حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? مشروعیت عزاداری در سیره پیامبر اکرم(ص)
عنصر اصلی عزاداری بر گریه استوار است. گریه یکی از نیازهای طبیعی انسان است که پس از تحت تاثیر قرار گرفتن به صورت قطرات اشک، حاصل می شود.
وهابیت به منظور مبارزه با فرهنگ ظلم‌ستیزی عاشورا، هرگونه عزاداری را نامشروع معرفی می کنند. این در حالی است عنصر اصلی عزاداری در سیره رسول مهربانی(ص) به دفعات متعدد نقل شده است.
نکته مهم این است که پیامبر اکرم(ص) در برخی روایات، میان عزاداری مشروع از نامشروع تفکیک قائل شده اند. معیار اصلی در مشروعیت عزاداری، وابسته به عقیده و نیت انسان است. اگر کسی در عزاداری، زبان به شکوه و گلایه از قضا و قدر الهی باز کند، این عمل او جایز نیست؛ زیرا او تسلیم تقدیر الهی نیست. اما اگر عزاداری او همراه با رضایت به تقدیر الهی باشد، این عمل او جایز است زیرا برخاسته از محبت و رقّت قلب و بیانگر یکی از نیازهای طبیعی انسان است.
✍️ رسول چگینی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.