حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

سخرانی مدیر حوزه علمیه استان قم حجت السلام والمسلمین فرخ فال .

یزید در کربلا از سناریوی سقیفه پرده برداری کرد         فرخ_فال_احمد_مدیر_حوزه_علمیه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال صبح امروز در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه استان قم در ساختمان اداری دارالشفا، ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهارداشت: دشمنی و کینه توزی ابوسفیان پس از رحلت پیامبر(ص) ادامه داشت تا اینکه ابوسفیان با جمع آوری چند نفر در سقیفه و عملیاتی کردن نقشه های شوم خود درصدد انتقام گیری از رسول الله (ص) بود.
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به دنبال رحلت پیامبر اسلام(ص) و تشکیل سقیفه، و کنار زده شدن اهل بیت ‏علیهم السلام از صحنه حکومت، روز به روز بدعت‏ها و انحراف‏ها افزون‏تر شد و در زمان خلافت یزید، به اوج خود رسید.
حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال با بیان اینکه ریشه ‏هاى فرهنگى و اجتماعى قیام عاشورا را باید در این انحراف‏ها جستجو کرد، ادامه داد: در حوزه دین ‏پژوهى، یکى از موضوعات بایسته تحقیق و پژوهش، بررسى و شناخت اسباب و عوامل مؤثّر در وقوع حادثه عاشورا است.
وی اظهارداشت: ضرورت بحث از آن‏جا ناشى مى‏شود که عده ‏اى، ریشه این حرکت الهى را منحصر به دوران ده ‏ساله امامت امام حسین‏ علیه السلام و آغاز خلافت یزید مى‏ دانند؛ درحالى که شواهد و قرائن مستدلّ نشان مى ‏دهد ریشه‏ هاى آن به زمان بعد از رحلت پیامبرصلى الله علیه وآله بر مى‏گردد که عده‏ اى با ایده ‏هاى نامبارک زیر سایه‏ بان (سقیفه)  جمع شدند و در تدارک یک استحاله عظیم عقیدتى – فرهنگى برآمدند.
حجت الاسلام  والمسلمین فرخ فال گفت: اشکال کار این‏جا بود که بعد از پیامبرصلى الله علیه وآله حاکمیت جامعه نبوى را افراد نالایق به عهده گرفتند و باب بدعت، انحراف و دورى از معنویت را بر روى مسلمانان گشودند و جامعه مسلمین را به هرسویى که مى‏خواستند، کشاندند.
مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: ریشه‏ یابى جریان کربلا و نگاه ژرف و عمیق به این برهه سرنوشت‏ ساز تاریخ اسلام ضرورتى است بطوری که بعد از رحلت جانگداز نبىّ مکرّم اسلام‏ صلى الله علیه وآله، انواع انحرافات و بدعت‏ها در دین مبین اسلام رسوخ کرد و چهره واقعى آن را تغییر داد.
وی بیان داشت: اصحاب سقیفه خوب مى‏ دانستند که اگر ارزش‏هاى الهى و فرهنگ ناب محمدى به رهبرى اهل بیت‏ علیهم السلام در جامعه نبوى تبلیغ گردد، حاکمیت آنان متزلزل و ناپایدار خواهد شد، از این‏رو چاره را در انحراف جامعه و دورى آن از عترت پیامبر صلى الله علیه وآله دیدند.
خانه نشینی علی(ع) ضربه جبران‏ ناپذیرى بر پیکر جامعه نوبنیاد نبوى وارد کرد
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: کنار گذاشتن حضرت على‏ علیه السلام و خانه‏ نشین کردن او ضربه جبران‏ ناپذیرى بر پیکر جامعه نوبنیاد نبوى وارد کرد و زمینه را براى رواج انواع انحرافات و نوآورى در دین مهیّا نمود، بدعت در دین یکى از حرکت‏هاى تبلیغى امویان بود.
حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال اظهارداشت:  خلیفه سوم  بدعت‏هاى بسیارى در دین گذاشت، این بدعت‏ها آن قدر زیاد و آشکار بود که عایشه درباره آن گفت: «پیراهن رسول خدا صلى الله علیه وآله هنوز نپوسیده ولى تو سنّت او را از بین برده ‏اى».
