حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
نخستین اجلاسیه معاونان پژوهش مدارس علمیه سطح یک قم
نخستین اجلاسیه معاونان پژوهش مدارس علمیه سطح یک قم در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه برگزار شد .
حجت الاسلام و المسلمین علوی (مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عج قم):
– سطح رضایت مندی معاونین را افزایش دهید…مثلا ۲۵۰ ساعت وقت می گذارند و رساله هایشان باقی مانده…سربازی شان باقی مانده….
– کمک کنید به ثبت موسسات پژوهشی برای مدارس….از طرف مدارس می شود موسسات را ثبت کرد ولی فرایندش پیچیده است….هر مدرسه ای یک موسسه پژوهشی برای خودش ثبت کند
– ثبت نشریه برای هر مدرسه الان کار سختی است که لطفا تسهیل کنید
– از سایت های رسمی مدارس حمایت کنید….برخی مدارس سایت های خوبی دارند….
– حمایت از کانال های مدارس…..
– نامه دادید اگر درسی پژوهشش انجام نشود نمره ثبت نمی شود….نامه تان صریح نبود…
جواب: ۵ نمره از درس برای امور پژوهشی است….اول باید ۵ نمره پژوهش وارد شود تا نمره آموزش را بتوان وارد کرد…قبلا اگر نمره پژوهش صفر هم می شد نمره آموزش باز هم رد می شد و درس پاس می شد اما الان اینطور نیست…..
لینک تصاویر کامل از اجلاسیه یک روزه معاونین پژوهش استان قم ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
گزارش تفصیلی جلسه معاونان پژوهش حوزه قم
بسمه تعالی
حجت الاسلام ابراهیمی پژوهش امور مدارس
حجت الاسلام همتیان
– پژوهش در ساختار کلان و خرد حوزه های علمیه الان قرار گرفته است….ساختار خودش حرف می زند و بیانگر اهمیت است….
الان معاونت پژوهش در همه بخش ها تعریف شده
– در نظام علمی حوزه آرام آرام پژوهش دارد جای خود را باز می کند…درس مهارت های آموزشی در دروس قرار می گیرد مهم است….
– فراهم شدن برخی زیر ساخت ها….کتاب خانه ها در مدارس شکل گرفته به طور نسبی….سیستم های رایانه ای و نرم افزارها
– جشنواره های پژوهشی جایگاهی پیدا کرده است….
– دوره تربیت مدارس پژوهش امسال شروع شد که کاری اساسی بود و باید گسترش یابد و اساتید بیشتری دوره را طی کرده باشند….
– از نکات مثبت وضعیت فعلی این است که معاون پژوهش تراز علمی بالا دارد….یعنی خود حاج آقا مقیمی….استاد درس خارج است….پژوهشگر تراز بالاست….
شکاف ها
– نگرش ها به پژوهش بعضا غلط است….به استاد می گوییم پژوهش می گویند بگذارید بچه ها درسشان را بخواهند
– زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری هنوز در حد مطلوب نیست…..تجهیز کتاب خانه ها ناقص است…منابع اولیه کتاب خانه ها هنوز مشکل دارد….
– در منابع انسانی در امر پژوهش مشکل داریم….
– الان همه چیز دست آموزش است وپژوهش هنوز جایگاهی ندارد…. الان همه اطلاعات طلبه در اختیار معاون پژوهش نیست ولی آموزش همه اطلاعاتی دارد
– هنوز ذائقه پژوهشی کمیاب یا نایاب است….باید ذائقه سازی کرد….
وضع مطلوب
– جریان پژوهش در همه عناصر تربیت طلبه….آموزش مدرسه باید پژوهش گر باشد…تهذیب، استاد، مشاور همه باید شخصیت پژوهشی داشته باشند….در ارزیابی علمی طلبه پژوهش جا داشته باشد….الان ۵ نمره درس برای پژوهش گذاشته شده که همین هم خیلی جایگاهی ندارد…. در بحث تبلیغ مبلغی موفق است که پژوهشگر موفقی باشد…سخنرانی های شهید مطهری همه اش خروجی یک پژوهش فاخر است….
– شخصیت پژوهشی یافتن طلبه به مرور….به طوری که در هر عرصه ای مثل تدریس و تبلیغ حرکت کند این شخصیت را داشته باشد
– ایجاد زیر ساخت های لازم پژوهش
– رسیدن به کمیت و کیفیت مطلوب در پژوهش ها….الان این گزارش های ما در مرحله راه اندازی است….
حجت الاسلام مقیمی
اولین چالش ما چالش گفتمانی و نظام ارزشی حاکم بر ذهن هاست….
ما با بدنه سنتی حوزه مواجهیم و از این جهت مشکلاتی داریم….
در تصمیمات ستاد سالهاست که دیگر نمی شود تصمیمات فردی گرفت….
شورای تخصصی پژوهش داریم که طرح های کلان آنجا مطرح می شود….بعدا مدیر می تواند ابلاغ کند….من سال ۷۴ مدیر مدرسه سطح ۱ بودم…. الان هم در طول هفته چند مدرسه می روم….
