حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
● موضوع رمضان و شب قدر :
آیه قرآن :
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
ﻣﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ. (سوره قدر آیه ۱)
روایت : 
قال رسول الله(ص): مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَةِ القابِلَةِ (اقبال الأعمال، ج1، ص 345)
هر کس شب قدر را احیا بدارد ، تا سال آینده عذاب از او بر داشته می‏شود.
سخنی از امام خمینی ره:
شب‏های قدر، اوج پر گشودن در فضای نیایش و بندگی، و نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان است. شب قدر، ساعت پذیرایی از مهمانانِ بزم حضور است. در شب قدر، رو به آینه محاسبه می‏ نشینیم و چهره جان را بی ‏غبار می‏ بینیم و با باران اشک، دل را در سحر رحمت و مغفرت، شست‏ و شو می‏ دهیم. ( سایت امام‌ خمینی ره)
سخنی از رهبر معظم انقلاب:
در ماه رمضان – در همۀ  روزها و شبها – دلهایتان را هرچه می‌توانید با ذکر الهی نورانیتر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدس لیلةالقدر آماده شوید. (سایت رهبر معظم انقلاب )
داستان درباره شب قدر :
آیت اللّه میرزا جواد ملکی تبریزی، استاد اخلاق حضرت امام خمینی رحمه الله ، درباره شب قدر چنین می گوید: «بر مؤمن لازم است در اول شب به نگهبان آن شب که از معصومان علیهم السلام است، توسل جسته، او را شفیع خود قرار دهد. در این هنگام توفیق در اعمال و احوال را که به آن احتیاج دارد، ذکر نموده، تلاش کند با الفاظی که برای درخواست ترحم و شفاعت می گوید، رحمت و رقت را جلب کرده، مهربانی و کرامت را برانگیخته، ابرهای جود و کرم و بخشش را بباراند، و با دست آنان عقل و نفس و قلب و صفات و اعمال و تمام وجودش را به مولایش واگذار نموده، در طول شب نیز مواظب باشد کاری مخالف تفویض انجام ندهد.
نتیجه گیری  :
در قرآن کریم چنين آمده است که خداوند قرآن را در شب قدر نازل کرده است و در این شب پر از برکت و با اهمیت که به بهترین شب سال ملقب است کلام خداوند نازل شده است.
در روایات هم آمده که شخصی که شب قدر را احیا بدارد تا سال آینده عذاب از او بر داشته می‏شود و این خود نشان می‌دهد که شب بسیار باعظمتی است .
باتوجه به سخن امام خمینی ره شب قدر شب شکوفایی انسان دربرابر معبود خیش است و باید تمام مقدرات خود را در این شب با اعمال و احیا داشتن رقم بزند و با گریستن در پیشگاه خداوند اظهار پشیمانی کند.
باتوجه به سخن رهبر عزیز با گفتن ذکر و خواندن دعا خودمان را برای آن لحظه آماده کنیم و از خداوند طلب بخشش کنیم.
نام طلبه و پایه تحصیلی :
محمد علی سلطانی نژاد پایه ۳
(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
‏@maalemqom
وبسایت
www.mnj.ir
www.maalemqom.ir

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.