حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
موضوع: صداقت
حسین عزیزی پایه 1 مدرسه علمیه بقیه الله
خداوند در آیه 119 سوره توبه این گونه می فرماید
(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ ‏)
ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بترسید و همگان با راستگویان باشید
امام باقر عليه السلام در مورد موضوع صداقت می فرماید:
ألاَ فَاصدُقُوا ؛ فإنَّ اللّه َ مَعَ مَن صَدَقَ .
هان! راستگو باشيد ؛
زيرا خداوند با كسى است كه راستگو باشد .
( بحار الأنوار : ۶۹/۳۸۶/۵۱ )
سخن حضرت امام خمینی (ره ) در مورد صداقت
بدین ترتیب، صداقتْ تنها یک فضیلت اخلاقی فردی نیست؛ بلکه ارزشی اجتماعی و سیاسی است و جلوه‏ های گوناگونی دارد. سیاستمدار صادق، خود را آنگونه که هست به مردم می‏ نماید و خودش و قابلیت های خود را نیک می‏ شناسد و از آنها بدرستی بهره ‏برداری می ‏کند. هم به مردم راست می‏ گوید و هم به تعهدات خود عمل می کند. همان‏ طور که اقدام و فعالیت سیاسی را ارزش می‏ داند به هنگام ضرورت، استعفا را یک ارزش می‏ شناسد. می‏ کوشد که خطا نکند؛ اما چون خطایی از او سر زد، به جای پوشاندن یا توجیه آن، که خود خطای دیگری است، شجاعانه به خطایش اعتراف می‏ کند و این را نشانۀ عظمت روح خود و دلیل شجاعت خود می داند، نه ضعف و سستی آن.
منبع: امام، اخلاق، سیاست، سیدحسن اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) 239 – 245
سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد صداقت
وَ صِدقُ النّاس
با مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجهه‌ی با مردم با صداقت وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعی‌مان، سیاسی‌مان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «وَ صِدقُ النّاس». این هم دوّم 12/12/1397
بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره صفت‌های برجسته‌ اخلاقی
نتیجه:
راستگویی و صداقت مهمترین صفت برای پیامبران خدا در دعوت کردن مردم به سوی خدا بوده است برای همین راست گویی یکی از کارهای بسیار خوب و با ارزش و پسندیده بوده و در اسلام جایگاه مهمی داشته است. 
انسان با فطرت پاک انسانی است که حرفش با عملش یکی باشد دل و زبانش یکی باشد ظاهر و باطنش یکی باشد و هر چیزی را که باور دارد بر روی زبانش بیاورد. برای همین در قرآن و روایات اهل بیت، گاهی صداقت و راستگویی در کنار معنی های مثل ایمان، تقوا امانت داری و وفای به عهد آمده است. هدف از راستگویی و صداقت در رفتار انسان است که یکی از بالاترین مقام ها است و بالاتر از صداقت و راستگویی در گفتار است یعنی راستگوی واقعی کسی است که واقعا راست کردار و رفتار باشد اگر واقعا خدا را قبول دارد هر چیزی که از طرف خدا هم برایش آمد قبول کند و وفادار باشد و خدا رو شکر کند و در امانت خیانت نکند. 
 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.