تا الان ۳ اجلاسیه منطقه ای گرفتیم….۳ منطقه کشوری….تمام مدیران و معاونان را توجیه کرده ایم….
ما پشت درهای بسته تصمیم نمی گیریم….بارها مطالب از شما شنیده می شود و مرور می شود….بازخورد میدانی برنامه ها را زیاد بررسی می کنیم….
اینجور نیست که ۴ تا کارشناسی تصمیم بگیرند و کار را جلو ببرند….این آرامش را شما داشته باشید که اینطور نیست که در اتاق های بسته تصمیم گیری شود…
در فرآیند کارشناسی حتی اینطور نیست هر چه معاون پژوهش حوزه بخواهد همان تصویب شود…خود آقای اعرافی و دیگران هم هستند…
شان بزرگ علمای ما اصلا محقق بودن است….علمای خود را با این اول می نامیدیم…محقق اول ….محقق ثانی…. اوج عظمت علمی می شود محقق بودن و پژوهشگر بودن…. خروجی حوزه ها هم خودش را در تحقیق نشان می دهد…
تحقیق ها خیلی شفاهی است و خیلی مکتوب….کتاب جواهر مثلا حاصل تحقیق است…مکاسب حاصل تحقیق است… ما غرضمان این است که طلبه ها را به همین تراز برسانیم….
با آموزش حافظه ای هیچ چیز در نمی آید…با پژوهش راه بیفتد…
در تدوین متون آموزشی بحث پژوهش باید ریشه دار شود…. ولی الان اینطور نیست…. باید بیایند به عنوان نمونه در چند کتاب این کار را انجام بدهند….
اساتیدی داریم که استاد علم را مثل خوره به جان طلبه می اندازد….
بلایی که سر حوزه می آید از همین باب است که طلبه دنبال پاس کردن است نه تحقیق کردن…. روح پژوهشی را نظام آموزش باید ایجاد کند…. این طلبه اگر محقق بشود در تبلیغش موفق است….
تا حالا شده سخنرانی خودتان را بدهید تایپ شود؟ سخنرانی خودتان را پیاده کنید….می فهمید سر و ته ندارد….بعد سخنرانی شهید مطهری را ببینید…. می شود یک کتاب….. روح محقق بودن در فرد است که شهید مطهری را منظم و قدرتمند می کند….
بله قائلیم یک مهارت های قلمی باید به طلاب اضافه شود… طلاب آداب نگارش و قلم زدن را نمی دانند….نمی توانند درست حرف بزنند…باید اصلاح شود…۴۰۰۰ ساعت آموزشی داریم….۳۲ ساعت پژوهش داریم که همین را هم به پژوهش نمی دهند….
بدانید که نمی توانیم تحت عنوان پژوهش درس ها و عنوان های دیگری را کار کنیم….این کار خلاف شرع است…
دنبال هدفمندی خدمات هستیم….ضریب نفوذ پژوهش از ۵ تا ۲۵ آمده…
در نخبگان پژوهش ها ضریب دارد….
در هدفمندی شهریه هم پیگیر هستیم…. می توان از پایه ۱ تا پایه ۷ به میزان ۷۰۰ هزار تومان شهریه طلبه تغییر کند….
سامانه وضعیت سنجی برای این است که کارهای شما دیده شود…ارتقا مدارس به سطح ۲ و ۳ منوط به دیدن کارهای پژوهشی مدارس است….
دوره های تربیت مدرس را هم پیگیر باشید که کد استادی فعال شود و گواهی های پایان دوره داده شود….برای سطوح عالی حمایت های مالی می کنیم….
دارالشفا هم نمایشگاهی هست که ببینیدش…..
در افق حوزه هم گزارش های مبسوطی هست که آنها را ببینید…
امسال خرید کتاب داریم….کتب مهمی که نیاز دارید را فهرست کنید تا بخریم….
کانون با گروه علمی فرق دارد…گروه علمی برای اساتید است در رشته های مختلف…. کانون برای طلاب است….
تولید یک مجله و نشریه در سال کار دشواری نیست….از تحقیق های طلاب کاری را تولید کنیم… بحث ادبی….صرفی…نحوی…بیان….منطق….
مسابقاتی هم برای انگیزش بخشی آمده….مسابقات کتابخوانی….. مسابقه آثار پژوهشی کادر و همکاران هم داریم….هنوز هم فرصت دارد….
الگوی آموزش پژوهش محور را پیگیری کنید….
مسابقه ارتقا انگیزش پژوهش طلاب را پیگیری کنید…ایده ها را بگویید که چگونه می توان انگیزه طلاب را افزایش داد….
نکات مطرحی توسط معاونین پژوهش
حجت الاسلام عابدینی (گویا مدرسه علوی):
– در برنامه های پژوهشی در مدارس ارتباط با معاونین پژوهش زیادتر شود….خیلی اساتید به پژوهش اعتقادی ندارند و طلبه هم همراه خودش می کند….
– ارتباط بیشتری باید بین جشنواره و معاونین آموزشی و پژوهشی باشد….
