حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
خطبه 168 نهج البلاغه
 
پخش و دانلود
موضوع: پرونده قتل عثمان + چراامیر المومنین قاتلان عثمان را مجازات نکرد + عدالت بالاتر است یا حکومت؟!
بسم الله الرحمن الرحیم 
خطبه ۱۶۸ : 
ابتدا ذکر بیان  مطالبی لازم است.
اهمیت خطبه در اینست که اتفاق سهمگینی می افتد و حضرت مدیریت میکند این مدیریت عالمانه از طرفی سبب شبهه می شود.
جریان خلافت عثمان :
عثمان با خلافهای خود موقعیت را برای شورش آماده کرد.
دلسوزی حضرت از طریق صحبت ، نامه نگاری ، به وکالت از طرف مردم اورا از مسیر اشتباه باز بگرداند .
اما اطرافیان مثل مروان ، رای اورا بر می گرداندند.
بلاخره فتنه شروع شد ،خانه اورا محاصره کردند.
تلاش حضرت برای شکست محاصره بجایی نرسید و عثمان کشته شد.
بعد مدتی حضرت به خلافت رسید.
مدتی بعد از گوشه کنار طلحه و زبیر ، عایشه ، معاویه قد علم کردند برای خونخواهی عثمان ،که مظلومانه کشته شده.
عده ای هم پیش حضرت آمدند که حرف اینها درست است. 
عثمان خلاف کرده بود ولی کشتن کار درستی نیست بیا و قاتلین عثمان را مجازات کن 
تا این فتنه طلحه و زبیر بخوابد.
توکه حاکم عادل هستی قاتلین را قصاص کن.
یک مُهر پایان به پرونده عثمان بخورد.
ظاهرا هم حرف بدی نمی زدند 
از طرفی هم با عدالت علی سازگار هم هست.
اصل حکومت که بر مبنای عدالت برقرار کرده
ومردم هم حرف بدی نمی زنند.
با قصاص و دیه و حد پرونده تمام می شود.
ولی حضرت نه تنها در آن برهه ،بلکه در تمام حکومت خود زیر بار مهر ختام بر این پرونده نرفتند.
پرونده باز ماند 
قاتلین اعدام نشدند 
یک شبهه ایجاد کرد که چرا حضرت با اینکه عدالت داشت اینکار را انجام نداد ؟!
بحث امروز ما هم هست 
رهبری از فساد جامعه خبر دارد یا نه ؟! 
چرا رهبری کاری نمیکند ؟! 
اساس جمهوری اسلامی که نهج البلاغه است 
چرا اختلاسگر و فتنه گران را اعدام نکردند؟! 
ایا رهبری خبر ندارد؟! از روی جهل است 
یا خبر دارد و کاری نمیکند ؟! 
پاسخ در خطبه ۱۶۸ است
حضرت در یک جمله می فرماید : 
ما دو گونه صحبت، در مورد حکومت داریم.
۱- صحبتها و سخنانی در باب نظریات است 
در مورد اهداف و آرمانها هستند.
ما باید به کجا برسیم ؟! 
جمهوری اسلامی، حد آن چیست ؟! 
آن نامهْ ۵۳ به مالک اشتر است 
در جامعه داری چگونه رفتار کن!! 
در بیت المال چگونه !!
در گرفتن مالیات چگونه !!
رفتار با رعیت چگونه باشد!!
اینها همه، آرمان است. که باید به آن برسیم 
این عدالت به حمل اولی ست.
مفهوم عدالت چیست ؟ یعنی همین حرفها و اهداف.و ارمان.
اما یک زمانی صحبت از اینست : الان چه کنیم ؟! 
تا رسیدن به آن آرمان خیلی فاصله است.
آن، هدف هست و به آن سمت در حرکتیم ولی باید مسیرها طی شود تا به آنجا برسیم.
در حال کنونی که باید مسیر را طی کنیم و هنور به آن آرمانها نرسیدیم .
نمیشود گفت ،با قاتلین عثمان همان کاری را کن که در نامه ، نوشته عدالت محض .
هرگز شدنی نیست .
چون ما در میانهْ راهیم ، وآن انتهای راه هست.
