حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
کمک به مظلومان 

آیه ای در این موضوع:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْیَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا ۚ وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا ۚ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُوا ۘ وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ /سوره مبارکه نامیده (۲) 
———-
 ای کسانی که ایمان آورده اید! شعائر الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید. و مخالفت با حدود الهی) را حلال ندانید. و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بی نشان و نشاندار را، و نه آنها را که به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او می آیند. امّا هنگامی که از احرام بیرون آمدید، صید کردن برای شما مانعی ندارد. و دشمنی با جمعیّتی که شما را از آمدن به مسجدالحرام (در سال حدیبیه) باز داشتند، نباید شما را وادار به تعدّی و تجاوز کند! و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری به یکدیگر کمک کنید. و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید. و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است!

حدیثی در این موضوع
قَالَ  رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :  مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنَادِي يَا  لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ  بِمُسْلِمٍ .
پیامبر گرامی اسلام فرمودند که بشنود مردی صدا میزند و از مسلمین کمک میخواهد و او را اجابت نکند مسلمان نیست.

تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۵، ص ۱۴۱

کلام امام
اگر چنانچه این معنا در قلب ما واقع شده باشد که نصرت کشور اسلامی، نصرت خداست و نصرت بندگان خدا، نصرت خداست، نصرت مظلومان، نصرت خداست، این معنا اگر در قلب ما محکم بشود، از هیچ چیز نباید بترسیم. و ان شاء الله نمی‌ترسیم و هیچ کس هم به ما نمی‌تواند که غلبه کند و در همه جا هم پیروز هستیم. در همه جبهه‌ها؛ در جبهه‌های جنگ، در جبهه‌های صلح، در جبهه‌های- عرض می‌کنم که- بیمارستان، در همه جا پیروز هستیم. و من امیدوارم که خدای تبارک و تعالی به ما توفیق بدهد که ما بتوانیم به این مقصدی که مقصد انبیاست برسیم. و ما ان شاء الله با هم باشیم و این قافله را با هم به منزل برسانیم و این امانت را به صاحب امانت رد کنیم.

امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1364
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/-/JGeU91

کلام مقام معظم رهبری
بعضی میخواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. عدالت، تندروی نیست؛ حق‌گرایی است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیری از ویژه‌خواری است؛ جلوگیری از تجاوز و تعدی به حقوق مظلومان است. در یک کشور کسان زیادی پیدا میشوند که اگر دستگاه مسؤولِ قانونی به مدد آنها نشتابد، در امواج درگیریهای گوناگون لگدمال میشوند. وظیفه‌ی دولتِ عدالتمدار، توجه ویژه به قشر محرومین است. عدالت را نباید تندروی و مخالفت با شیوه‌های علمی دانست. با استفاده از همه‌ی شیوه‌های عالمانه و با تدبیر میتوان عدالت را در جامعه مستقر کرد.

داستانی در این موضوع
فقیه کامل سید جواد عاملی نویسنده کتاب مفتاح الکرامه می‌گوید: شبی مشغول شام خوردن بودم که درب خانه زده شد. درب را باز کردم دیدم خادم علامه سید بحرالعلوم است و گفت: سید بحرالعلوم شام در نزدش است و منتظر شماست.

با خادم به منزل سید بحرالعلوم رفتم، همینکه خدمتش رسیدم، فرمود: از خداوند نمی‌ترسی که مراقبت نداری؟! عرض کردم: استاد مگر چه شده است؟ فرمود: مردی از برادران هم مذهب تو برای خانواده‌اش از فقر خرمای زاهدی آنهم نسیه می‌گیرد، و هفت روز بر آنان گذشته و جز خرما طعم هیچ چیز دیگری را نچشیده‌اند! امروز نزد بقال رفت چیزی بگیرد او را جواب کرده و خجالت کشید و الان خود (محمد نجم عاملی) و خانواده‌اش بدون شام شب را می‌گذرانند. تو غذای سیر می‌خوری با اینکه همسایه مستحق است!

عرض کردم: من هیچ اطلاعی از وضع او نداشتم! فرمود: اگر آگاهی داشتی و کمک نمی‌کردی یهودی بلکه کافر بودی؛ ناراحتیم برای این است که چرا از حال برادران دینی‌ات تفحص نمی‌کنی؟ اکنون این ظرف‌های غذا را خادمم بر می‌دارد؛ با او برو در خانه آن مرد و بگو میل داشتم امشب با هم غذا بخوریم، و کیسه پول (۱۲۰ ریال) را در زیر حصیر او بگذار و ظرف‌ها را برمگردان.

سید جواد گفت: من با خادم بمنزلش رفتیم و دستور استاد را انجام دادیم، همسایه گفت: این غذا را اعراب نمی‌توانند درست کنند، بگو متعلق به چه کسی است و با اصرار گفتم: از سید بحرالعلوم است.

سوگند یاد کرد و گفت: جز خدا تا کنون کسی از حال من آگاهی نداشت، حتی همسایگان نزدیک چه رسد به کسانی که دورند و این پیش آمد را از سید بسیار عجیب شمرد.


نتیجه
 نتیجه که از این تحقیق گرفته می‌شود این است که فریاد رسی مظلوم به قدری مهم است که ائمه علیهم السلام در احادیث کسی را که فریاد مظلومی را بشنود و به کمک او نرود را کافر دانستند
و همچنین یاری مظلوم همان یاری خداست و در واقع یاری و نصرت خداوند در یاری و نصرت مظلوم پنهان است یعنی انسان اگر می خواهد از یاری و نصرت خداوند بهره مند گردد باید مظلوم را یاری کند
نکته دیگر این است که اگر انسان بداند همسایه یا یکی از آشنایانش گرسنه است و به او کمک نکند همانند یهودی است و حتی بدتر از آن.
نام طلبه:سید ابوالفضل موسوی
پایه تحصیلی:پایه سوم
? (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
وبسایت
www.mnj.ir
www.maalemqom.ir

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.