وی خاطرنشان کرد: معاویه در گام اول به تحریف و واژگون نشان دادن دین در نزد مردم کم‏ اطلاع شام اقدام نمود و در تحریف آن تا آنجا پیش رفت که وقتى با سپاه خود به صفین مى‏رفت، در بین راه در روز چهارشنبه نماز جمعه خواند، به‏ طورى که حتى یک نفر نپرسید چه مناسبتى بین چهارشنبه و نماز جمعه است؟
حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال با بیان اینکه پس از اتمام حاکمیت ۲۵ ساله سقیفه و رسیدن خلافت به امام علی (ع) و بعد از شهادت ایشان به امام حسن(ع) و کارشکنی دشمنان در طول این سالها اظهارداشت: با وجود آن که حضرت على‏ علیه السلام در راه احیاى حق و عدالت سختى‏ هاى زیادى را تحمّل نمود، اما طى قریب پنج سال حاکمیت، با کارشکنى‏ هاى فراوانى رو به رو شد و سرانجام به دست شقى‏ ترین فرد به شهادت رسید.
وی افزود: با شهادت حضرت على ‏علیه السلام و آغاز امامت امام حسن مجتبى ‏علیه السلام، معاویه به مخالفت و کارشکنى‏ هاى خود ادامه داد و چون همواره از موقعیّت معنوى و اجتماعى آن امام بزرگوارعلیه السلام ترس داشت، چندین‏ بار نقشه شهادت کریم اهل بیت‏ علیه السلام را طرح‏ ریزى کرد و سرانجام آن سبط نبى اکرم‏صلى الله علیه وآله را با زهر مسموم و به شهادت رسانید.
استاد حوزه علمیه قم به تشریح دوران امامت حضرت سید الشهداء پرداخت و افزود: امام حسین‏ علیه السلام بنابر ملاحظاتى که در دوران امامت برادرش امام حسن‏ علیه السلام وجود داشت، همان نقش برادر بزرگوارش را ایفا کرد و مدت ۱۰سال به علت شرایط موجود در جامعه مسلمانان و به لحاظ رعایت صلح برادرش، که مورد تأیید او نیز بود، در مقابل معاویه دست به قیام نزد، اما از لحاظ سیاسى، به مبارزه با او پرداخت و سکوت نکرد، تا این که معاویه در رجب سال ۶۰هجرى به هلاکت رسید و به جاى او پسرش یزید به خلافت رسید.
حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال ادامه داد: ماهیت ضد دینى حکومت یزید چنان مبتذل بود که منکرات به صورت علنى بروز یافت و مجلس شراب و لهو و لعب برپا نمود و به اعمالى دست مى‏زد که با شئونات حکومت اسلامى و خلافت دینى کاملاً ضدّیت داشت، سبک ‏سرى‏ ها و انحرافات یزید نه ‏تنها از سوى اطرافیانش تقبیح نمى‏ گردید، بلکه براى جلب رضایت وى، آنان پیوسته زبان به مدح و تمجید مى ‏گشودند و شاعران دربارى برایش مدیحه‏ هاى گوناگون مى ‏سرودند.
وی بیان داشت: بنابراین امام حسین‏ علیه السلام یکى از دلایل مهم قیام خود را مبارزه با منکرات و بدعت‏ها و احیاى سنّت نام برده و در نامه‏اى که به برخى از بزرگان نوشت، این چنین بیان مى‏کند: «… و أنا أدعُوکُم إلى کتاب اللّه و سنّه نبیّه فإنّ السُّنّه قد اُمیتت و إنّ البدعهَ قد اُحییتْ و إن تسمَعُوا قولى‏ و تُطیعُوا امرى‏ أهدِکُم سبیلَ الرّشاد و السّلام علیکُم و رحمهاللّه»(۹):«من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرصلى الله علیه وآله دعوت مى‏کنم، زیرا سنت نابود شده و بدعت و انحرافات زنده گشته است. اگر سخنم را بشنوید و از من اطاعت کنید، شما را به راه رشد و بالندگى هدایت مى‏کنم. درود و رحمت خداوند بر شما باد».
حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال تصریح کرد: بنابراین حضرت اباعبداللّه الحسین‏ علیه السلام، براى مبارزه با انحرافات و بدعت‏هایى که یزید آنها را شدت بخشیده بود، به حرکت بنیادى عاشورا دست زد و در قیام پرشکوه خود در صدد برآمد تا چهره واقعى آیین محمدى و اسلام ناب را به جهانیان معرفى کند و پیام معنوى قرآن را به تشنگان معارف برساند و از فرهنگ دینى غبارزدایى کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.