حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
?بسم الله الرحمن الرحیم?
✅ ملاک ارزش‌های اخلاقی
?نظریه سودگرایی
? در زمینه ملاک ارزشگذاری اخلاقی افعال نظریات و آراء متعددی از جانب علما اسلام و غرب وجود دارد و هر کدام ملاک و معیاری را برای ارزشمند یا بی‌ارزش بودن اخلاقیات مطرح کرده‌اند؛ یکی از این نظریات، سودگرایی است.
?در تعریف سودگرایی که یکی از فروع نظریه 《لذت گرایی》است گفته‌اند: ملاک خوبی و بدی کارها، لذت شخصی نیست بلکه عمل خوب آن است که نه تنها بیش‌ترین لذت را برای بیش‌ترین افراد انسانی به بارآورد بلکه باید تمام موجوداتی که به نوعی دارای احساس و لذت و رنج و الم هستند و در ارتباط با عمل، قرار دارند سنجیده شوند.
?این نظریه بر۳ پایه استوار است: 
۱. بیش‌ترین لذت از نظر زمان
۲. بیش‌ترین لذت از نظر فراگیری نسبت به افراد
۳. بهترین لذت از نظر کیفیت
❌ اشکالات و انتقاداتی به این نظریه وارد شده که بررسی آنها خالی از لطف نیست:
❗️اولا بر مبنای این دیدگاه، یک عمل زمانی نیک است که نسبت به همه‌ی اعمال و شرایط دیگر لذت بخش باشد و این مقایسه اگر به طور کامل بخواهد صورت گیرد، کاری است مشکل و یا ناممکن.
‼️ثانیا توجه به منافع اکثریت همیشه کاری ممکن نیست، زیرا بسیاری از اعمال انسان می‌تواند برای نسل‌های بعد زیان‌آور به حساب آید، مثلاً بهره‌وری از معادن هر چند به نفع و سود نسل یا نسل‌های فعلی است و آنها از این کار لذت می‌برند اما همین کار به طور قطع به ضرر نسل‌های آینده است.
‼️ثالثا اگر میزان نیک و بد رفتار و کردارها لذت و رنج عمومی باشد در بسیاری از موارد نمی‌توان عمل را خوب یا بد گفت، زیرا سلیقه‌ها و طبیعت‌های مردم، مختلف و ناهمگون است.
⛔️ در آخر باید گفت نگاه سودگرایی، منحصر ساختن ارزشها در لذت‌جوئی است و این مایه‌ی حقیر شمردن منزلت انسانی است که اخلاق اسلامی کاملا مغایر و مخالف آن است.
✏️ رضا عابدینی
? (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام               ?????
@maalemqom
?????
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.