بسم الله الرَّحمن الرَّحیم
سیره پیامبر اکرم صلَّی الله علیه و آله و سلَّم
یک آیة:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند
سورة مبارکة الأَحزاب آیة کریمة 21
یک روایت:
عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (کَانَ إِذَا صَلَّی الْعِشَاءَ الْآخِرَهًَْ أَمَرَ بِوَضُوئِهِ وَ سِوَاکِهِ یُوضَعُ عِنْدَ رَأْسِهِ مُخَمَّراً فَیَرْقُدُ مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ یَقُومُ فَیَسْتَاکُ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلِّی أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ ثُمَّ یَرْقُدُ ثُمَّ یَقُومُ فَیَسْتَاکُ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلِّی أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ ثُمَّ یَرْقُدُ حَتَّی إِذَا کَانَ فِی وَجْهِ الصُّبْحِ قَامَ فَأَوْتَرَ ثُمَّ صَلَّی الرَّکْعَتَیْنِ ثُمَّ قَالَ لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ قُلْتُ مَتَی کَانَ یَقُومُ قَالَ بَعْدَ ثُلُثِ اللَّیْلِ وَ قَالَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ بَعْدَ نِصْفِ اللَّیْلِ.
حلبی گوید: امام صادق علیه السَّلام فرمود: هنگامی که رسول خدا نماز عشاء را اقامه نمود دستور می داد آب وضو و مسواک نزدیک سرش گذاشته و روی آن پوشانده شود. سپس هراندازه که خدا میخواست، میخوابید، سپس از خواب بیدار میشد و مسواک میزد و وضو میگرفت و چهار رکعت نماز میخواند و سپس هراندازه که خدا میخواست میخوابید. سپس از خواب بیدار میشد و مسواک میزد و وضو میگرفت و چهار رکعت نماز میخواند. دوباره میخوابید تا اینکه نزدیک نماز صبح شود؛ در این هنگام از خواب بلند میشد و دو رکعت نماز میخواند. سپس فرمود: لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. پرسیدم: «پیامبر چه ساعتی از خواب بیدار میشد»؟ فرمود: «بعد از اینکه یک سوّم شب سپری میگشت
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۰۸
کلام امام خمینی رضوان الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَیه
مسلمین از سیره انبیا و خصوصاً مسلمین از سیره پیغمبر اکرم باید مطالعه کنند. ببینند چه کرده است و ما باید تاسی کنیم
صحیفه امام؛ ج 20؛ ص 408
کلام مقام معظم رهبری مدَّظلُّهُ الشَّریف:
دوران 10 ساله حاکمیت اسلام در مدینه که فصل دوم دوران بیست و سه ساله پیغمبر (ص) یکى ازدرخشانترین دورههاى حکومت در طول تاریخ بشرى است که دوران شالوده ریزى نظام اسلامى وساختن یک الگو ونمونه از حاکمیت اسلام براى همه زمانها و دورانهاى تاریخ انسان وهمه مکانهاست. البته این الگو یک الگوى کامل است ومثل آن را دیگر، در هیچ دورانى سراغ نداریم. لکن با نگاه به این الگوى کامل مىشود شاخصها را شناخت . این شاخص براى افراد شیعه ومسلمانها علامتهایى است که باید به وسیله آنها نسبت به نظامها وانسانها قضاوت کنند
بیانات رهبر معظم انقلاباسلامى در خطبههاى نمازجمعه تهران 28/2/80
نتیجه گیری:
عقل به همراه نقل حکم به تبعیت از سیرة مقدَّسة حضرت رسول الله الأَکرم الأَعظم صلَّی الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَیه وَ آله و سلَّم می فرمایند. از حیث عقلائی تبعیت از سیرة یک فرد معصوم از گناه و اشتباه لازم است چراکه همه ی اعتقادات به همراه اعمال فرد معصوم از گناه و اشتباه صحیح است؛ اگر جامعه ای بخواهد به سعادت دنیا به همراه سعادت آخرت برسد باید اعتقادات به همراه اعمال او صحیح باشد فلذا باید از یک فرد معصوم از گناه و اشتباه تبعیت کند تا به سعادت دنیا به همراه سعادت آخرت برسد. از حیث نقلی آیة کریمة بیست و یکم سورة مبارکة الأَحزاب ذکر گشت؛ فلذا با توجُّه به اینکه دو برهان عقل به همراه نقل موجود هستند پیروی از سیرة مقدَّسة مبارکة حضرت رسول الله الأَکرم الأَعظم صلَّی الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَیه وَ آله و سلَّم با توجُّه به شرائط پیروی اعمّ از وجوب یا استحباب لازم است.
سجّاد باقری پایه شش
(موسسه پژوهشی معالم)
( زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قم ، تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» )
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
وبسایت
www.mnj.ir
ثبت دیدگاه