این عدالت به حمل شایع است 
آنچه که در در واقع و در خارج اتفاق می افتد
جمهوری اسلامی هم مشکلات و ایرادهایی دارد .ولی هدف مشخص است 
برای رسیدن به آن هدف باید از ،خیلی مرزها عبور کرد.
با مثالی بیان کنم 
در این ایام کرونا ، با عدم حضور در کلاس درس ، برقراری کلاس بصورت آنلاین تصمیم گیری میشود.
این قانون کلی ست که باید، کلاس درس استمرار داشته باشد
این همان آرمان و هدف نهایی ست 
وقتی در اجرای هدف وارد شدید 
یکی گوشی ندارد،
یکی گوشی دار د اینترنت ندارد 
یکی هزینه ندارد 
 آیا بستر اینتر نت این حجم را همزمان برای هزاران نفر امکان دارد 
و هزاران مشکل دیگر….
هدف برگزاری کلاس بود
ولی برای هر کدام از این مشکلات یک روشی لازم است.
برای آن هدفی که داریم ، آن لحظه تمام مشکلات را رقم بزنیم که تمام شد .
 آیا تمام شد ؟! 
برای رسیدن به آن هدف باید موانع زیادی را گذر کنیم.
آن هدف می شود عدالت به حمل اولی !
هدف چیست؟ مفهوم عدالت.!
به کجا می خواهیم برویم ؟! 
اما این حرف که برای رسیدن در عالم خارج و عالم واقع،چقدر مشکلات برسر راه است. 
این می شود ،عدالت به حمل شایع ،یعنی آنچه که در خارج است.
خطبه:
حضرت فرمود : اِنّیٖ  لَستُ اَجهَلُ ما تَعملون 
انچه را که شما می گویید از آن بی خبر نیستم .( حاکمان بی اطلاع نیستند ) 
خیلی چیزها میدانم که شما نمی دانید 
اخبار پنهان ، خبر از گوشه و کنار، وسعت اطلاعاتی که دارم شما بی خبرید.
ولیکن چه قوت و قدرتی دارم ،با این قوم شورشی مقابله کنم .
در حالیکه بر همان شوکت ، قدرت و نفوذ هستند.
درست است حکومت از عثمان به علی انتقال پیدا کرده، ولی آنها ذی نفوذنذ.
یک نفر و دونفر ،یک حزب که نیست ، در سطح جامعه پخش هستند.
اینها مسلط هستند بر ما ، وما بر آنها مسلط نیستیم.
اگر دست به شمشیر ببرم کل حکومت را از دست خواهیم داد.
حکومت علوی از دست میرود بخاطر خون عثمان.
عدالت خیلی مهم است ولی، تا جایی که به اصل نظام و حکومت ضربه نزند.
حفظ حکومت از اجرای عدالت واجب تر است.
بدانید آن گروه شورشی در مقابل خانه عثمان قیام کردند. همین بردگان شما ، فامیل .دوست و آشنای شما، بادیه نشینان هستند. 
کسانی بودند که در خانه های خود شما هستند.که در شورش دخالت کردند.
همین مردمند که در میان و خلال شما هستند.
مگر ممکن است ؟ 
آیا علی همه را از دم تیغ بگذراند؟!
اینکار شدنی نیست.
اینها چنین قدرتی د ارند، وقتی علی به حکومت رسید.
زمان ، زمان عدالت علی،  اماهر چه را که بخواهند بر شما تحمیل می کنند. 
در لایه های اجتماعی پنهان هستند .قدرت و عقبه دارند.
خواستهْ شما انتقام است 
آیا در ابتدای خلافت شما قدرتی می بینید؟!
 با این حجم عظیم شورش ، با این عمق ،، که از همه طبقات جمعند ودر لایه های اجتماعی پنهان اند. با چه قدرتی ؟!
قتل عثمان کار جاهلانه بود ،در فضایی که اسلام و قضاوت آمده ،چنین دردی با کشتن دوا نمی شود.و قاتلان عثمان هم پشتوانه دارند.
در جریان قتل عثمان  مردم ستمدیده ، پا برهنه و زحمتکش در آن دخالت داشتند 
این نشان میدهد رنج در سطح گسترده به لایه های جامعه رسیده بود.
