حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:زکات
                   روایت وآیه:
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
سخاوت مندترين مردم، كسي است كه زكات مال خود را بدهد و بخيل ترين مردم، كسي است كه از پرداخت آن چه خدا بر او واجب كرده است، امتناع كند.
اسخَي الناسَ مَنْ اَدّي زكاةَ مالِه و ابخل الناس مَن بَخلَ بما افْتَرضَ اللهُ عَليه.
بحار الانوار، جلد 93، صفحه 11
کلام امام:
                      بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام نه با سرمایه داری موافق است نه با کمونیسم
امروز ما گرفتار دو جریان هستیم: یکی آن جریانی است که همین که به نفع مستضعفین و محرومین سخن گفته شود واز کاخ نشین‌ها وغاصبین حقوق مردم صحبتی بشود می‌گویند این همان کمونیسم است .. وجریان دیگر این که وقتی گفته شود خودسرانه اقدام به تقسیم زمین یا گرفتن اموال ننمایید، می‌گویند طرفداری از سرمایه داران وفئودال‌ها شده است. در حالی که همان‌طور که می‌دانید اسلام نه با سرمایه داری موافق است نه با کمونیسم. اسلام راه ورسم دیگری غیر از اینها دارد. من متأسفم که در بین گروه اول گاهی کسانی هستند که بعضی اوقات به احادیثی متوسل می‌شوند، مثلاً مستند خود را آن فرمان حضرت امیر – علیه السلام – قرار می‌دهند که ایشان به مالک اشتر فرمودند (1)؛ اولاً این فرمایش حضرت یک حکم حکومتی است ونمی‌شود به آن فتوا داد، ثانیاً در مورد زکات است، در حالی که حکومت اسلامی به وسیله خمس اداره می‌شود. احتمال است حضرت یا به لحاظ وضع خاص منطقه چنین حکمی کرده باشند یا این که علم داشته‌اند که مردم آن منطقه افرادی راستگو وصادق هستند. اما ما حدیث داریم که می‌شود با آن فتوا داد و عمل کرد و آن این است که «باشد به این که فقرا در مال اغنیا شریک هستند» (2). مگر نه این است که مال مورد شرکت مشاع است، پس فقرا در
(1)- نهج البلاغه، نامه (53)، آنجا که حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «و تَفَقَّدْ أَمْرَ الْخَراجِ بِما یُصْلِحُ أَهْلَهُ‌…».
(2)- مستدرک الوسائل، ج 7، ص 24.
کلام رهبر:
* زکات موجب طهارت انسان میشود
زکات هم آن تعبیه مالی‌ای است که موجب طهارت انسان میشود: «خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزکّیهم بها». گرفتن این واجب و این صدقه‌‌ء مالی از مردم، موجب طهارت روح و پاکسازی آنها از دنائتها و لئامتها و حرص و بخل و بقیه آلودگیهاست.
بیانات در خطبه‌‌های نماز عید فطر ۱۳۷۵/۱۱/۲۱
داستان:
سالی که بیشتر مزارع نواحی فارس به آفت مبتلا شده بود، به قوام الملک خبر دادند که همه مزرعه های شما در نواحی فسا به واسطه ملخ از بین رفته است.
قوام گفت: باید خودم ببینم. وی به اتفاق چند نفر دیگر از شیراز حرکت کردیم و چون به مزرعه های قوام رسیدیم، دیدم تماما خوراک ملخ گردیده به طوری که یک خوشه سالم ندیدیم. همین طور که می رفتیم و مزرعه ها را می دیدیم به قطعه زمینی رسیدیم که تقریبا وسط مزارع آفت گرفته بود، دیدیم محصول آن سالم و یک خوشه اش هم دست نخورده، در حالی که محصول زمین های چهار طرف آن به کلی از بین رفته بود.
قوام پرسید: این مزرعه برای کیست؟ گفتند: برای مردی است که در بازارِ شهر فسا کار می کند.
گفت: می خواهم او را ببینم. مرد را حاضر کردند.
قوام از او پرسید: فلان مزرعه برای توست؟
گفت: آری، پرسید، به نظر خودت چرا مزرعه تو دچار آفت نشده است؟
مرد گفت: به دو علت یکی این که: من مال کسی را نخورده ام تا ملخ مال مرا بخورد، دیگر آن که من همیشه زکات آن را سر خرمن، جدا می کنم و به مستحقین می رسانم و مابقی را به خانه ام می برم. ۲
عوامل دیگری مثل غشّ در معامله، رباخواری، شراب خواری، کم فروشی، احتکار، گران فروشی، سوء استفاده از منصب و موقعیت شغلی، رزق و روزی را حرام می کند و همین لقمه حرام، تأثیرهای فراوانی بر زندگی فرد و اجتماع می گذارد و سرانجام، بدبختی را به همراه می آورد.
منبع:
۱. وسائل الشیعه، ج۹، ص ۵۳۸.
۲. داستان های شگفت، ص ۹۷.
۳. اخلاق اسلامی، ص ۱۹۰-۱۹۱.
نتیجه گیری:
اول اینکه اگه کسی حقوق واجب مالی رو‌پرداخت کنه از اهل سخاوت شمرده میشه و در مقابل آدم سخاوتمند فرد بخیل هست که از ادای حقوق واجب مالی امتناع میکند 
و مبحث زکات در نگاه امام و رهبری از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد 
اول نحوه محاسبه  زکات و اینکه افراد مالک اموال خود هستند و با شرایط  زکات مال خودشان رو میپردازند. و فقرا سرخود نمی‌توانند. به اموال اغنیا دست اندازی کنند  
و اینکه پرداخت زکات موجب طهارت انسان میشود و روحی زلال پیدا میکند 
فردی که زکات مال خود رو بپردازد با خدا معامله کرده و خدای متعال هم اجر میدهد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.