حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? دروغ و دروغگویی ?


? آیه ای از قرآن :
إنما يفتري الكذب الذين لا يؤمنون بآيات الله وأؤلئك هم الكاذبون تنها کسانی دروغ پردازی می کنند که به آیات خدا ایمان ندارند و آنان خود دروغگویانند .
?منبع : سوره  نحل  آیه 105


? روایتی در این باره :
اَنَّ رَجُلاً اَتَی سَیِّدَنا رَسولَ اللّه ِصلی الله علیه و آله فَقالَ یا رَسولَ اللّه ِعَلِّمْنی خُلُقا یَجْمَعُ لی خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ فَقالَ صلی الله علیه و آله  : لا تَکْذِبْ.
روایت: مردی به رسول خدا صلی الله عليه و آله عرض کرد: به من اخلاقی بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو !
? منبع : فقه الرضا علیه السلام، ص ۳۵۴


? کلامی از حضرت امام خمینی(ره) :
اگر فرض کنید که حفظ جان یک نفر مسلمانی، حفظ جانش وابسته به این است که شما شرب خمر کنید، واجب است بر شما؛ دروغ بگویید، واجب است بر شما. احکام اسلام برای مصلحت مسلمین است، برای مصلحت اسلام است. اگر ما اسلام را در خطر دیدیم، همه مان باید از بین برویم تا حفظش کنیم. اگر دماء مسلمین را در خطر دیدیم، دیدیم که یک دسته دارند توطئه می کنند که بریزند و یک جمعیت بی گناهی را بکشند، بر همه ما واجب است… حفظ جان مسلمان بالاتر از سایر چیزهاست. حفظ خود اسلام از جان مسلمان هم بالاتر است.
?منبع : صحیفه امام ج ۱۵ ص ۱۱۶


? کلامی از حضرت امام خامنه ای(حفظه الله) :
تبلیغاتشان هم تبلیغات انصافاً وسیعی است و همه‌ی اینها را در پوششهایی میگنجانند . این سیاستمدار معروف نسل قبل انگلیس، چرچیل – که ما ایرانی‌ها با اسم چرچیل خیلی آشنا هستیم – یک حرفی دارد که در این حرف، طنز عجیبی نهفته است ؛ او میگوید که «راستی» آن‌قدر عزیز است که باید انسان حتماً آن را در پوششی از دروغ بپیچاند و محفوظ بدارد! ببینید ، این منطق است ! دروغ ، تبلیغ خلاف واقع ، سخن درستْ نقطه‌ی مقابل حقیقت؛ این آن چیزی است در سیاستهای غربی‌ها انسان مشاهده میکند.
?منبع : https://khl.ink/f/29736


? داستانی در این موضوع :
مردی به رسول خدا(صلی الله عليه و آله و سلم) عرض کرد: ای رسول خدا، چهار کار خوشایند من است: زنا، شرابخواری، دزدی و دروغ. اما هر کدام را که بفرمایید به خاطر شما ترک می کنم حضرت فرمود: دروغ را رها کن مرد رفت و تصمیم گرفت، زنا کند اما با خودش گفت: پیامبر از من می پرسد که زنا کرده ای یا نه) ، اگر انکار کنم، قولی را که به ایشان داده ام شکسته ام و اگر اقرار کنم، حد می خورم سپس تصمیم گرفت دزدی کند، بعد تصمیم گرفت شراب بخورد، اما هر بار همین فکر را با خود کرد لذا نزد رسول خدا برگشت وعرض کرد: شما راه را بکلی بر من بستید، من همه این کارها را رها کردم .
? منبع : میزان الحکمه، ج 11


? نتیجه گیری و تحلیل شخصی :
روایت دیگری از محضر امام حسن عسکری علیه السلام هست که حضرت در این روایت فرمودند :
تمام بدی ها و گناهان در خانه ای جمع شده است که کلید آن خانه دروغ است و در روایت دیگر هم داریم که دروغ حتی از نوشدن شراب هم بدتر است !
از گذشته و قدیم‌الایام نیز یاد گرفته ایم که دروغگو دشمن خداست با این روایات و گفته ها به این نتیجه میرسیم که کسی که چیزی را خلاف واقع جلوه می‌دهد و حقیقت را پنهان می‌کند ممکن است دست به انجام هر معصیت و گناهی بزند . دروغ زمینه انجام بسیاری از رذائل اخلاقی و گناهان دیگر را فراهم می سازد به خاطر همین هم هست که روایات ما را به شدت از گفتن دروغ نهی کرده‌اند . و از آن طرف شخصی از پیغمبر خیر تمام دنیا و آخرت را خواست که حضرت به طور صراحت فرمودند : لا تَکْذِبْ یعنی : دروغ نگو !



نام طلبه : #سید_مهدی_موسوی
پایه تحصیلی : پایه سوم
(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته

پیام رسانهای ایتا و تلگرام
‏@maalemqom

وب سایت :
www.mnj.ir
www.maalemqom.ir

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.