حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
به نام خدا
مقاله پنج پاراگرافی (۱)
موضوع:حقوق همسایه در اسلام
محمد مهدی صوفی فتیده 
طلبه پایه دوم مدرسه علمیه بقیه الله عج
-1تیتر:
خداوند برای هر انسانی حقوقی قرار داده است ، از جمله این حقوق حق همسایه بر گردن همسایه است. به عبارت دیگر یعنی همسایه از ما حقوقی دارد یعنی اینکه باید حقوق همسایه را رعایت کنیم.
به عنوان مثال اگر همسایه مریض است با صدای تلوزیون ، رادیو و امثالهم وی را نیازاریم. یا اگر میدانیم که فقیر است باید هوای وی را داشته باشیم و مثلا با دادن غذا به وی به عنوان غذای نذری حق‌ وی را ادا کرده باشیم.
-2آیه در مورد اهمیت همسایه:
احسان به همسایگان دور و نزدیک، سفارش خدا: واعبدوا الله ولاتشرکوا به شیـا وبالولدین احسـنا… والجار ذی القربی والجار الجنب والصاحب بالجنب…
سوره نساء آیه ۶۳ .
-3روایت:
پیامبراکرم(ص) همچنین به حضرت فاطمه(س) بسته‌ای داد که در آن چنین فرموده بودند: ای دخترم، آن‌چه را در این نوشته است بیاموز، هر کس به خدا و روز معاد ایمان دارد به همسایه خود ضرر نمی‌رساند، هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد میهمان را احترام می‌کند، هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید سخن خیر بگوید یا سکوت کند. بحار الانوار مجلد۶۳ صفحه۳۹۱.
-4کلام امام خمینی (ره):
 کتاب احیای موات و مشترکات – حقوق همسایه‏ ها
حقوق همسایه ها [سؤال 9580] 5342 بسمه تعالی 11 / 11 / 1361 محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله… و اگر شاخه یا برگ درخت او داخل زمین همسایه شود، همسایه می تواند از او مطالبه رفع مزاحمت کند. و مرجع رسیدگی محاکم صالحه است…. “امام خمینی (س) ، فقه امامیه ، فقه جعفری ، رساله عملیه ، پرسش ها و پاسخ ها ” کتاب احیای موات و مشترکات – حقوق همسایه‏ ها
کتاب استفتائات امام خمینی (س) جلد ۸.
-5کلام رهبری:
جاه‌طلبی یک همسایه، تشویق او به حمله به استکبار و آموزش استکبار ستیز بودن و دلگرم کردن او به پشتیبانی و کمک از دستاورد های اسلام در ایران است. امروز دیگر پس از گذشت هفت سال همه به روشنی میتوان گفت که ایران محور عدالت و حقوق واقعی بشریت از منظر اسلام است و بقیه کشور های مسلمان به حول این محور هستند.
-6نتیجه:
(به قلم طلبه)
در نتیجه میتوان گفت در اسلام و حتی در انسانیت همسایه جایگاه مهمی داشته و از حقوق والایی برخوردار است.
همانگونه که حضرت زهرا میفرمایند الجّار ثم الدّار
هم اسلام روی این مسئله تاکید دارد هم انسانیت، زیرا عقل حکم به انسان دوستی و محبت به همنوع میکند که در اسلام نیز کار پسندیده ای است.
در نتیجه همسایه بر گردن ما حقوقی دارد از جمله رعایت حقوق شهروندی وی  و حقوقی که تسلام برای وی بر گردن ما نهاده و… که باید در رعایت آنها کوشا باشیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.