حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

شرح خطبه 158 نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم 
بخش اول خطبه ۱۵۸: 
امیر المومنین صلوات الله علیه شرایط جامعه قبل از بعثت را بیان می دارند .
فرمود : پیامبر در فضایی مبعوث به رسالت شد که فترت از رسل بود 
فترت لغوی :  سستی 
فترت اصطلاحی : فاصلهٌ زمانی بین بعثت عیسای نبی و بعثت پیغمبر خاتم بوجود آمد 
بهیچ وجه در دوران فترت هدایت و دین تعطیل نشد .پیامبر اولوالعزم نبود ولی اوصیا و علمایی بودند برای دعوت و هدایت مردم 
که اگر نبود نبایستی مردم حساب و کتاب بشوند .
در حالیکه مردمان در مدت زمان فترت همه سوال و جواب دارند .
« قد جاءکم رسولُنا یُبیٕنِ لکم علیٰ فترةٍ مٕنَ الرسُلٕ آن تقولوا ما جاءنا مٕن بشیرٍ و لا نذیرٍ  مائده  – ۱۹ »
قطعا  رسول ما در زمان فترت بسوی شما آمد . مبادا که بگویید ما انذار کننده نداشتیم 
فرمود : پیغمبر در زمان مبعوث شد .مردم در خواب عمیق و طولانی ،. خواب غفلت  فرو رفته بودند .
دین در متن زندگی و متن جامعه نبود . دین به گوشه ای افتاده بود .
فرمود : خدا با مردم عهد و پیمان بسته بود 
وظیفه داشتند که از دین عیسی مسیح پیروی کرده و شریعت او را بپذیرند .
چون پیامبران اولوالعزم نبودند سست شده پیمان شکستند و دین مطرود شد .
پیامبری که در چنین جامعه ای مبعوث شد لاجرم سختی های مضاعفی دارد .
خود پیامبر فرمود : همه انبیا اذیت شدند ولی هیچکس باندازه من اذیت نشد .
مردم به جاهلیت  برگشته بودند 
پیامبر از این جامعه جاهلی و دین گریز اباذر و سلمان  تربیت کرد .
این عظمت کار پیامبر است  
کار آسانی نبود و کار هر کسی نبود .
اگر  امیر المومنین موقعیت قبل بعثت را یاد آور می شود برای معرفی عظمت و کار بزرگ پیامبر را نشان می دهد .
 فرمود : پیامبر سمت مردم آمد به تصدیق آنچه که در دستش ( قرآن ) بود 
پیامبر آمد در حالیکه یک معجزه ای بنام قرآن در دست داشت 
یک معنای دیگر از تصدیق بین بدیه 
پیامبر آمد آنچه بین جامعه بود از کتب عیسی بن مریم و موسی بن عمران تصدیق میکرد 
پیامبر گرامی آمد مسیحیت را زنده کند .
همه انبیاء پیشین و شریعت آنه را تایید کرد 
قرآن آمد عیسی ، موسی ، نوح و ابراهیم را معرفی کرد 
وگرنه انبیا سلف نامی از آنها باقی  نمی ماند.
 فرمود : پیامبر سمت مردم آمد به تصدیق آنچه که در دستش ( قرآن ) بود 
پیامبر آمد در حالیکه یک معجزه ای بنام قرآن در دست داشت 
یک معنای دیگر از تصدیق بین بدیه 
پیامبر آمد آنچه بین جامعه بود از کتب عیسی بن مریم و موسی بن عمران تصدیق میکرد 
پیامبر گرامی آمد مسیحیت را زنده کند .
همه انبیاء پیشین و شریعت آنه را تایید کرد 
قرآن آمد عیسی ، موسی ، نوح و ابراهیم را معرفی کرد 
وگرنه انبیا سلف نامی از آنها باقی  نمی ماند.
پیامبر ( ص) با قرآنی آمد که همه باید اقتدا به او ، و از او پیروی می کردند.
 تبیین من از قرآن در چه بابی است ؟ 
آگاه باشید 
/ علم وقایع جامعه بشری 
در قرآن علم آنچه که خواهد آمد موجود است .
( علم آینده ) 
من میتوانم آنرا بشما برسانم 
/. من هستم که حرف گذشتگان را از دل قرآن گرفته برای شما بیان می کنم ( علم گذشته ) 
/‌  من هستم که در مان درد های شما  را از قرآن استخراج و برای شما بازگو میکنم 
/.  ما هستیم که قوانین جامعه را از دل قرآن بیرون کشیده و به شما تحویل می‌دهیم 
حضرت این چهار عنوان را مطرح کرد که شما به آن دسترسی ندارید .
ظاهر قرآن برای هدایت است بخوانید و بفهمید . اگر فهم نمی شد که قرآن عبث بود 
ولی در این چهار بخش از فهم قرآن شما ناتوان هستید
.
 بسم الله الرحمن الرحیم 
خلاصهٔ بخش دوم خطبه ۱۵۸ 
در جریان فتنه بنی امیه، امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود : 
هیچ خانه شهری و روستایی نیست مگر اینکه ظلمهٔ بنی امیه وارد آن خانه می شوند .
هر جا که وارد شوند با خود حزن و غصه و نقمت وارد میکنند . چون حکومت آنان ناراحتی را به همراه دارد .
شما هر کجا باشید فتنه بنی امیه بر شما چیره می شود . 
وقتی بنی امیه در بلاد اسلامی مستقر شد . برای مردم ، در آسمان کسی باقی نمی ماند که عذر این مردم را بپذیرد . ودر زمین هم 
یار و ناصری ندارند .
گر چه سران حکومت ظلم بسیار دارند .ولی خود مردم ، اینراه ر ا برای بنی امیه باز کردند.
حضرت گو شزد میکند تکلیف اجتماعی مردم را 
بناچار  مردم تبعات سنگین آنراا به چشم خود باید ببینند .
وقتی شما حکومت را از اولاد علی ( ع) گرفتید . وقتی مسبب صلح امام مجتبی ( ع) شدید صلح مقدم شد . معاویه پیشقدم می شود .
حکومت بدست فاسدان می‌رسد .
وقتی چنین شد خدا صدای چنین مردمی را نمی شنود .
ظلم تقاص چنین مردمی است .
فرمود :  علی و فرزندان علی ( علیهم السلام ) را که مظهر عدالت بودند کنار گذاشتید 
و حکومت در جایگاهی نشاندید که اصلا شانیت خلافت و چنین جایگاهی نداشتند .
 قطعا خدا انتقام خواهد گرفت  
انتقام طعام  تلخ در مقابل طعام حرام و خون مردمی  که خوردید .
انتقام نوشیدنی‌های کشنده و ناگوار ،در مقابل شرابی که نوشیدید 
انتقام هم از حاکمان ظلم و هم مردمی که کوتاهی کردند در پای رکاب امیر المومنین و حسنین ( علیهم السلام) دفاع جانانه نکردند .
باید مردانه می‌ایستادید پای 
هیهات  من الذله
خو
در این انتقام خون بدل شما می شود .همانطور که خون بدل علی کردید .
چند گروه با لباس دین و ظاهر الصلاح ، اما به دروغ ، ادعای احقاق حق ائمه داشتند .
این تفکرات دروغین درونی شما ، با انتقامی بنام خوف شما را دربر میگیرد که هیچگاه آرام نمی گیرید .
و هیچوقت لذت با آرامش نخواهید داشت .
انتقام خطاهای عقلی شما ،که ناشی از برنامه ریزی بد ، و گناهان شرعی شما، پوششهای شمشیر است بر سر شما .پیوسته با شمشیرشان به قتل می‌رسید .

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.