– اگر بشود دروس پژوهشی شود و معلوم شود کدام درس ها اولویت دارد….
حجت الاسلام صداقت (مدرسه معصومیه):
– در خواستی بود برای تنوع بخشی به کارهای پژوهشی….به کجا رسید؟
– در مدرسه ما تعداد بالا و حجم زیاد تکالیف داریم…اگر سامانه ای برای گرفتن تکالیف و ارزیابی باشد خوب است….الان سامانه نیست… ما در هر ترم بیش از ۳۰۰ فعالیت پژوهشی داریم…گرفتن و ارزیابی و بازخورد دادن دشوار است….
جواب: در سامانه پژوهشگران انواع فعالیت قابلیت بارگزاری دارد….خودتان هم از سامانه های رایگان استفاده کنید….
– دوره تربیت اساتید مهارت های پژوهشی…. سرفصل روش تحقیق باید متناسب سازی با فضای حوزه شود….برخی بحث ها با فضای حوزه سازگار نیست
جواب: کتابی دارد آماده می شود…ماه دیگر بیرون می آید که متناسب است….پیشنهاد شما کتاب بومی روشی تحقیق حوزوی است که باید پیگیری شود….چند تا کتاب است…. ما ۵ نشست در مورد مسئله پژوهی داشته ایم….
مازنی: دیشب اولین جلسه را داشتیم برای بحث مهارت های پژوهشی…. ما آماده ایم….
– برای ارتقای سطح پژوهشی اساتید چه تدابیری هست؟
جواب: ۲-۳ تا کار داریم…یکی ماده واحده است….دو واحد مهارت روش تحقیق برای اساتید….دوره پیشرفته هم دارد…دوره عمومی و تخصصی دارد….دوره تربیت مدرس هم داریم که ۱۲۰ ساعت می آیند و حکم تدریس هم می گیرند…. جشنواره اساتید هم ذیل جشنواره علامه حلی داریم….مقالات اساتید می آید….در نشریات هم امتیاز اساتید است….
برای حق التدریس ساعتی استاد امور پژوهشی ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش حق الزحمه داریم….
رتبه بندی اساتید هم داریم….علاوه بر آموزش داریم پژوهش را هم می آوریم….
آقای بیاتی (مدرسه آیت الله بهجت):
– در انتخاب موضوع پژوهش ها ابتدا باید ذهن طلبه درگیر شده باشد….اینکه درس ها را ۵ نمره پژوهش بگذاریم خوب ممکن است طلبه ذهنش درگیر نشده باشد….وقتی طلبه علاقه ای ندارد نمی تواند کار خوبی کند و انتخاب موضوع را نمی تواند خودش بکند….باید دیگران موضوع به او بگویند…..ما لیستی لازم داریم برای انتخاب موضوع….
جواب: برای این مقطع آموزشی نکته خوبی است…. برای سطح بالاتر مسئله یابی هم باید توسط خود طلبه باشد…..
عناوین پژوهش های خود را در گروه های درسی به اشتراک بگذارید….بانکی را ایجاد کنید و با کمک مدارس مختلف بانک خود را بزرگتر کنید…. این چیزی نیست که ستاد انجام بدهد….خود استاد باید لیست بدهد….نه اینکه ما این کار را بکنیم…. ما هم بخواهیم بکنیم باید همین اساتید شما را بیاوریم نظر بگیریم….. لیست پژوهش های درسی را به اشتراک بگذارید….
– در جشنواره سامانه مشکل دارد….از ۲۷ مقاله فقط ۶ تا توانستیم بارگزاری کنیم….. الان هم در مسئله ارزیابی مشکل داریم….می گویند مشکل مهندسی دارد….
– سامانه کتاب خانه ها……سامانه فراکاوش…..چرا در سامانه های فهرست نویسی این را انتخاب کردید؟ اول باید سراغ فهرست نویس می رفتید نه مهندس فناوری…..در فراکاوش کتب را نمی شود ثبت کرد….یا باید کتاب را دستی ثبت کرد که خیلی سخت است….راه اصلی این است که اطلاعات را از کتابخانه ملی بگیریم که این بخش فعال نیست…
حجت الاسلام متقی (مدرسه گلپایگانی شهرستان گلپایگان):
– نگاه مدیران و اساتید باید نسبت به پژوهش ارتقا یابد….جلساتی با مدیران مدارس داشته باشید
– زیر ساخت ها در مدارس شهرستان متصدی ندارد…فکری کنید و بودجه تخصیص دهید….بودجه های مستقیم به معاون پژوهش داده شود….
– در بین طلاب شهرستان طلاب مستعد هستند….بویژه در جشنواره علامه حلی برخوردهای نامناسبی با طلاب دیده شده
– چه امتیازی برای اساتید پژوهشی وجود دارد؟
جواب: بله…با مدیران هم جلسه خواهیم داشت…
بودجه را ما شماره حساب استاد را می گیریم و مستقیم به همان حساب می ریزیم….در حق التدریس استاد اگر سوابق پژوهشی دارد ۱۵ درصد هر ساعت اضافه می شود…
حجت الاسلام موسوی (مدرسه امام صادق ع چهار مردان):
– برخی مدارس سیکلی هستند و درس مهارت های پژوهشی سنگین است برای آنها….اگر می شود این درس مهارت های پژوهشی برای فقه و اصول باشد….این کتاب اولویت های پژوهشی را بدهید…..
