حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

دیدار طلاب پایه سوم با آیت الله علوی گرگانی

آیت الله علوی گرگانی: علوم دینی باید با “حلم و وقار” همراه باشد
 مرجع تقلید شیعیان گفت: همره بودن علم با بردباری و وقار سبب رسیدن به درجات بالای علم و کمال میشود که سعادت دنیوی و اخروی را به همراه دارد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمدعلی علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار با طلاب مدرسه علمیه بقیه‌الله با اشاره به ضرورت توجه به کسب علم اظهار داشت: علم مانند بدن لخت انسان است که نیاز به پوشش و آراستن دارد.
وی با بیان اینکه حلم و وقار چون دو بال اصلی علم هستند، افزود: همراه بودن علم با بردباری و وقار سبب رسیدن به درجات بالای علم و کمال می‌شود که سعادت دنیوی و اخروی را به‌همراه دارد.
آیت‌الله علوی‌گرگانی شخصیت های برجسته جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: علمای بزرگ دین چون امام راحل و آیت‌الله بروجردی همواره به این نکته توجه داشته‌اند که علم بدون متانت و بردباری شایسته نیست.
وی خاطر‌نشان کرد: رعایت وقار بدین معناست که شان یک روحانی در برخوردهای اجتماعی رعایت شود و از هرگونه اقدامی که سبب تنزل مقام روحانیت در انظار عمومی است، جلوگیری شود.
این مرجع تقلید با تاکید براینکه رعایت یکی از این موارد به تنهایی بی‌فایده است، تصریح کرد: رعایت وقار در گرو پایبندی به حلم است بدین معنا که اگر درمجامع عمومی به شما و لباس مقدس روحانیون جسارت شد وظیفه دارید به نحو احسن از آن دفاع کنید.
وی خاطرنشان کرد: دفاع از روحانیت در راستای توجه به شأن روحانیت و توجیه افراد است تا نظرشان نسبت به روحانیون تغییر کرده و دست از توهین و جسارت بردارند.
آیت‌الله علوی گرگانی رعایت وقار برای جامعه روحانیت را الزامی برشمرد و تصریح کرد: متانت و بردباری برای همه مردم سفارش می‌شود اما روحانیون موظفند همواره و در همه حال با وقار و متانت رفتار کنند، به‌علاوه اینکه افزایش علم خود سبب افزایش علم و وقار می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان آیاتی از قرآن کریم را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در قرآن به عمل سفارش شده است زیرا سخن بدون عمل در گوش شنونده تاثیر ندارد در حالی‌که سخن همراه با عمل دل را بسوی علم و معرفت نرم می‌کند.
وی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) افزود: ایشان نیز دعوت بدون عمل را غیرممکن می‌دانند و تاکید می‌کنند به سخن خود عمل کنید تا بتوانید دردل شنونده تاثیر بگذارید.
آیت الله علوی گرگانی طلاب را به درس خواندن مکرر سفارش و تاکید کرد و گفت: از همه عمر در راستای کسب علم استفاده کنید چراکه عمر درحال گذر است و بی توجهی به آن سبب پشیمانی و خسران می‌شود.
وی خطاب به طلاب جوان خاطرنشان کرد: اگر توام با علم به وقار و حلم خود بیفزایید انشالله در زمره علمای برجسته دینی قرار می‌گیرید و به سعادت می‌رسید.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.