حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
بسم رب المهدی (عج)
مقاله پنج پاراگرافی
موضوع: دروغ و عواقب آن
محمد مهدی صوفی فتیده 
طلبه پایه دوم مدرسه علمیه بقیه الله عج
تیتر:
برخی انسان ها دروغ میگویند چون فکر میکنند با دروغ گفتن به نتیجه ی بهتری خواهند رسید.
مثلاً
آدم‌ها می‌گویند «در تماس خواهیم بود» درصورتی که دیگر خبری ازشان نمی‌شود. می‌گویند از دست تو ناراحت نیستند ولی هستند. می‌گویند دوستت دارند در حالی که ندارند. مردم به دوستانشان دروغ می‌گویند؛ به رئیس‌ها دروغ می‌گویند؛ به پدر و مادرها دروغ می‌گویند؛ به دکترها دروغ میگویند؛ به همسرها دروغ می‌گویند؛ حتی به خودشان هم دروغ میگ‌ویند. و بی‌بروبرگرد به پیمایش‌ها دروغ می‌گویند. مردم دروغ می‌گویند تا چهره‌ی بهتری از خود به نمایش بگذارند.اما ممکن است اطلاعاتی را که از آنها خجالت می‌کشند در اختیار گوگل بگذارند ــاطلاعات زناشویی، مشکلات روانی، ترس‌ها، کمبود اعتمادبه‌نفس و دشمنی با سیاهپوستان. ارزش جستجوهای گوگل در حجم بالای آن‌ها نیست، بلکه در صداقتی‌ست که مردم در جستجوهایشان نشان می‌دهند.
در این مقاله به دروغ ، حکم شرعی و عواقب آن می‌پردازیم.
دروغ از نظر آیات:
دروغگو مستحق لعنت و سزاوار خشم پروردگار عالم است. معنی سوره نور آیه ۷
دروغ از منظر روایات:
مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو.
«بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 69  ، ص 262، ح 43»
همه پليدى‏ ها را در خانه‏ اى نهادند و كليد آن، دروغ است.
«بحارالانوار(ط-بیروت) ج 69 ، ص 263»
جواز دروغگویی در اسلام در ۳ مورد به نقل از کتاب بحار الانوار علامه مجلسی:
در۳موردی که میتوان دروغ گفت یکی دروغ گفتن به زن 
یا على: سه مورد است كه دروغ گفتن در آن نیكو است: تدبیر در جنگ، و وعده دادن به همسر و زوجه، و اصلاح میان مردم
بحار الانوار جلد ۲۹ صفحه ۵۹۳
نتیجه:
نتیجه می گیریم که راستگویی بر هر انسانی واجب است و او باید این صفت خوب را در زندگی خود حفظ کند. اگر ما صادق باشیم دیگران به راحتی به ما اعتماد می کنند و همیشه نزد مردم و خداوند محبوب هستیم و از همه مهم تر انسان راستگو همیشه آرامش دارد چون دروغ نگفته است که از فاش شدن آن بترسد.زیرا فرد دروغگو ، همیشه از این میترسد که دروغش برملا شده و آبرویش برود ، از همین رو برای فاش نشدن دروغ اول دروغ های دیگری گفته و هم ابن گناه زشت را در محضر خدا انجام داده و هم اگر یک روزی دروغش فاش بشود ، که حتماً روزی میشود ، آبرویش نیز میرود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.