جواب: یک کتاب نیاز سنجی داریم در رشته ها که در هر رشته ۱۰۰۰ عنوان است….
حجت الاسلام مهدوی مقدم (مدرسه اباصالح و ابافاضل):
– اصلاح متون درسی خوب است ولی ساده سازی افراطی دارد صورت می گیرد که خلاف پژوهش است…مثلا مغنی البیب شده مغنی اریب که خیلی استدلالات حذف شده…..
– چیزهایی را عدل مقاله قرار داده ایم که طلبه را تنبل می کند….
جواب: در پایه ۴و۵و۶ عدل نداریم….
– در دوره های آموزشی اختلافات مبنایی اساسی بین اساتید دوره دیدیم….این مشکل را حل کنید….در ارزیابی مقالات جشنواره علامه حلی این اختلافات وجود نداشته باشد….
حجت الاسلام و المسلمین علوی (مدرسه علمیه حضرت بقیه الله عج قم):
– سطح رضایت مندی معاونین را افزایش دهید…مثلا ۲۵۰ ساعت وقت می گذارند و رساله هایشان باقی مانده…سربازی شان باقی مانده….
– کمک کنید به ثبت موسسات پژوهشی برای مدارس….از طرف مدارس می شود موسسات را ثبت کرد ولی فرایندش پیچیده است….هر مدرسه ای یک موسسه پژوهشی برای خودش ثبت کند
– ثبت نشریه برای هر مدرسه الان کار سختی است که لطفا تسهیل کنید
– از سایت های رسمی مدارس حمایت کنید….برخی مدارس سایت های خوبی دارند….
– حمایت از کانال های مدارس…..
– نامه دادید اگر درسی پژوهشش انجام نشود نمره ثبت نمی شود….نامه تان صریح نبود…
جواب: ۵ نمره از درس برای امور پژوهشی است….اول باید ۵ نمره پژوهش وارد شود تا نمره آموزش را بتوان وارد کرد…قبلا اگر نمره پژوهش صفر هم می شد نمره آموزش باز هم رد می شد و درس پاس می شد اما الان اینطور نیست…..
حجت الاسلام یوسفی ():
– فایل ورد این کتاب را در اختیارمان بگذارید
جواب: در آدرسی که دادیم فایلش هست….این کتاب برای استفاده شخصی شماست….
– در مدرسه معاون آموزشی دسترسی مدیریتی دارد که در تعارض ها حرف او غلبه دارد….آموزش می تواند قوانین پژوهشی را دور بزند…ثبت نمرات باید به دست پژوهش باشد نه آموزش
الان ۲۹۰ مدرسه کشور در فراکاوش هستند….در قم ۲۰ مدرسه فراکاوش دارند….از ۵۳ مدرسه….
دسکتاپ مجازی
معاونت پژوهش حوزه ای استراتژیک است….پژوهش هم برای دفاع هست و هم حمله….دفاع در مقابل حملات….تهاجم به دشمن….
۴ حوزه اساسی داریم:
مرحله اول بینش هست….هم آگاهی و هم آگاهی افزایی
آماری که از حوزه داده می شود را کوتاه می گویم:
– ۵۰ هزار طلبه در قم حدودا داریم….حدود ۲۵۰ هزار طلبه در کشور داریم….
– جمعیت قم یک میلیون تا یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر داریم….
ولی با این جمعیت طلبه حتی در استان قم خروجی مطلوب دینی نداریم….
این اعداد را وقتی کنار آموزش عالی و موسسات دیگر می گذاریم…..سال ۸۹ ما ۵۹۰ موسسه آموزشی و پژوهشی داریم در قم….
خروجی ۵۰ هزار طلبه در قم باید یک انقلابی را ایجاد کند….
حجت الاسلام مومنی
بحث دستکتاپ مجازی
یوزر و پسورد را دادیم….
وضعیت سنجی پژوهشی استانی است در ۳ سطح….واحد آموزشی، استانی و ستاد
اهداف سامانه وضعیت سنجی:
– رصد و شناسایی عملکرد در سطوح مختلف
– روزآمدی اطلاعات….قبلا فرآیند اطلاع رسانی خیلی سخت بود
– رتبه بندی مدارس
– حمایت های آموزشی بر اساس این اطلاعات صورت می گیرد….
شاخص های کلان آن مصوبع ۱۰۰۲ شورای عالی در سال ۹۴ است….۷ شاخص کلان دارد….۳۴ شاخص خرد دارد…..نمره از ۱۰۰ حساب می شود….قبلا شاخص های پژوهشی تعطیل بود در مدارس….
