حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
?شان‌نزول‌آیات‌۱تا۵‌سوره‌تحریم?
پیامبر(ص) گاه که نزد «زینب بنت جحش» (یکى از همسرانش) مى رفت «زینب» او را نگاه مى داشت و از عسلى? که تهیه کرده بود خدمت پیامبر (ص) مى آورد، این سخن به گوش «عایشه» رسید، بر او گران آمد، مى گوید: من با «حفصه» (یکى دیگر از همسران پیامبر(ص)) قرار گذاشتیم هر وقت پیامبر(ص) نزد یکى از ما آمد، فوراً بگوئیم آیا صمغ «مغافیر» خورده اى؟!? («مغافیر» صمغى بود که یکى از درختان «حجاز» به نام «عرفط» (بر وزن هرمز) تراوش مى کرد و بوى نامناسبى داشت?) و پیامبر(ص) مقیّد بود که هرگز بوى نامناسبى از دهان یا لباسش شنیده نشود، بلکه به عکس اصرار داشت همیشه خوشبو و معطر باشد!? 
به این ترتیب، روزى پیامبر(ص) نزد «حفصه» آمد، او این سخن را به پیامبر(ص) گفت، حضرت فرمود: من «مغافیر» نخورده ام?، بلکه عسلى? نزد «زینب بنت جحش» نوشیدم و من سوگند یاد مى کنم که دیگر از آن عسل ننوشم? (نکند زنبور آن عسل روى گیاه نامناسبى و احتمالاً «مغافیر» نشسته باشد?) ولى این سخن را به کسى مگو (مبادا به گوش? مردم برسد? و بگویند: چرا پیامبر غذاى حلالى را بر خود تحریم کرده؟? و یا از کار پیامبر در این مورد و یا مشابه آن تبعیت کنند و یا به گوش «زینب» برسد و دل شکسته شود?). 
اما او سرانجام این راز را افشا کرد و بعداً معلوم شد اصل این قضیه توطئه اى? بوده است، پیامبر(ص) سخت ناراحت شد?، آیات فوق نازل گشت و ماجرا را چنان پایان داد که دیگر این گونه کارها در درون خانه پیامبر(ص) تکرار نشود?
در بعضى از روایات نیز آمده است: پیامبر(ص) بعد از این ماجرا یک ماه از همسران خود کناره گیرى کرد✋ و حتى شایعه تصمیم آن حضرت(ص) نسبت به طلاق آنها منتشر شد?، به طورى که سخت به وحشت? افتادند و از کار خود پشیمان شدند.?
?پژوهش های تذکار?
✍?نویسنده:
?علیرضاکدخدایی?
?????????
?(موسسه پژوهشی معالم)
( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» )
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
?پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.