حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
رمضان و شب قدر

علیرضا کدخدایی

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

مسلما شب قدر بهترین شب است در کل سال چرا که خداوند در قران میفرماید شب قدر بهتراست از هزار سال و از هیچ یک از شب های دیگر سال همچین تعریفی نکرده است.
هنگامی که به روایات نگاهی می اندازیم میبینیم که اهل بیت علیهم السلام بر احیا و بیدار ماندن در آن شب نسبت به دیگر آداب و اعمال دیگر بیشتر تاکید دارند.
شاید علت آن این باشد که این بیدار بودن شاید کمترین کاری باشد یه یک مسلمان در این شب با عظمت از دستش بر میاید و انسان که ذاتا راحت طلب است حداقل با بیدار بودن بتواند توشه و تقیر خود را رقم بزند.
از طرفی شب قدر شبی است که به تفسیر های گوناگون فرشتگان استمرارا نازل میشود و شبی است که قران سرنوشت ساز در ان نازل شده است و ان شب همان شبی است که تا یکسال تقدیر انسان را رقم میزند پس ایا حیف نیست در چنین شب با عظمت و مهم و با منزلتی که تقدیرات مهر و امضا میشود، انسان در خواب غفلت باشد؟!
1.قرآن:
انا انزلناه فی لیله القدر: ما او(قرآن) را در شب قدر نازل کردیم 

2.روایت:
 قال رسول الله(ص): مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَةِ القابِلَةِ 
هر کس شب قدر را احیا بدارد ، تا سال آینده عذاب از او بر داشته می‏شود. 

3.امام خمینی:
گفته ‏اند که برای آن «لیله قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب می‏ شود. و بعضی گفته‏ اند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند. و آن از قبیل وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیهِ رِزْقُه. این حرف‏هایی است که در این مقام گفته شده. و در هر یک از آن مقامات تحقیقاتی است که اشاره به آن اجمالًا خالی از فایده نیست 

4.امام خامنه ای:
شب قدر، شب عجیبی است؛ بهتر از هزار ماه، نه برابر آن؛ «خیر من الف شهر». هزار ماه زندگی انسان، چقدر می‌تواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلی اهمیت دارد. 

5. بنابر روایت “ابن أبی الحدید” وقتی درباره تعیین شب قدر از امیرالمؤمنین سؤال می‌شود، آن حضرت از مشخص كردن آن طفره می‌رود و می‌فرماید:در این جهت تردید ندارم كه خداوند جهت مخفی داشتن شب قدر برای شما نظر و عنایت دارد؛ زیرا اگر آنرا برای شما اعلام داشته بود، در همان شب به عبادت می ‌پرداختید و در شبهای دیگر عبادت را ترك می‌نمودید و من هم به خواست خدا در مورد بهره‌برداری شما از شبهای دیگر امیدوارم شما را محروم نگردانم.البته با اینكه خداوند و رسولش(صلی الله علیه و آله) و أئمه اطهار (علیهم السلام) برای زنده نگه داشتن روح امید و اهمیت اطاعت و بندگی سعی در مخفی داشتن شب قدر داشته‌اند، ولی آنطور كه از احادیث استنباط می‌شود، احتمال شب قدر بودن شب بیست و سوم بیشتر است.

موسسه پژوهشی معالم


زیر نظر حوزه علمیه بقیه الله عج قم تحت اشراف حضرت ایت الله ناصری دامت برکاته


پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom

وبسایت
www.mnj.ir
www.maalemqom.ir

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.