هر فعالیتی نمره دارد و برخی ضریت دارد
آدرس سایت:
Vdi2.ismc.ir
نام کاربردی:  arzyabi
پسورد: Az156423
قسمت ورود مدارس می روید…..
یوزر پسورد اختصاصی می خواهد که باید برای شما ارسال شود….
صفحه اول اطلاعات معاونت پژوهش داده شد….اگر اطلاعات درست نیست می توانید ویرایش و بارگزاری کنید….بعد ذخیره را بزنید و بعد خروج را بزنید…..
با کلیک روی نام معاون پژوهش روی منو اطلاعات می رویم….
۷ شاخص کلان را می بینید….
راهنمای ملاک و معیار یک گزینه دارد که در موردش برای شما توضیح می دهد….
این تعداد فعالیت ها برای هر سال تحصیلی باید گذاشته شود….
۰۹۹۲۰۳۰۶۳۴۶
شماره همراه پشتیبانی وضعیت سنجی پژوهش است….۲۴ ساعته فعال است….پیام رسان ایتا هم دارد….چون حتما نقایصی دارد….
ارسال نامه با اتوماسیون اداری است ولی شماره نامه و تاریخ آن در قسمت بارگزاری مستندات نوشته می شود…
بعدا باید با معاونت استان هماهنگ کنیم….تا تیک تایید بخورد…
حجت الاسلام هادی منش
توضیح نظام آموزشی پژوهش محور…
آموزش پژوهش محور مصوبه شورای عالی حوزه را هم دارد….
به جای حافظه گرایی و انباشت علم فرد باید ارتباط با استاد و دریافت مسائل علم را داشته باشد….
الان بین آموزش و پژوهش تفکیک می شوند…می گویند طلاب نمی رسند…
انباشت علم اتفاق اتفاده ولی طلبه با پژوهش بیگانه است….بسیاری اساتید طلبه را به سمت متن محوری گرایش می دهند….ما ۲۲ سنت اصیل حوزوری را احصا کرده ایم….برخی از این سنن از بین رفته است…مثل تقریر نویسی….تقریض…حاشیه نویسی….ردیه نویسی….
باید با حفظ سنت با زبان رایج پژوهش هم صحبت کرد
امروزه نظام ارزشیابی تمام دنیا مقاله است….ما به این نقد داریم….رهبری هم نقد کرده اند که در حوزه این اتفاق نیفتد….
ما باید زبان رایج دنیا در ملاک مقاله بودن را بفهمیم ولی به ارزش های خود هم پایبند باشیم….الان در حوزه اصلا مقاله ارزشی ندارد…طلبه به استاد خود نگاه می کند و می بیند که اصلا مقاله ندارد…فقط استاد می گوید کفایه را خوب بفهمید…
در دانشگاه ها علم گره خورده به صنعت….
شرایط استاد پژوهش محور:
– تلسلط بر گونه های مختلفی کیفی و آماری….استاد باید روش های پژوهشی را بداند….تا بتواند درس پژوهش محور بگیرد…
– دغدغه مندی در پژوهش….
– درک صحیح از جایگاه پژوهش در فرآیند آموزش
– توان مسئله پژوهی به جای موضوع پژوهی….موضوع صرفا گردآوری است….ولی مسئله گره را باز می کند…
– همراهی و سعه و صدر برای فراگیران….
ما جشنواره ای بنا کردیم برای آموزش پژوهش محور….کانال سطوح عالی حوزه و کانال گفتمان پژوهشی بارگزاری شد…
در ۵ سطح:
– اساتید
– نخبگان پژوهشی
– طلاب
– مدیران و کارکنان مراکز آموزشی
– طلاب در حال تحصیل
برنامه ریزی کرده ایم…
در نجاح….سامانه پژوهشگران داریم…..هرکس کد طلبگی دارد می تواند وارد شود….در همه کارها می تواند شرکت کند….
یک گزینه داریم پایگاه اطلاع رساین موضوعات پژوهشی….
۱۰ جلد کتاب در موضوعات در آوردیم…هر جلد ۱۰۰۰ صفحه….
موضوعات اولویت بندی الف تا د دارد…الف ها پول هم معادل داده می شود….
استاد می تواند موضوع جدید هم پیشنهاد دهد….مثلا ممکن است حاضر شوید از آن کار حمایت مادی و معنوی هم بکنید….ممکن است جایی به شما پروژه داده که شما دنبال پژوهشگر برای آن موضوع هستید….
تجربه های موفق پژوهشی
قرار است برنامه های خاص مدارس را بیان کنیم….برنامه مرسوم را که همه اجرا می کنند…۸ مدرسه بحث خود را ارائه می دهند….
مدرسه رشد ….حجت الاسلام رضا زاده
آماری از مدرسه می گویم…آمار مجلات…
۷ مجله در مدرسه چاپ شده….دو تا امسال چاپ می شود
۴ کانون فعال در مدرسه داریم….
مدرسه ما سیکلی است….از پایه ۱ آموزش های پژوهش داریم….ادبیات فارسی پایه ۱ داریم…تا اینکه طلبه دست به قلم شود…ادبیات فارسی را پایه ۶ نداریم…مثلا بچه ها سفرنامه اربعین نوشتند
پایه دو فناوری های پژوهش را می گوییم….ورد…وان نوت…نرم افزارهای علوم اسلامی….