ما اگر پرونده عثمان را پیگیری کنیم چند فرقه ،در این موضوع راه پیدا می کند .
عده ای گویند : احسن ، همه را بکشید 
عده ای خواهند گفت : چرا اعدام؟ ایها مسلمانند .کارد به استخوان رسبده ، رفتند عثمان کشتند .
فرقه ای میگویند: نه این و نه آن ، راه سومی را تصمیم بگیرید.
این غائله ،غائله ایست که فتنه بپا میکند ، تفرقه ایجاد میکند..
هر کجا دیدید مشکلی هست که ایجاد تفرقه میکند صبر کنید.
صبر کنید تا مردم آرام شوند .
جامعه آرامش پیداکند .
قلبها از هیجان فرو نشیند.
و حقوق به آسانی گرفته شود.
عدالت خوب است ،ولی زمانیکه عدالت به تفرقه می انجامد جامعه اسلامی از هم می پاشد برای یک پرونده ، برای اعدام یک مفسد.
میگویند : چرا نظام با سران فتنه مماشات میکندو اعدام نمی کند؟! 
یک زمانی اگر پرونده ای و غائله ای را ختم کنیم ،مشکلات شدیدتری بوجود می آید.
حاکم جامعه باید بالا و پایین کند ، بسنجد، 
ایا حل این مشکل فتنهْ بدتری بپا نمی کند …
اَِنی لستُ اَجهَل 
ما می دانیم همه خبرها را ، و پشت پرده ها را،و طبق دانسته ها تصمیم می گیریم.
طیف مردم اکثر بی خبرند 
خبرها نیم سوخته ، یا خبر دست چندم ، یا برنامه ریزی شده و هدایت شده ی رسانه ها ست.
اطلاعات مهم نظام و امنیتی که نباید در اختیار جامعه باشد
باید یک عده ی خاصی بدانند و در مورد آن تصمیم بگیرند.
علی را آسوده گذارید 
مرا رها کرده ، فشار بر من وارد نکنید.
مردم هستند تبدیل به حکام می شوند.
تبدیل به وزیر و وکیل می شوند.
علی هم اگر رئیس حکومت باشد ،زیر دستان اگر با او راه نیایند ، همین می شود ،که شد.
شما نگاه کنید ،ببینید از من چه دستوری صادر می شود.
نمیخواهد که شما بمن بگویید چه کنم !!
من به شما فرمان صادر میکنم نه ،شما به من !!
« لا تَفعَلوا» واجب است که کاری نکنند 
کاری نکنید که چهار آسیب بر جامعه اسلامی وار د شود.
/قوت ما را ضعیف کند .شوکت و هیمنه حکومت تضعیف شود.
/عظمت ما را پایمال کند.
/قدرت ما نباید از بین برود.مولفه های قدرت فقط توپ و تانک نیست ،قدرت یعنی ، آن هیمنه ای که یک کشور دارد.
/کاری نکنید که شوکت ما فرو بریزد.
تنها ارثی که دارد سستی و خواری ست.
با نظام اسلامی اینطور بر خورد نکنید
من علی خویشتن داری میکنم 
تا جایی که راه داشته باشد با شورشیان مدارا میکنم.تا وقتی که جامعه را بهم نریزند.
ولی اگر چاره ندیدم و راهی جز جنگ ندیدم ،
به جنگ بر می خیزم و ریشه ی آنها را میکنم.
والاخرُ الدواءَ الکیّ 
بیماری که با دارو  و درمان چاره نکند راهی غیر از قطع کردن و سوزاندن ندارد.
اگر شورشیان دست از کار خود برندارند ، تاحدی مدارا ،وگرنه دست به شمشیر و محاکمه خواهیم کرد.
حضرت جامعه را مناسب وشرایط و اوضاع را برای قصاص قتلهْ عثمان مناسب ندیدند و هرگز این پرونده بسته نشد.
به کدام دلیل حضرت اینکار را نکرد؟!
آیا جنبه سیاسی داشت ،که بهانه به دست معاویه ندهد ؟!
درگیر جنگها شد و فرصت پیدا نکرد؟!
کاملا مشخص نیست 
ولی تا پایان با قاتلین برخورد نکرد.
اللهم وفّقنا لما تحبّ و ترضی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.