حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

شرح خطبه 155 نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم 
بخش اول خطبه  ۱۵۵:4
در باب توحید  می فرماید : 
حمد و سپاس مخصوص خدایی ست که اوصاف ٬ از کنه معرفت او نا توان هستند .
حمد و سپاس مخصوص خدایی ست که صفات 
نمی توانند کنه معرفت او را بیان کنند .
با هیچ الفاظی نمی توانیم به معرفت خدا ٬ و کنه ذات خدا برسیم .
وقتی اوصاف لفظ باشد 
الفاظ محدود است 
هر لفظی در مورد خدا بکار ببریم محدود است که ذات و کنه مهرفت خدا را توصیف کند.
لفظ دستش کوتاه است از اینکه به آسمان حقیقت برسد .
عظمت خداوند دست رد به سینه ی عقل زده و عقل منع شده از اینکه مسیر راحت و آسان فرمانروایی خدا را درک کند .
عقل نمی تواند به کنه فرمانروایی خدا برسد.
آنچه راکه عقل  می فهمد صحیح هست .
نه اینکه غلط باشد.
ولی دست عقل ٬ به همه ی آن نمیرسد که همه حقیقت را بفهمد .
چون حقیقت بالاتر از عقل است . و هیچ بشری حتی پیامبر به آن نمی رسد . چون خدا نا محدود است .
بخشی از حقیقت شهوداست.
 اوهام بر خدا چیره نمی شود .
وهم بالاتر از عقل است 
عقل یک قید و بندهایی دارد .پایبندی دارد 
ولی وهم وخیال حد ومرزی را قائل نیست قیودی ندارد و آزاد است
 پس وهم بر خدا چیره نمی شود . که بخواهد اندازه گیری کند ٬ جا و مکان معین کند ٬ جنس و فصل تعیین کند .
اگر موجودی یک از ویژگی های تقدیر را داشت یعنی اندازه ٬ حجم ٬ بعد ٬ کیفیت ٬ سال ٬ داشت 
یکی از این تقدیرات باشد میتواند شبیه داشته باشد 
در حالیکه خدا هیچکدام از این تقدیرات و اندازه ها را ندارد
 عقول بر خدا  احاطه ندارند . اگر احاطه کند خدا محاط می شود .
یعنی ذیل یک عقل و یک فهم قرار میگیرد .
اگر چنین محدود شود . مثل و مانند دارد 
آنکه نا محدود باشد مثل و مانند ندارد .
و آن نا محدود مطلق فقط یکی ست و فقط خداست
حمد مخصوص خدایی که عالم را بدون مثل و مانند خلق کرد 
خدا در خلقت عالم از هیچ مشاوری مشورت نگرفت  .از کسی کمک نخواست .
«ما اشهدتُهم خلٰقَ السمواتِ والارضِ ولا خَلقَ انفسِهِم
وما کنتُ مُتَخذَ المضلینَ عضداً  کهف – ۵۱ » 
در خلق آسمان و زمین ونه در خلق انسان‌کسی رو شاهد نگرفتم 
و هر گز کسی را و گمراهان را به مدد کاری نگرفتم
حمد مخصوص خدایی که عالم را بدون مثل و مانند خلق کرد 
خدا در خلقت عالم از هیچ مشاوری مشورت نگرفت  .از کسی کمک نخواست .
« ما اشهدتُهم خلٰقَ السمواتِ والارضِ ولا خَلقَ انفسِهِم
وما کنتُ مُتَخذَ المضلینَ عضداً  کهف – ۵۱ » 
در خلق آسمان و زمین ونه در خلق انسان‌کسی رو شاهد نگرفتم 
و هر گز کسی را و گمراهان را به مدد کاری نگرفتم
نظام عالم را تام آفرید 
نظام عالم احسن است 
یعنی بهتر از این که هست اصلاًتصور نمی شود کرد 
نمی شود عالم را طوری تصور کرد که بهتر از این که هست باشد 
«الذی اَحسَنَ کُلً شیً خَلقهُ و بدا خلق الانسان  سجده – ۷»
خدایی که هر چیزی را به نیکو ترین وجه خلق کرد .
 وقتی خلق تمام شد و کامل شد مخلوقات اذعان میکنند به طاعت خدا .
در خود هیچ نقص و کم و کاستی نمی بینند  
جان عالم در مقابل خدا سر تعظیم و تکریم فرود می آورند . 
همه تسلیم و کسی منازعه و حرف خلافی برای خدا نزد
 اول این که عالم را توحید فرا گرفته 
دوم این که خلقت او تام و کامل است 
سوم این که کسی که به اصل خلقت توجه کند 
لاجرم باید سر بزیر باشد 
لاجرم باید خدا پرست باشد 
وعَنَتِ الوجُوهُ للحیِ القیوم
 حضرت به یکی از خلق عجیب  خدا در مورد خفاش اشاره می فرمایند 
اعجاز علمی با توجه به ۱۴ قرن پیش که علم به این گستردگی نبود 
علم جانور شناسی و حیوان شناسی ٬  علوم آزمایشگاهی ٬ تحقیقات ٬ اینگونه کارها نبود 
تعابیر حضرت در مورد خفاش ٬ نه از علوم تجربی ٬ بلکه  بیانگر اینست که از علوم وحیانی بیان می دارند
 از لطیف ترین ساخته دست خدا  و از عجیب ترین مخلوق چیزی که بما نشان داد و در دور دستها و در عرش نیست .