پایه سوم روش تحقیق مقدماتی…بحث فیش نویسی…روش مطالعه…روش خلاصه نویسی…آشنایی اجمالی با طرح یک مقاله….
پایه چهار…روش تحقیق پیشرفته
پایه ۵ و ۶ خود تحقیق را دارند….
– نقطه اتکا ما بر اساس اساتید راهنمای پژوهش است….اینها عموما اساتید مدرسه نیستند…استاد مدرسه که اصلا وقت ندارد…حداقل ۲۰ دقیقه حضوری در هفته استاد راهنما باید با طلبه صحبت کند….برای طلبه چند فایده دارد…یکی همان پیگیری است…مهمترین مشکل طلبه وقت نداشتن به علت بحث آموزش است…..ما طلبه را قانع می کنیم که از وقت های مرده می توان استفاده کرد
– نمره ای که برای ۵ نمره لحاظ می کنیم مراحل آموزش را بارم بندی کرده ایم….
– در مدرسه ما در ۳ سال طلاب مباحث طرح ولایت را می خوانند…
مدرسه امراللهی….حجت الاسلام جلال وند
– پرسشگری به عنوان اصلی ترین هدف مدرسه در نظر گرفته شده….
– با یک مدرسه متوسط اول مرتبطیم و رابطه را برقرارر می کنیم….پایه ۸ و ۹ وارد مدرسه می شود…
– کارگاه برای طلاب برگزار می کنیم…. کارگاه تفکر….موضوع سوال مهم نیست…..بلکه فقط باید ذهن طلبه را درگیر کرده باشد….
– خوب طلبه باید مهارت و تخصص داشته باشد که ندارد…علاقه دارد که با ادبیات عرب کورش می کنیم….نمی تواند در عربی مقاله بنویسد….
– کانون ها در مدرسه ما چیز اضافه ای نیستند….کار جدیدی نمی کنند…برنامه مدرسه در قابل کانون هاست….شاخه های علمی لجنه ای دارند که کانون می گوییم….هر درس را ۴۰ بخش می کنیم….۲۰ تا ترم اول و ۲۰ تا ترم دوم…می گوییم در هر درس اگز ۲۰ نکته را بدانی در ترم اول تو آن کتاب را یاد گرفتی….۴۰ سوال و هدف برای کل کتاب….باعث می شود استاد روی اینها تمرکز کند…..
– هر درس اصلی در هفته ۲ تا ۳ ساعت مشاوره دارد….
– تکلیف پژوهشی در مدرسه ما تغییر یافته تا طلبه دست به قلم شود….تکالیفی طلاب دارند…خلاصه نویسی….ترجمه…یادداشت…مصاحبه…تولید چند رسانه ای….
حجت الاسلام مقیمی:
در مقاله قرار نیست طلبه تولید دانش کند….قرار است یک گزارشی بنویسد…..آن معنای خاص علمی پژوهشی و ترویجی نمی خواهیم….خوب ۳ سال ادبیات خوانده باید بتواند در ادبیات کاری کند….
مدرسه شهیدین….حجت الاسلام حسینی
– یکی از برنامه های ما کارنامه پژوهشی است….تمام فعالیت های طلبه از ابتدای سال تا انتهای سال ثبت می شود…فقط تحقیق کلاسی نیست…اگر تحقیق بالای ۱۸ باشد در کارنامه ثبت می شود…مقاله بنویسد رتبه دارد
– مجله نگاه تا الان ۱۸ شماره داده
– فعالیت پژوهشی برای همه پایه هاست…حتی پایه اول….پایه اول زندگانی علماست….علمایی که صبغه پژوهشی دارند….هیچ وقت فعالیت ما کلاسی نیست….از همان اول تاکید ما روی مقاله است….
– هدیه نقد….ما هر هفته یک موضوعی که سال قبل انجام شده و چالشی است را دو داور از خود طلاب قرار می دهیم به همراه استادشان….۱۵ دقیقه طلبه طرح می کند…۱۰ دقیقه دوستانش نقدش می کنند…۱۵ دقیقه هم او جوابش را می دهد….در پایان استاد خود درس هم نظرش را بیان می کند….به عنوان استاد داود
– جشنواره علامه حلی را پارسال اولین بار در مدرسه اجرا کردیم….۱۰۷ مقاله داده شد که ۲۹ تاش را مقاله برتر انتخاب شد….جشنواره مدرسه ای است که ماحصلش برای استان فرستاده می شود….
