشنهادی مطرح کرد.
– من اکراه دارم از اینکه شما اهل سب و نا سزا گویی باشید.
« انیٖ اُکرِهُ لکم اَن تکونوا سَبابین»
لعن کردن معنای دور بودن از رحمت الهی ست اما سب حرف رکیک زدن است.
در باب زهد نسبت به دنیا:
ای مردم این یک اصل مسلم است که دنیا محل عبور است، دنیا جای ماندگاری ندارد،
« انما الدنیا دارُ مَجازٕ »
آخرت پاینده و ماندنی ست.« والاخرةُ دارُقرارٕ »
شما عاقل باشید میانه راه را آباد نکنید، به سراغ انتهای مقصد بروید.
از مسیر عبورتان که دنیا باشد ،بدست آورید جمع کنید برای جایی که مقر شما وتا ابدیت خواهید بود.
« خُذُوا مِن مَمَرِکُم لِمقَرِکم »
روزی در گفتگوی جبرئیل با نوح پیامبر ( ص) از او سوال کرد با این عمر طولانی و تجربه زیاد دنیاچگونه است؟
فرمود : دنیا مانند خانه ای که دو در دارد از یک در وارد و از در دیگر خارج می شوید.
به این زودی و به این راحتی ، فاصله زیادی نیست.
این خطبه از خطب های قبل از حکومت حضرت بوده و به هنگام دفن فاطمه زهرا سلام الله علیها، حاکی از آه و اندوه به پیامبر ایراد شده .( عند قبره ) در حال دفن بانوست ولی خطاب به پیامبر است.
سید رضی قائل است که قبر فاطمه در کنار پیکر مطهر رسولخدا دفن شد و با پیامبر سخن می گوید.
ای پیامبر خدا سلام می فرستم از جانب خود ، و از جانب دختر تو،
همان دختری که در کنارت آرمیده ودر جوار تو نازل شده.
فاطمه را بر می گردانم در حالیکه خیلی زود از من جدا شد و به تو ملحق شد .
ای مردم در میان شما یک تفکر اشتباهی هست .
در مسائل دینی ودنیایی شلوغی و کثرت مردم ، ملاک خوبی و حق بودن نیست.
اکثریت ملاک نیست ، اکثر شاید اشتباه کنند.
اگر مسیر حق و حق جو ، حق مدار کمتر بود نترسید.
از تعداد کم حق به خود نلرزید.
یک قاعده مسلم اینست که مردم دور سفره ای جمع می شوند که رنگین تر است.
ولی نمیدانند سیری این سفره کم و کوتاه است . گرسنگی در این مسیر زیاد.
مردم دور سفره رنگین دنیا جمع می شوند، هفتاد سال دنیا سیر می شوند ولی الی الابد گرسنه خواهند بود.
معاویه با روش زر و زور توانسته بود تعدادزیادی را دور خود جمع کند، برای رسیدن به قدرت ، حتی قتل را ، دروغ و ظلم را جایز میدانست.
دین را اینگونه به مردم شناسانده بود،
بنابراین عده ای به امیرالمومنین (ع) گلایه و ایراد می گرفتند، مثل معاویه باش ،
معاویه در مورد علم و معنویت از شما پایین تر ، ولی در حکومت داری ماهراست.سیاستمدار است از او یادبگیر.
از حضرت می خواستند ؛
چرا همه چیز را با صدق و صفا پیش می برد ، اینگونه موفق نخواهی شد.
حتی خواص میگفتند مقداری از بیت المال را به این سران بدهد تا شورش نکنند تاهمه چیز درست شود .
حضرت با این فکر برخورد تندی کرد ،که برای احقاق حق ، هرگز حقی را زیر پا نمیگذارم.
من باید حکومت دینی را برقرار کنم ولو اینکه در این مسیر کشته شویم.
ولو اینکه سردمداران ما با بول به سمت معاویه خریده شوند.