حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
در هنگام قرائت زیارت عاشورا بر اساس نسخه مشهور، احتمالا در 3 فقره آن باید دقت شود:
1- شمر: ظاهرا تلفظ صحیح اسم “شَمِر” باشد.
2- عبید الله بن زیاد وابن مرجانة: ابن مرجانة همان عبید الله است و لذا احتمالا بدون واو صحیح تر به نظر برسد: “عبید الله بن زیاد ابنَ مرجانة”
3- ثاری / ثارکم: این کلمه در نسخ مختلف به دو شکلی که گفته شد آمده، اما برخی در اینجا به اشتباه “ثاریکم” میخوانند که قطعا نادرست است.
#آداب
#زیارت_عاشورا

سه نکته تکمیلی در باب زیارت عاشورا:

1- استاد ما آقای سید احمد مددی اعتقاد دارند آنچه از زیارت عاشورا در کامل الزیارات و مصباح شیخ (و بعدتر در مفاتیح الجنان) آمده نسخه کامل زیارت عاشورا نیست و نسخه کامل آن بصورت پاره های مختلف در مفاتیح آمده که اگر کسی بخواهد کامل بخواند به این ترتیب است:
ابتدا زیارت ششم امیر المومنین (ع)
سپس دو رکعت نماز بعنوان زیارت امیر المومنین (ع) برای کسی در حرم نجف مشرف نیست و 3 نماز دو رکعتی برای کسی که مشرف است.
سلامی مختصر محضر سید الشهدا (ع) عرض کند، مثلا بگوید صلی الله علیک یا ابا عبد الله و یا سلام انتهای زیارت عاشورا را مثلا بخوند و لعن بسیار بر دشمنان آن حضرت کند
سپس دو رکعت نماز زیارت سید الشهداء (ع) بخواند و پس از آن صد تکبیر بگوید.
سپس زیارت عاشورای معروف را با صد لعن و سلام بخواند و پس از آن دو رکعت نماز زیارت
و در نهایت دعای علقمه یا صفوان که پس از زیارت عاشورا در مفاتیح آمده را بخواند.

طبیعتا این نظر ایشان در مورد نسخه “کامل” زیارت عاشورا بود و هرکس به هر مقدار مفصل یا مختصر موفق به انجام زیارت عاشورا شود از برکات آن مستفیض میشود ان شاء الله.

2- سجده آخر زیارت عاشورا سجده مستحب است و لذا احکام سجده های واجب را ندارد و به نظر برخی نیازی نیست رو قبله و یا بر مهر باشد و انجام آن برای خانمها در زمان برنامه ماهانه جایز است. البته خصوص نظر آیت الله سیستانی را در این مسئله پیدا نکردم، ولی بعید است جز این باشد.
اما بنظر میرسد آنچه برخی انجام میدهند که فقط مهر بر پیشانی میگذارند و سجده نمیروند “سجده” بعد از زیارت عاشورا بر آن صدق نکند، مگر آنکه شخص دعای سجده را حفظ نباشد و بخواهد به این ترتیب دعای سجده را از دست ندهد.

3- ختم 40 روزه زیارت عاشورا از ختم های بسیار مجرب و عجیب است که آثار عجیبه ای در حل مشکلات و طی کمالات دارد. برخی در هنگام مشکل نذر 40 روز زیارت عاشورا میکنند و برخی از هنگام برخورد با مشکل ختم 40 روزه را شروع میکنند و مکررا تجربه شده است که پیش از روز 40م، مشکلات به شکلی عجیب برطرف شده است.
در مورد کیفیت زیارت عاشورا هم ظاهرا تقییدی نیست که حتما به شکلی که در نکته اول گفته شد تفصیلی باشد، هرچند فرد اکمل است، و همین شکل رایج که به یک لعن و سلام اکتفا میشود هم بسیار مجرب است، البته گویا خواندن خصوص صد لعن و سلام مزیتی خاص دارد.
همچنین فراموش نشود که فارغ از مسئله حل مشکلات، تداوم بر زیارت عاشورا و یا خصوص ختم 40 روزه آن، آثار روحی و معنوی خاصی برای ملتزمین به آن دارد که از مجربات عجیبه است. در انتهای روایت زیارت عاشورا نیز امام باقر (ع) به راوی چنین میفرمایند: “ان استطعت ان تزوره في كل يوم بهذه الزيارة من دهرك فافعل ،
فلك ثواب جميع ذلك”

#آداب
#زیارت_عاشورا

در روایت مشهور اعمال روز عاشورا، حضرت باقر علیه السلام میفرمایند که در این روز مومنین به یکدیگر تسلیت و تعزیت بگویند.
راوی عرض میکند چه بگویند؟
حضرت در پاسخ میفرمایند به یکدیگر بگویند:
“عَظَّمَ الله أًجورَنا بمصابنا بالحسين وجَعَلَنا وإيّاكم من الطالبين بثاره مَعَ وليِّه الإمام المهدي من آل محمد عليهم السلام”

این متن در دو نقل مصباح و کامل الزیارات چنین آمده با اختلافی جزئی در کلمه ابتدایی؛ در مصباح به صورت “أعظم” آمده و در کامل الزیارات به صورت “عظّم”، به همین دلیل در فرهنگ متدینین نیز به دو صورت به کار میرود. در اصل اینکه هر دو شیوه صحیح است ظاهرا نباید تردیدی داشت و بطور مثال ابن قتیبه در عیون، هر دو تعزیت را از ائمه (ع) در موارد مختلف نقل کرده است.
ولی شاید با توجه به معنای لغوی آنچه در ابتدای پست درج شده قدری انسب باشد هرچند هردو متن نقل شده، چرا که این مقدار اشتباه در نقل ها طبیعی است.
معنی لغوی تعبیر “عظّم الله لک الاجر” تقریبا چنین میشود که خدا اجر و ثواب شما رو مضاعف و بیش گرداند، و معنای لغوی تعبیر دیگر تقریبا چنین است که خداوند اجر و ثواب شما را بزرگ و با ارزش بدارد.

#آداب
#عاشورا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.