بلکه در جلو دست بشر ٬ مقابل دیدگان بشر است 
حکمت پیچیده ای در وجود خفاش نهفته است .
فرمود : نور خورشید اول صبح که طلیعه ای هست که زنگ بیدار باش است برای همه موجودات که به حرکت و تکاپو در می اورد 
همان نور تحرک دهنده ٬ خفاش را به درون غار و استراحت می کشاند .
و از آنطرف تاریک شب همه موجودات را به خواب و خانه می برد و خفاش را به حرکت در می آورد .
 فرمود به این مطلب فکر و دقت کن 
چگونه چشم خفاش ناتوان شده از خورشید نورانی که موجب رشد همه است .  مدد بگیرد  و او اینقدر ظریف است و حساس ٬  که خفاش را از رسیدن به مقصد باز میدارد ..
تشعشع نور دست رد به سینه خفاش می زند از اینکه در طبقات نور بدنبال‌کسب روزی باشد  و گوشه گیر می شود .
تحمل لحظه ای از شعاع خورشید ندارد .
پلکهای خفاش در روز به روی هم بسته می شود 
ودر طرف مقابل روز زمینگیر و شب را چراغ خود و خورشید خود قرار می دهد . 
به سبب تاریکی شب در طلب رزق خود حرکت میکند .
 فرمود صبح که شد خورشید نقاب از چهره بر می اندازد و صورت ماه او نمایان می شود 
 از این روشنی خورشید یک شعاع نوری به داخل لانه سوسمار میزند 
وسوسمار خود را بیرون کشیده و آفتاب را تماشا میکند .
فرمود. چه کسی با خفاش اینگونه برخورد کرد .
این سیستم دقیق و ظریف خفاش را چه کسی قرار داد ؟ 
یک نیرویی به او داد که محتاج رزق نباشد به سبب روشنایی که در آن پنهان است و حرکت ندارد و بخواب رفته است .
پاک و منزه است خدایی که  چشم او را شب بین قرار داد و راه کسب معاش او را تاریکی شب قرار داد  و ابزار استفاده از تاریکی را به او داد 
.
و روز روشن را برای او ارامش و استراحت قرار داد .
«رَبُنا الذی اَعطیٰ کلَ شیٍ خَلْقَهُ ثم هَدیٰ.  طه –  ۵۰ » 
خدایی که هر چیزی را خلق کرد همه نیاز او را تامین کرد  سپس او را رهنمایی کرد .
 ویژگی خاص دیگر خفاش دو بال که از جنس گوشت است 
بالی که سبب حرکت خفاش است از جنس غضروف گوش که هم استحکام دارد و هم استخوان ندارد .
بال او پر ندارد از مو تشکیل شده بر خلاف پرندگان که هم پر دارند و هم در بال استخوان 
بالهای این پرنده  نازک است و رقیق ٬ آنقدر  که شکافته و پاره نشود .
و ضخیم است  . نه ان ضخامتی که او را سنگین و زمینگیر کند .
بال خفاش در  مقابل نور باز شود  رگها ی خون  و عروق نمایان است آنقدر که شفاف است .
خفاش در آسمان حرکت میکند بچه های خود را با خود حرکت می دهد 
هنگامی که مادر می نشبند بچه ها می نشبنند 
هنگامی که بلند می شود بچه ها بلند می شوند .
مادر بچه ها را رها نمیکند تا استحکام و قوت گرفته و بالهای آنها قوی شده باشد .
 عجایب صنعت خدا 
خفاش ٬ تخم گذار نیست و بار دار می شود .
یکی از حیوانات سریع السیر است 
اورا جزو پرندگان نمی دانند جزو پستانداران می دانند و تنها پستانداری که پرواز می کند .
خفاش دندان دارد در حالیکه پرندگان منقار دارند .
چهار بچه خود را با خود حمل و پرواز میکند .
بر خلاف حیوانات دو دست و دو پا دارد 
در موقع خواب سر خود بر زمین و دو پای خود را آویزان میکند .
بالهای او پر ندارد مو دارد و استخوان هم ندارد .
فتبارک اللهُ احسنُ الخالقین « مومنون ۱۰»
اَلَم یَروا الی الطیرِ مسخراتٍ فی جَوِ  السماءِ ما یُمسِکهُنَ الا الله 
انَ فی ذالک لایاتٍ لقومٍ یومنون « نحل -۷۹ »
آیا پرندگان در آسمان را نمی بینند 
که در جو آسمان بفرمان اویند  و چه کسی جز خدا نگهدار آنهاست 
در این امر برای اهل ایمان قدرت حق نمایان است .
 در اینکه خفاش پرنده ای است که استثناء است از همه پرندگان(در حامله شدن، شیر دادن، دندان داشتن و…)،  یا پستانداری است که استثناء است از همه پستانداران(از جهت پرواز) اختلاف است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.