مدرسه صدوقی ۵٫٫٫٫حجت الاسلام عسگری
– در دو قسمت…یکی برنامه های ابلاغی مرکز مدیریت….
o بی انگیزگی مانعی بود…به ذهن می آید تقریر یا ترجمه آموزشی است ولی ما پژوهشی در نظر گرفتیم….ما در تقریر ها حداقل مراجعه به ۸ منبع را می خواهیم…برایش مقدمه نوشته باشند…جمع بندی باشد…ارجاعات باشد…این برای سال سوم است…
o قالب ترجمه هم داریم…متن عادی را ترجمه نمی کنیم…متونی که وجوه مختلف معنایی دارد را ترجمه می کنند که به لغت و منابع مختلف رجوع کنند….نه اینکه با یک کتاب لغت ترجمه کند و جلو برود….
o بحث جشنواره مقالات علمی داریم…جشنواره داخلی شیخ انصاری …..
o بحث کانون های علمی را داریم….بیشترین فعالیت را در اینجا داریم…روش احیای و فعال سازی کانون ها را در ادامه می گویم….
o نشست علمی داریم..
o کتاب خانه….۴۰۰۰ جلد کتاب داریم…
o درس مهارت های پژوهشی را از قبل از قانونی شدنش از پایه دوم داشتیم….زیرا سال ۳ طلاب باید تکلیف پژوهشی داشته باشند….
o مجله علمی ما ۱۳ شماره منتشر شده
o در هفته پژوهش هم برنامه های متعددی داشتیم
بخش دوم: ابتکارات
– طراحی نظام نامه پژوهشی…..نظام پژوهشی و نیاز های پژوهشی تدوین کردیم…یک محقق از پایه اول تا دهم چه چیزی باید یاد بگیرد؟ اعم از مهارت ها  و دانش ها….
– کارگاه و مشاورات علمی….طلاب همه کلاس های درسی را در ۲ سطح عمومی و پیشرفته تقسیم می کنیم…اساتید گروه پیشرفته را جلو می برند و درس را تعمیق می دهند….در سطح عمومی طلاب موفق کلاس دارند….
– طرح رشد و نخبه پروری برای طلاب ویژه برنامه داریم…هفته ای دو جلسه با استادشان در مورد نظام مسائل درس گفت و گو می کنند…حاصل جلسه به مقاله تبدیل می شود…مقاله در قالب کرسی نقد می شود…نقد در مجله منتقل می شود….
– گروه پاسخ به شبهات….در راستای انگیزه سازی و مسئله یافتن طلبه است….
– تربیت نیروی امور پژوهشی داریم….این نیرو در مدراس تربیت نمی شود….از پایه دوم طلاب را در امور جزئی درگیر می کنیم…
– بازدید علمی داریم…برای مسئله شناسی و دیدن مسائل روز
مدرسه آیت الله بهجت….حجت السلام بیاتی
– ۲ چالش اصلی درگیری داریم…
o اولین آن ماموریت گرا نبودن درس های پژوهشی است…معمولا کلاس جانبی است و تمام می شود….به خلاف درسهای دیگر که طلبه دائم مرتبط است و باید به نقطه ای برسناد….راهکار دوره منسجم ۶ ساله تربیت محقق
 اولین مشکل طلبه ترس از نوشتن است….لذا سال اول مهارت نگارش را تمرین می کنند با ۴ سرفصل….بند نویسی…درست نویسی…ساده نویسی…زیبا نویسی….
 سال دوم قالب های نگارشی را می گوییم تا فکر نکند تحقیق یعنی مقاله
 سال سوم تمرکز روی قالب مقاله است….تحقیق نویسی منظور نیست…
 سال چهارم وارد فضای روش تحقیق می شوند….
 سال پنجم پیشرفته تر است
 سال ششم کار تخصصی است….تحت نظر استاد مسئله فقهی حل می کنند….
o رصد نشدن پیشرفت طلبه چون فقط با یک استاد روبرو نیست…راهکار: هرسال با یک استاد طلبه در پژوهش مرتبط است….
– از ظرفیت دروس اقتضایی که وجود دارد برای این کار استفاده کردیم….هر هفته یک ساعت این کار انجام می شود…
سایر فعالیت ها:آشنایی با نرم افزارها را به صورت کلاس اختیاری می گذاریم…
– نشریه مدرسه تا الان ۵ شماره چاپ شده
– کانون هم ۷ کانون فعال داریم…حداقل برگزاری نشست مرتبط می گذاریم….
مدرسه ثامن…حجت الاسلام نوری
مدرسه ما اعتکاف پژوهشی دارد….هر سال دو دوره اعتکاف پژوهشی داریم….۲۴ سال کلا همه طلاب در همه سطوح در خدمت پژوهش اند…همه دروس تعطیل می شود….مثلا در آخرین دفعه ما قرار است طلاب تنظیم طرح نامه مقاله پژوهشی را یاد بگیرند….
یک فضای علمی پر تکاپو ایجاد می کند….
مدرسه علوی….حجت الاسلام عابدینی
کارگاه تقریر نویسی داریم….
– جلسه دفاع رسمی برای طلاب داریم…طلبه ارائه می دهد و طلبه نقد می شود….
– شورای پژوهشی طلاب را داریم….برای رفع بی انگیزگی طلاب….اغلب طلاب پایه بالاتر هستند….
– نشست های علمی داریم…در سال جاری ۲ نشست بوده…صفر تا ۱۰۰ آن با خود طلاب بوده….
