شرح خطبه 148 نهج البلاغه
بسم الله الرحمن الرحیم
امیر المومنین صلوات الله علیه ذیل خطبه ی ۱۴۸ در مورد چگونگی اتحاد اهل کفر و باطل میفرماید :
دشمنان برای رسیدن به اهداف ٬ ریاست و جاه ومقام با هم همدست می شوند ارتباط برقرار میکنند .
ولی اتحاد آنها
جنبه ی تاکتیکی دارد تا زمانیکه به غرض شوم خود برسند .
این متحد شدن آنها چون از جهت ایدئو لوژی ٬ و جهان بینی توحیدی نیست .اتحاد واحدی بینشان حاکم نیست ..
هر کدام بتنهای قصد و غرضشان رسیدن به جایگاه و مقام خوشان هست .هرگز بفکر دوست ٬ متحد و همپیمانشان نیست .
این اتحاد و یکرنگی ظاهری خیلی زود از هم گسسته میشود و اختلافات آنها ٬ متناسب با امیال و هوسهای خودشان بروز میکند .
قران می فرماید :
دشمنان بین خودشان بیشترین ترس ٬ دلهره و نگرانی از هم دارند اینگونه وانمود می کنند که یکی هستند در حالیکه دلها یشان از هم متفرق است .
« بَاسُهُم بینِهُم شدیدُُ تَحسَبَهم جمیعاً و قلوبُهم شَتّیٰ حشر – ۱۴ »
هدف از اتحاد و وحدت باید با انگیزه الهی ٬ و به سفارش صادق ال محمد « صلوات الله علیه » وحدت از روی اعتقاد و بر پایی دین ٬ از روی انگیزه ی ربانی باشد .
در غیر اینصورت توصیه امام صادق نباشد به محض رسیدن به نقطه ی پیروزی ٬ بعد آن تفرقه ٬ اختلاف و کشمکش شروع می شود .
– ولکل ناکثٍ شبهه
برای هر عهد شکن یک شبهه سبب نقض عهد او می شود .
افراد در جامعه اسلامی افکار متفاوتی دارند.
دید باز و یک نگاه بلند و نافذ و بصیر می خواهد که منکر و خطای هر فرد را ارتداد نبیند .و در صدد رفع نقایصی که مسبب نقض عهد شده ٬ باشد و هادی و راهنمای خوبی برای افراد باشد .
دلسوز ٬ خیر خواه و دغدغه ی گمراهان داشته باشد .
حضرت در ادامه برای گمراهی افراد در جامعه ی اسلامی توصیه ایی دارند مبنی بر اینکه :
۱- لکل ضلةٍ عله
هر فردی که در جامعه اسلامی گمراه شده و به بیراهه می رود .علتی برای گمراهی آن وجود دارد .
اگر یک شبهه در ذهن پاسخ صحیحی نگیرد و افکار را در گیر و بخود مشغول کند می تواند سبب بیراهه رفتن بشود .
یک اشکال فرهنگی ٬ سیاسی ٬ اقتصادی ٬ اجتماعی ٬ خانوادگی ٬ مدیریتی ٬ در یک فرد میتواند علت گمراهی او باشد .
افراد معتقد و سالم و کار بلد باید به جستجوی علتها که ناشی از تبلیغات غلط ٬ فریب از دیگران ٬ وعده های تو خالی ٬ فریب حب دنیا و پول ٬ و از این نوع مسائل را پیدا کنند .
جهل مرکب را از ذهن فرد گمراه برطرف کرده اورا به آغوش دین و جامعه برگردانند .
اصلا جایز نیست به محض خطا و گناه از یک انسان اورا مرتد و یا ضد انقلاب و بر چسب ناجوری به او زده شود .
شرایط را باید برای پذیرش او هموار کرد .
ثبت دیدگاه