حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
شرح خطبه 177 نهج البلاغه
 
موضوع: حکمیت + شروط امیر المومنین برای حکمین + اگر شروط ما را نپذیرید ما نیز حکم شما را نمی پذیریم
بسم الله الرحمن الرحیم 
خلاصه خطبه ۱۷۷  :
در باره حکمیت و حکمین.
حضرت علی علیه السلام با حکمیت مخالف بود.وقتی فشار جمع و جامعه برحضرت زیاد شد ،پذیرفت.
ولی برای حکمین شرط گذاشت که نظر  و مستند شما بر اساس قران باشد نه میل شما ،با این شرط می پذیرم.
خطاب به بزرگان خوارج فرمود:
شما قران را رعایت نکردید 
برمن هم حجیت ندارد که بپذیرم چون شرط را عمل نکردید.
از این دو نفر بیعت گرفتیم و عهد کردیم از حکم قران تعدی نکنید در محضر قران کرنش کنید.
ولی آن دو ( ابوموسی اشعری و عمرو عاص) در حالیکه کاملا حق را می دیدند و می شناختند. هیچ مشکل علمی از شناخت علی نداشتند اما، در عمل طور دیگر رفتار کردند.
مشکل این دونفر و عامل رویگرانی آنهااز قران، هوای نفس بود که عقل را مغلوب میکند.
عقل می داند که علی حق است ولی هوی بر آن غالب می شود.
وعامل بعدی جور آنها ،از ابتدا انحراف
 داشتند. فقط در قضیه حکمیت نیست.
این دو نفر بر اساس میل خود حکمی را آوردند که  با شرط ما مخالف بود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.