– کانون های پژوهشی را داریم….
– نشریه اندیشه علوی را داریم…۱۸ شماره چاپ شده….
– برگزاری جشنواره مدرسه ای…امسال ۱۱ تا مقاله ارسال شد…
مدرس حقانی….حجت الاسلام علیپور
– طرح تربیت مدرس پژوهش را داریم علاوه بر کارهای مرسوم
– پژوهش پایه یک تا سوم آموزش داریم و ۴ تا ۶ دیگر آموزش نداریم….۴ تا ۶ طرح اولی الالباب داریم که نگارش مقاله انجام می شود
– جشنوراه علامه حلی داریم که ۱۳ رتبه استانی داشته ایم
– طرح تربیت مدرس پژوهش ۸ سال است اجرا می شود…۴۵ نیرو الان تربیت شده از ۱۶۰ طلبه ما….
– ابتدا استاد پژوهش می شوند بعد استاد آموزش….بچه های زرنگ اینجوری در صحنه می آیند…
o سال اول و دوم و سوم مهارت افزایی دارند…در مجموع ۱۰۰ ساعت…یک دور هم مهارت های پژوهش را تدریس می کنند….
مدرسه مهدی موعود….حجت الاسلام دزفولی نسب
– کارهای پژوهشی نیروی انسانی توانمند می خواهد….
– معمولا طلاب ۳-۴ دوره مهارت طی می کنند ولی در عمل نمی توانند کاری بکنند….
– ما طرح پژوهشی با ۴ گام نوشتیم
o عنوان مقاله با همه روش های خودش…آموزش هایش داده می شود…الان مدرسه ما ۴ مشاور پژوهشی دارد برای پایه ۳و۴و۵و۶
o هفته ای یک ساعت مشخص طلبه می آید با یک استاد تمام مراحل تحقیق را طی می کنند….حدود ۹۰ درصد طلاب را توانستیم پوشش بدهیم…خوب طلاب هم استقبال می کنند….
o تمام فعالیت پژوهشی مدرسه حول همین کار فعال است….
حجت الاسلام مازنی
طلاب تحقیقات خود را در سامانه پژوهشگران ثبت کنند
حجت الاسلام نصرتی
در بحث کرسی های آزاد اندیشی خدمتتان هستم….
تفاوت آزاد اندیشی با نشست علمی چالشی بودن آن است….
کسانی که سطح ۳ مقاله نوشتند و نظر جدید گفتند پیدا کنید….ناقد را هم پیدا کنید….بچه ها جمع شوند
ما حمایت مادی و معنوی داریم…معنوی اعتبار و گواهی نامه می دهیم
کرسی آزاد اندیشی برای اساتید امکان دارد ولی برای طلاب خیر…..
آزاد اندیشی با چالش همراه است….
در مدارس قالب نشست علمی را قبول داریم…قالب نقد کتاب است….نقد مقاله است…نظر  و نقد است…سخت گیری های آزاد اندیشی را نداریم….
۳ تا انتظار داریم…..
– یکی اصل برگزاری
– اگر توان برگزاری ندارید پیشنهاد موضوع بدهید که ما پیگیر بشویم
برای برگزاری فرم های یک و دوم و سوم را پر کنید….کار پیچیده ای نیست….
امیدواریم آزاد اندیشی با طلاب جوان داشته باشیم…..
حجت الاسلام فرهنگیان
بحث کتابخانه ها و مدیریت آن….
سیستم تحلیل منابع کتاب خانه های حوزوی….
مبلغی را حوزه به ما می دهد که در نمایشگاه کتاب خریداری انجام دهیم….
راه دوم تامین منابع ما از طریق هدایا مراجع و افراد حقیقی و حقوقی مثل ارشاد و دفتر رهبری و … است…
روش تامین منابع کتاب خانه ای:
– لیست هایی که می دانید به مدارس داده می شود….مدارس با توجه به موجودی مخزن خود کتبی را که نیاز دارند انتخاب می کنند و ما خبر می دهیم کتب را بیایید ببرید….
– کتبی که سرریز کتابخانه های مختلف است خود مدارس اگر بیایند می توانند انتخاب کنند و ببرند…هیچ محدودیتی هم ندارد….خودشان باید ببرند و جایی هم اعلام نمی کنیم….
بچه ها را با سامانه پژوهشی آشنا بکنید ولو اینکه الان به دردشان نخورد….
تمام برنامه های حمایتی مرکز مدیریت، نخبگان، مهدیه و….از این طریق پیگیری خواهد شد….
تا الان در پرونده علمی فقط نمرات ثبت می شد….الان کارهای آموزشی هم اضافه شده….
اینها امتیاز می شود برای طلبه….
برای کتاب ها مجوز رسمی قانونی کشور برای ما ملاک هست….هرچند تعداد خیلی محدودی چاپ شده باشد….خیلی از مشکلات انگیزشی طلاب با این سامانه حل می شود….زیرا برای کارهایی که طلاب در حوزه انجام می دهد امتیاز ویژه می دهیم….

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.