حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
#دلالت_یابی
اِلهي هَبْ لي كَمالَ الإِنْقِطاعِ اِلَيْكَ، وَاَنِرْ اَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِيآءِ نَظَرِها اِلَيْكَ، حَتّي تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلوُبِ حُجُبَ النُّورِ، فَتَصِلَ اِلي مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ، وَتَصيرَ اَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ
 #مناجات_شعبانیه
?سوال: چرا وقتی حضرت امیرالمومنين می‌فرماید:
الهی هب لی کمال الانقطاع الیک
مفرد صحبت می کنند ولی ادامه را بصورت جمع می آورند: 
انر ابصار قلوبنا….حتی تخرق ابصار قلوبنا
و بعدش فتصل الی معدن العظمه
چرا این تغییر ضمیر ها رخ داده؟
?جواب:
شاید بشود برای جواب این روایت امام سجاد را ذکر کرد:
 إِنَّ لِلْعَبْدِ أَرْبَعَةَ أَعْیُنٍ عَیْنَانِ یُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ آخِرَتِهِ وَ عَیْنَانِ یُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ دُنْیَاهُ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً فَتَحَ لَهُ الْعَیْنَیْنِ اللَّتَیْنِ فِی قَلْبِهِ فَأَبْصَرَ بِهِمَا الْعَیْبَ وَ إِذَا أَرَادَ غَیْرَ ذَلِکَ تَرَکَ الْقَلْبَ بِمَا فِیه؛ شیخ صدوق، توحید،محقق و مصحح: حسینى، هاشم،‏ ص 367، جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، 1398ق.
هر دو چشم وابسته به یک قلب هستند پس دو قلب وجود دارد و شاید از باب مسامحه جمع آورده شده و شاید هم جمع آوردن قلب بخاطر تبعیت از جمع بودن ابصار باشد
زیرا ابصار چون چهارتاست (طبق متن روایت) جمع بودنش مشکلی ندارد.
?اما باز هم مشکل حل نمی شود زیرا حضرت ابتدا می فرمایند: “کمال انقطاع را به من بده” بعد بلافاصله می فرمایند “قلبهای ما” اینجا چرا از مفرد به جمع رفته؟ (متکلم وحده و مع غیره)
?جواب:
?ممکن است بگوئیم: تفرّد اولیه ناظر به نفس ناطقه باشد و جمع آوردن قلب و ابصار مراتب قلب را می رساند و ضمیر “نا” شخصیت انسان در هر مرتبه ، گوشزد می کند، چون قلب به نظر روایات و همه علما ذو مراتب هست.
?و شاید هم اینگونه پاسخ دهیم: کمال چون اشد مراتب است و شخص را دچار شدائد زیاد می کند حضرت برای خودش می خواهد… ولی باز شدن چشم و دیدن نور و حقیقت را برای همه یعنی حضرت نمی خواهد بقیه را که ظرفیت ندارند گرفتار این سختی های طاقت فرسا کنند.
?️شاید اشکال شود که خرق حجاب و بینایی چشم نتیجه انقطاع است… پس بعد از انقطاع حاصل می شود در نتیجه همه باید آن مرحله سخت را بگذرانند.
?جواب:
ممکن است با مرتبه اقل مبارزه با نفس مقداری از آن حاصل شود ولی حضرت مرتبه اعلی و انقطاع کامل را درخواست می کنند، چه اینکه برای برخی در مراتب اولیه رخ می دهد، هر قدر با حجاب مبارزه شود، همان مقدار چشم باز می شود.
و اینکه کلام ظهور ندارد در نتیجه بودن بازشدن چشم نسبت به کمال انقطاع همچنین می توانیم فاء را عاطفه ترتیب ذکری بگیریم نه ترتیب حقیقی.
✍️حجةالاسلام‌دهبان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.