حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? گر دست فتاده ای بگیری، مَردی!
به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام، یادآوری گوشه ای از سیره زندگانی ایشان بسیار مفید است:
عبدالملک بن مروان، بعد از بیست و یک سال حکومت استبدادی، در سال‌ 86 هجری از دنیا رفت. بعد از وی پسرش ولید جانشین او شد. ولید برای‌ آنکه از نارضاییهای مردم بکاهد، بر آن شد که در روش دستگاه خلافت و طرز معامله و رفتار با مردم تعدیلی بنماید. مخصوصا در مقام جلب رضایت مردم‌ مدینه – که یکی از دو شهر مقدس مسلمین و مرکز تابعین و باقیماندگان‌ صحابه پیغمبر و اهل فقه و حدیث بود بر آمد -. از این رو هشام بن‌ اسماعیل مخزومی پدر زن عبدالملک را، که قبلا حاکم مدینه بود و ستمها کرده بود و مردم همواره آرزوی سقوط وی را می‌کردند، از کار برکنار کرد .
 هشام بن اسماعیل، در ستم و توهین به اهل مدینه بیداد کرده بود. سعید بن مسیب، محدث معروف و مورد احترام اهل مدینه را به خاطر امتناع از بیعت، شصت تازیانه زده بود و جامه‌ای درشت بروی پوشانده، برشتری‌ سوارش کرده، دور تا دور مدینه گردانده بود. به خاندان علی علیه‌السلام و مخصوصا مهتر و سرور علویین، امام علی بن الحسین زین‌العابدین (ع)، بیش از دیگران بدر رفتاری کرده بود. ولید هشام را معزول ساخت و به جای او، عمر بن عبدالعزیز، پسر عموی‌ جوان خود را که در میان مردم به حسن نیت و انصاف معروف بود، حاکم‌ مدینه قرار داد. عمر برای باز شدن عقده دل مردم، دستور داد هشام بن‌ اسماعیل را جلو خانه مروان حکم نگاه دارند، و هر کس که از هشام بدی‌ دیده یا شنیده بیاید و تلافی کند، و داد دل خود را بگیرد. مردم دسته‌ دسته می‌آمدند، دشنام و ناسزا و لعن و نفرین بود که نثار هشام بن اسماعیل‌ می‌شد. خود هشام بن اسماعیل، بیش از همه، نگران برخورد امام سجاد بود چون بیشترین اذیت را در حق امام انجام داده بود، اما وقتی امام سجاد در مقابل او قرار گرفت، بر حال او ترحم کرده به او فرمود: ” اگر کمکی از من ساخته است‌ حاضرم “.
بعد از این جریان، مردم مدینه نیز شماتت به او را موقوف کردند. 
این جریان تاریخی در منابع متعددی نقل شده است از قبیل:
تاريخ الطبري ٦ : ٤٢٨.
كامل ابن الأثير ٤ : ٥٢٦.
گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر ار نکته نگیری، مردی
مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده‌ای بگیری، مردی
ان شاءالله خداوند همه ما را از رهروان راه امام سجاد علیه السلام قرار دهد. آمین
✍️ رسول چگینی
? #هزار_و_یک_نکته
? @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.