حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
موضوع: امر به معروف و نهی از منکر
حسین عزیزی پایه 1 مدرسه علمیه بقیه الله
خداوند در آیه 104  سوره آل عمران این گونه می فرماید:
وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  
و باید از میان شما گروهی باشند که مردم را به نیکی فراخوانند و آنان را به کار پسندیده وادارند و از کار زشت و نکوهیده نهی کنند، اینانند که نیکبخت خواهند بود.  
 
امام باقر علیه السلام در مورد امر به معروف و نهی از منکر می فرماید:
«إنَّ الأمرَ بِالمَعرُوفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبِیلُ الأنبِیاءِ و مِنهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ و تَحِلُّ المَکاسِبُ و تُرَدُّ المَظالِمُ و تُعمَرُ الأرضُ و یُنتَصَفُ مِنَ الأعدَاءِ و یستَقِیمُ الأَمر»
همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیای إلهی و شیوه صالحان است. وظیفه ی بزرگی است که به برکت آن سایر واجباتْ برپا، راه ها أمن، کسب و تجارتْ حلال، ظلم و تجاوزْ دفع، زمینْ آباد، إعاده ی حقّ بر گردنِ متجاوز گذارده و همه ی کارها سامان می پذیرد.
  وسائل الشیعه، ج١٦، ص١١٩
سخن حضرت امام خمینی (ره ) در مورد امر به معروف و نهی از منکر
این دو از والاترین و شریفترین واجبات هستند، و به وسیله این دو واجب، دیگر واجبات برپا می شوند.
وجوب آن دو از ضروریات دین، و منکر وجوب آن در صورت توجه به لزوم انکار خود و پذیرش آن، کافر خواهد بود.   تحریرالوسیله
سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد امر به معروف و نهی از منکر؛
 یک قلم از حقوق عامّه همین مسئله‌ی امر به معروف و نهی از منکر است. البتّه متأسّفانه این واجب آن‌ چنان که باید و شاید در جامعه‌ی ما جاری نیست امّا گوشه و کنار هستند کسانی که آمر به معروف و ناهی از منکرند؛ اینها را نباید تنها گذاشت، باید از اینها حمایت کرد. البتّه بنده هم میدانم که بعضی هستند به نام امر به معروف و نهی از منکر بی‌خودی هیاهو میکنند و مقاصد دیگری را دنبال میکنند، خیلی خب، تشخیص بین آمر به معروف و ناهی از منکر واقعی و غیر واقعی هم باز با چه کسی است؟ باز با قوّه‌ی قضائیّه است دیگر؛ باید [کار] آن کسی را که واقعاً میفهمید آمر به معروف و ناهی از منکر است دنبال کنید. 07/04/ 1400
نتیجه:
 امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه مهمی در اسلام برخوردار است به گونه ای که یکی از فروع دین به حساب می آید.
انجام دادن فریضه امر به معروف و نهی از منکر بهترین نشانه توجه یک انسان به کارهای مردم و توجه به مسئله های مهم زندگی ملت اسلام است . امر به معروف و نهی از منکر یعنی احساس کنیم که در برابر راهنمایی و یاری رساندن به دیگران سکوت نکنیم و در برابر اشتباه و گرفتاری آن ها به دادشان برسیم. 
این امر در آیات و روایات متعدد سفارش شده و همانطور که علما و بزرگان دین به آن اهمیت می دادند معلوم می شود که این امر برای مردم ضروری به حساب می آید و نکته پایانی اینکه یادآور می شوم حضرت اباعبدالله الحسین کشته راه امر به معروف و نهی از منکر شد. 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.