حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
⭕️ اجزاء ⭕️
❌ آیا امر اضطراری از امر اختیاری مجزی و کفایت کننده هست یا نه ⁉️
? مقدمه :
⬅️ شارع در حال عادی و اختیار عملی را قرار می دهد که باید مکلف آن را انجام دهد؛
 اما وقتی آن شرایط حالت اول از بین رفت، شارع به جای امر اولی امر ثانویه‌ای قرار می دهد که مکلف در آن شرایط نیز بلاتکلیف نماند.
⬅️ پس در نتیجه وقتی حالت اولیه یا حالت عادی وجود نداشت، اگر از امر ثانویه پیروی کنیم، در آن شرایط امر اولی از ما ساقط میشود.
⬅️ به امری که اول قرار داده شده، امر اختیاری و به امری که در حالت خاص و در مرحله دوم وضع شده، امر اضطراری گفته میشود.
? طرح مسئله :
? حال وقتی آن حالت خاص در وقت انجام عمل از بین برود، آیا مکلف با اینکه امر ثانوی را عمل کند، باید دوباره امر اختیاری را را انجام دهد یا نه⁉️
? آیا مکلف دوباره باید اعادهٔ تکلیف کند یا نه ⁉️
? جواب:
?در اینجا دو گروه با دو نظر متفاوت وجود دارد:
1️⃣ بعضی قائل‌اند که امر اضطراری از امر اختیاری کفایت میکند.
2️⃣ برخی دیگر قائل‌اند که امر اضطراری از امر اختیاری کفایت نمیکند 
✅ در اصطلاح اصولیون گروه اول ، « قائل به اجزاء » و گروه دوم ، « قائل به عدم اجزاء » هستند.
⭕️ دلیل قائلین به اجزاء:
به دلیل اینکه شارع در مقام بیان احکام هست، اگر چیزی بیان نکرده 
⭕️ دلیل قائلین به عدم اجزاء:
 چون وقتی حالت خاص و اضطرار از بین برود، شرایط به حالت اولیه برگشته و باید امر اولیه ( اختیاری ) را انجام دهد.
? کتاب : الموجز فی اصول الفقه
https://lib.eshia.ir/13078/1/0
? نویسنده کتاب : آیت الله سبحانی
? حسین حسنی 
? موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف
تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری مدظله
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.