حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
زکات
4.1 . آیه ای مربوط به زکات:
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَ‌اءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّ‌قَابِ وَالْغَارِ‌مِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِ‌يضَةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
صدقات، تنها به تهيدستان و بينوايان و متصديّان [گردآورى و پخش‌] آن، و كسانى كه دلشان به دست آورده مى‌شود، و در [راه آزادى‌] بردگان، و وامداران، و در راه خدا، و به در راه مانده، اختصاص دارد. [اين‌] به عنوان فريضه از جانب خداست، و خدا داناى حكيم است.
توبه . 60
4.2 . روایتی مربوط به زکات:
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند : اسخَي الناسَ مَنْ اَدّي زكاةَ مالِه و ابخل الناس مَن بَخلَ بما افْتَرضَ اللهُ عَليه
سخاوت مندترين مردم، كسي است كه زكات مال خود را بدهد و بخيل ترين مردم، كسي است كه از پرداخت آن چه خدا بر او واجب كرده است، امتناع كند.
بحار الانوار، ج93، ص11
4.3 . کلام امام خمینی مربوط به زکات:
استدلال حضرت امام(س) در دلایل لزوم تشکیل حکومت اسلامی به خمس و زکات به این جهت است که می خواهد ثابت کند که در اسلام احکام اجتماعی و سیاسی وجود دارد، خمس و زکات برای رفع نیازهای جامعه است که به عهدة حکومتها می باشد. بنابراین این دو حکم اسلامی می تواند منبعی برای رفع نیازهای جامعه باشد.
yun.ir/c8el1d
4.4 . کلام رهبری مربوط به زکات:
زکات برای ریشه کن کردن فقر است:
تشکیل مجمعی از صاحب‌نظران برای اقامه‌ی نماز، یکی از شایسته‌ترین و ضروریترین کارهایی است که باید در جمهوری اسلامی صورت می‌گرفت؛ زیرا برپاداشتن نماز، نخستین ثمره و نشانه‌ی حکومت صالحان است؛ و در رتبه‌ی بعد از آن است که نوبت به «زکات» به مثابه‌ی تنظیم مالی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر، و نیز «امر به معروف و نهی از منکر» – یعنی سوق دادن به نیکیها و باز داشتن از بدیها – می‌رسد؛ «الّذین ان مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصّلوة و اتوا الزّکوة وامروا بالمعروف و نهوا عن‌المنکر».
yun.ir/kpclf1
4.5 . نتیجه ی کلّی از مقاله:
زکات یکی از  ارکان دین اسلام است ، و باعث ریشه کن شدن فقر  میشود و یکی از منابع رفع نیاز جامعه محسوب میشود.
از نظر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ، سخاوتمند ترین فرد کسی است از پرداخت زکات بخل نورزد و واجب خداوند را عمل کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.