حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم ⚜️
❇️ ماجرای روز #سقیفه 
(بخش ششم)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♨️و نيز زبيربن بكّار در “الموفقيات” و به نقل از او ابن ابى الحديد، در جلد دوم شرح نهج البلاغه مى نويسد: ابو سفيان از كنار خانه اى كه على در آن بود گذشت ، سپس ايستاد و گفت :”اى بنى هاشم ! مواظب باشيد مردم در شما طمع نكنند. بويژه مردان قبيله تيم بن مره (ابوبكر) و عدى (عمر). خلافت در خانواده شماست و به سوى شما روى مى آورد. و هيچ كس جز ابوالحسن على ، شايسته آن نيست . اى ابوالحسن ! كمربند خود را براى تصاحب خلافت محكم ببند؛ زيرا تو از هر نظر، شايسته اين امر هستى”.
? ولى سخن ابوسفيان نزد على – عليه السّلام – وقعى نداشت .
از جمله در پاسخ وى فرمود: ((پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – با من پيمانى بسته است و من بر آن پيمان استوارم )).
?ابوسفيان هم او را رها كرد و براى ديدار عباس بن عبدالمطّلب به خانه او رفت و گفت : تو شايسته خلافت هستى و از هر كس به ارث برادر زاده ات سزاوارترى . دستت را بگشا تا با تو بيعت كنم . عباس خنديد و گفت : على آن را رها مى كند و عباس مطالبه مى نمايد! ابوسفيان هم با حالت يأس بيرون رفت .
✅بارى ، بيعت ابوبكر به گفته خود آنها، لغزشى بود كه خداوند مسلمانان را از شرّ آن حفظ كرد. ولى اين نگاهدارى به دست اميرالمؤ منين – عليه السّلام – و با شكيبايى آن حضرت در برابر ناملايمات و چشم پوشى از مصائب و فدا نمودن حقش در راه زنده نگهداشتن اسلام ، انجام پذيرفت.
??????????
? سید محمد مهدی حسینی
?منبع: اجتهاد در مقابل نص ،صفحه۳۱
?????????
?موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) قم
☑️ تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام
♨️ @maalemqom
?پیام رسان واتس آپ
♨️https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.