حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×

شرح خطبه 154 نهج البلاغه

 بسم الله الرحمن الرحیم 
خطبه ۱۵۴ در فضائل اهل بیت علیهم السلام 
فرمود : 
انسان عاقل ٬  به سبب باز بودن چشم قلبش آینده را می بیند .
این آینده   یک آینده ی نزدیک تا قبر را می بیند و هم  نگاه دور بردی دارد و بعد قبر را هم  می بیند .
برای فردای خود تصمیمهای عاقلانه میگیرد . میفهمد بعد از مرگ خبری هست .
وقتی کسی چشم قلب او  باز باشد  محدود در دنیا نیست . قیامت را می بیند .
 چشم دل انسان اگاه ٬  پستی ها و بلندیها را می بیند .
میفهمد که دنیا ٬ با سختی وگرفتاری ٬ با فقر و غنا ٬ با مرض و سلامت ٬ مخلوط شده  ٬ بابینایی پشت سر میگذاردً
کس که بصیرنباشد ٬ چشم دل کور باشد . اگرفقر امد ٬ افسرده ٬ خموده و دلسرد می شود .از آنطرف اگر پولدار شد افسارگسیخته لجآم پاره می کند .
اما انسان چشم دل باز اگر برایش فقر آمد 
پای گرفتاری صبر میکند
با همت و تلاش و نشاط حرکت میکند .
اگر پول و غنا هم در زندگی آمد .مست پول و قدرت نمی شود 
سکرات نعمت و مستی نعمت بر او عارض نمی شود .
 نتیجه ی چشم دل باز بودن ٬  و امدن دعوت کننده ٬ اطاعت و اجابت است .
 اگر چشم دل شما باز است و کور نیستید  که اگر کور باشیدفردای قیامت هم کور وارد می شوید 
«ومِن کانَ فی هٰذه اعمیٰ فهو فی الاخرةِ اعمی و اضلُ سبیلا  اسری – ۷۲» 
هر کس در دنیا چشم او کور است در آخرت هم کور خواهد بود 
اگر کور نیستید پیامبر راخوب ببینید واطاعت کنید . و امام و خلیفه ی پیغمبر راتبعیت کنید 
 
با چشم دل ٬  اگر  که باز است اطاعت کنید و استجابت کنید .
و اگر چشم دل کور است نه اطاعت میکنید از ولی نه اجابت میکنیداز علی 
«یا ایها الذین امنوا اِستَجیبوا لله و للرسولِ اذا دَعاکم لِما یحییٖکُم  انفال – ۲۴» 
ای مومنین اجابت کنید دعوت خدا و رسول را 
ان هنگام که شما را میخوانند تا  شما را به حیات معنوی برسانند
وجود رسول اکرم با عنوان دعوت کننده آمد همه ی شما را به حق دعوت کرد. ویک نگهبان برای دین او آمد .
عده ای آمدند که از اهل بیت بودند و در صدر آن امیرالمومنین  که از  مکتب ٬ شریعت و دین اومحافظت کنند  .که به دست غیر نیفتد
 
