حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
بسمه تعالی
#عايشه_به_جنگ_چه_كسى_رفت ؟
? بارى ، ام المؤ منين عايشه از همه كس بهتر مى دانست كه على – عليه السّلام – برادر پيغمبر و ولىّ و جانشين و وارث اوست . و او خدا و پيغمبر را سخت دوست مى دارد، و خدا و پيغمبر نيز دوستدار اويند. و مى دانست كه پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – به وى فرمود: (يا على تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسى هستى با اين فرق كه پيغمبر نيستى ).
? و هم از پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – شنيده بود كه فرمود:(خدايا! دوست بدار دوست على را و دشمن بدار كسى را كه على را دشمن مى دارد، يارى كن كسى كه على را يارى مى كند، و خوار بدار كسى كه على را خوار مى دارد. خدايا! على را مورد مرحمت قرار بده ، خدايا! هر جا على است ، حق را در پيرامون او بگردان).
? عايشه در سفر حجة الوداع با پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – بود و ديده بود كه چگونه پيغمبر به امت دستور مى دهد دست از دامن اهل بيت نكشند. و آنها را از روى گردانيدن از قرآن و اهل بيت ، برحذر مى دارد.
? او در روز ((غدير)) ديد كه پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – به منبر رفت و در ميان هزاران نفر از زائران خانه خدا، على – عليه السّلام – را به سِمَت جانشين خود تعيين كرد. او پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – را ديده بود كه به على و فاطمه و حسن و حسين – عليهم السّلام – نگاه كرد و فرمود: (من با هر كس با شما وارد جنگ شود، در جنگم ، و با هر كس با شما صلح كند، صلح مى كنم).
? اين روايت را احمد حنبل در مسنداز ابوهريره و حاكم نيشابورى در مستدرك و طبرانى در معجم كبير و ترمذى به سند خود از زيدبن ارقم ، به نقل ابن حجر در شرح حال حضرت زهرا – عليها السّلام – در (اصابه) نقل كرده اند.
و هم او پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – را ديده بود كه وقتى اهل بيت را در كساى خود جاى داد فرمود: ((من در جنگم با هر كس كه با ايشان جنگ كند، و در صلح هستم با كسانى كه با آنها صلح كند. و دشمنم با هر كس كه با آنان دشمنى بورزد)).
? ابن حجر مكى اين روايت را در تفسير يكى از آيات كه در فضيلت اهل بيت نازل شده در فصل يازدهم (صواعق محرقه) آورده است . اين روايت هم به حد استفاضه رسيده است كه پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – فرمود: (حرب على حربى و سلمه سلمى ؛ يعنى : جنگ على جنگ من است و صلح او صلح من مى باشد).
و بسيارى از نظاير اين نصوص صحيح كه هيچكدام بر ام المؤ منين – كه خود انبان حديث بود – پوشيده نبود، تا جايى كه شاعر، خطاب به وى مى گويد: (چهل هزار حديث از بر كردى ولى يك آيه قرآن را فراموش ‍ نمودى).
⚠️ براى شناخت عمل ام المؤ منين ! در جنگ با اميرالمؤ منين – عليه السّلام – كافى است آنچه كه پدرش ابوبكر روايت مى كند كه گفت : ديدم پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – خيمه اى زده و تكيه به يك كمان عربى داده است . على و فاطمه و حسن و حسين – عليهم السّلام – در خيمه بودند .
پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – فرمود: (اى مردم ! من در صلح هستم با هر كس كه با اينان كه در خيمه هستند صلح كند، و در جنگم با هر كس كه با آنها بجنگد. و دوستم با كسى كه اينان را دوست بدارد. دوست نمى دارد ايشان را مگر سعادتمند حلال زاده ، و دشمن نمى دارد آنها را مگر شقى حرامزاده ).
?:#ذاکر_حسین_ثاقب
#از_کشور_پاکستان
? منبع: برگرفته از کتاب اجتهاد در مقابل نص
? نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین (ره)
?(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
? پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.