حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
به نام خدای حافظ آبروی بندگان
سلام
خدای مهربون و عاشق بندگانش در قرآن فرموده اند
وَ لَا یَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ
سوره حجرات آیه 12
برخی از شما گروه دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از بین شما دوست دارد گوشت برادرش را در حالی که مرده است بخورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید.
غیبت یعنی عیوبی که شخص دارد را به دیگران بگوییم خواه در جسم و اخلاقش باشد یا در امور دیگر مربوط به او. اما چرا خداوند غیبت را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه کرده است؛ زیرا انسان مرده، جان ندارد تا بتواند از خودش دفاع کند و کسی که از او غیبت می‌شود، خودش حضور ندارد تا امکان دفاع کردن از خود را داشته باشد. غیبت چه از روی عمد باشد و یا غیرعمدی و از روی شوخی و مزاح، فرقی ندارد. در هر صورت آبروی شخص از بین می رود. یکی از ریشه های مهم غیبت حسد است. طبق روایات غیبت کننده به عنوان بدترین مردم، منافق، شریک شیطان و منفورترین مخلوقات معرفی شده است. انسانهای ناتوان و عاجز برای تخریب دیگران به غیبت روی می آورند. شنونده غیبت نیز مانند غیبت کننده است و در گناه یکسانند مگر این که شنونده اعلام انزجار کرده و از غیبت شونده دفاع کند. مبادا دیگران را تشویق به غیبت و گفتن عبوب دیگران کنیم که گناهمان مضاعف می شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.