 .ورعایت هم کردند و مسیر رسولخدا (ص) را ادامه دادند.
 آنهایی  که اطاعت و اجابت نکردند. از علی هم پیروز نمی کنند .به اهل بیت پشت پا زدند آنها عده ای هستند که در دریای فتنه فرو رفته اند .
روایات انحرافی و ضعیف  از خلفا٬  بدعتها  را محکم و دو دستی چسبیده اند 
و سنتهای قطعی نبوی و حدیث غدیر متواتر  را رها کرده ٬ نقل نمی کنند .
هرکسی میخواهد وارد خانه شود از در خانه  ورود می کند .
کسی از غیر در واردشد 
و از دیوار آمد . او را دزد خطاب میکنند 
هر مسیری که جز مسیر اهل بیت وعلی باشد .دزدی از معارف رسول الله کرده است .
وقتی دشمنان سرکار آمدند یعنی فتنه شروع شده است 
بدعتها بر سنتها پیشی گرفته است 
بناچار دشمن مومنین را گوشه گیر ٬ خانه نشین و بایکوت خبری میکند .
وقتی صدای مومنین را قطع کردند  شنیدن صدای مومنین ممنوع شد . گمراهان دروغگو منبر نشین و صدر نشین می شود .
هر چه برسر مومنین زدند و گوشه گیر تر کردند . از آنطرف دروغگوی منحرف را بیشتر پر و بال دادند .
 فرمود : 
دشمن ٬ که دشمن است از او انتظاری بیش از این نیست . ولی شما  دوستان علی مراقب باشید گول نخورید .
بامن باشید ٬بگوش باشبد ٬ من خود را معرفی میکنم .
ما محرم اسرار پیغمبر بودیم  
ما از کسان ونزدیکان رسول الله  بودیم 
اگر چه دیگران آمدند و در مسیر خلافت بناحق نشستند  و چند صباحی بودند.
اما ما خزینه ایم 
محل ذخیره ی علم پیغمبریم .
معنویت رسول الله بر جان ما نشسته است و دیگران بهره نبرده اند .
معارف پیغمبر در سینه های ما به ودیعه گذاشته است .
ما ابواب ورود به علم پیامبر هستیم .
« انا مدینةُ العلم وعلیُُ بابها»
اسلامی که از علی نگذرد اسلام نیست .آن دزدی ست 
دینی که از مسیر غیر علی گرفته شود آن ٬ دین نیست . دزدی ست 
اگر کسی بخواهد به پیغمبر برسد راه فقط اینست . راه دیگر ی نداریم . از راه علی باید گذشت .
شهر علم علی ٬ شهر حکمت علی ست 
باید از آنجا گذشت و غیر آن راهی نیست .
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابیطالب امیرالمومنین
 بسم الله الر حمن الرحیم 
بخش دوم خطبه ۱۵۴ 
بعد از معرفی جایگاه رفیع و بلند اهل بیت که ما رائد هستیم 
یعنی  معراج دیده و  برگشته ٬  از قیامت خبر دارد ٬ همه نا دیدنی ها را دیده و خبر آورده 
ویژگی امام و پیشوای جامعه اسلامی را بیان می دارند .
سه ویژگی برای امام جامعه:
– صادق بودن 
هر امام و پیشوایی باید با مردم خود صادق صادق باشد و آدرس اشتباه ندهد .
۲- عقل مداری ست 
امام جامعه باید بر مبنای عقل ٬  عاقلانه امور جامعه را اداره کند 
با احساسات دخل و تصرف‌نداشته باشد .
امام و ماموم اگر درجامعه در  مسیر عقل حرکت کنند .قوم عاقل ازآن بیرون می اید .
۳- معاد و آخرت مداری 
امام جامعه باید فرزمد آخرت باشد .نه !  فرزند دنیا 
در مباحث فقهی آمده 
فرزند به پدر خود ملحق میشود .
انسان از آخرت وارد شده و به دنیا  آمده و به آخرت بازگشت خواهد داشت 
انالِلٰهِ و اِنا اِلیه راجِعون
فرمود : 
اگر  در انجام عملی تشخیص دادید عمل ٬ عمل معروف و خوبی هست ادامه دهید 
کار خیر نباید منقطع شود .
کار خیر باید مداومت و استمرار داشته باشد .
در مسیر حق و در طریق الله باشد توقف ندارد .
طریق الله بمنزله ی بزرگراه است . 
در بزرگراه مطلقاً  توقف ممنوع است .اما سرعتها با هم  تفاوت دارد .
اگر انجام عمل فقط دنیا را تضمین میگند .انسان باید آن کار را متوقف کند .
اگر یک رونده در مسیر حق ٬  عمل کردن او عالمانه و عاقلانه نبود و از این دو عنوان خالی بود . جاهلانه است .
انسان بصیر ٬ و چشم دل بینا ٬ چشمی دارد که قبل از ورود به هر کار میفهمد  که ٬ عمل کردن بر اینکار بنفع اوست یا بر علیه اوست
قبل ازشروع بکار می داند که انجام عملی قیامت  و آخرت او را تضمین می کند یا نه !!
چون ملاک در نفع و ضرر  باید بر مدار و محور اخرت باشد 
در حیات دنیا بطور قطع هیچکس کاری نمیکند که برعلیه خود باشد . هم بدنبال منفعت هستند .
اما یک بصیر و چشم دل بینا  ٬ منفعت دنیا را مشروط به منفعت آخرت وقیامت خود ٬ انجام می دهد .
«هذا بصائرُ مِن ربکم للناسِ و هدیً و رحمةُُ لقومٍ یوقنون  جاثیه – ۲۰ »
اینها بصیرتهایی هستند از طرف خدا برای مردم ٬ هدایت و رحمت هست برای اهل یقین
« اِنّ الذین اتَقوْا اذا مَسَهُم طائفُُ من الشیطانِ تذَکروا فاذا هم  مبصرون اعراف –  ۲۰۱ »
اهل تقوی هنگامیکه موردتماس شیطان
 قرا ر بگیرند بلافاصله متوجه ومتذکر میشوند آنها اهل بصیرتند 
جداشدن از راه مستقیم ٬ راه روشن و واضح ٫ و بیراهه رفتن هیچ سودی ندارد جز اینکه از مقصد اصلی و مقصود دور. می شود . 
العاملُ  علی غَیرِ بصیره کا لسائرِ علی غیرِ طریق

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.